Kostuums die de Rolling Stones in de jaren zestig en zeventig gedragen hebben. Mick Jagger heeft ze bijna allemaal bewaard.

SamenstellerThe Rolling Stones Unzipped in Groninger Museum: ‘Dit gaat om de band, niet om de leden’

Kostuums die de Rolling Stones in de jaren zestig en zeventig gedragen hebben. Mick Jagger heeft ze bijna allemaal bewaard. Foto ANP Siese Veenstra

The Rolling Stones Unzipped is in het Groninger Museum geopend in afwezigheid van hoofdrolspelers. Onder wie Ileen Gallagher, samensteller van de tentoonstelling.

Ze had er graag bij willen zijn, Ileen Gallagher. Was het niet bij de officiële opening, dan was het wel eerder, bij de inrichting van de tentoonstelling in het Groninger Museum. Door de pandemie zit de samensteller van The Rolling Stones Unzipped noodgedwongen thuis in New York, in het kantoor van haar bedrijf ISG Productions.

Dat verhindert haar niet via videoverbinding te vertellen over hoe Unzipped is ontstaan en hoe uit de talloze objecten een keuze is gemaakt die met ingang van vandaag verspreid over drie verdiepingen in het museum zijn te zien. Van het dagboekje van Keith Richards uit 1963 tot en met de maquette voor de Bridge to Babylon -tour waarmee de Stones in 1999 Groningen bezochten.

Jarenlange samenwerking

Gallagher, voorheen tentoonstellingsdirecteur Rock and Roll Hall of Fame and Museum in Cleveland en actief voor verschillende andere musea, werkt al jaren met Mick Jagger en de zijnen. ,,Het is begonnen toen de band vijftig jaar bestond”, vertelt ze. ,,Zelf waren ze niet met een jubileum bezig. Ze brachten een boek uit en bedachten toen dat het aardig kon zijn in Londen een fototentoonstelling te maken. Daar werd ik voor benaderd.”

Later ontstond het idee voor iets groots, passend bij de status van de band. ,,Toen dat niet van de grond kwam, kwamen ze opnieuw bij mij. Lucky me ”, zegt Gallagher. ,,We waren er al snel over uit wat we niet wilden: geen chronologisch overzicht, want de band speelt nog. Toen eenmaal voor een thematische aanpak was gekozen, werd het eenvoudiger een keuze te maken.”

loading  

Voor de tentoonstelling Unzipped is gebruikgemaakt van het Stones-archief dat op drie plekken in Londen wordt bewaard. ,,Tot 1971 hebben ze zelf niets bewaard, uitgezonderd de kostuums die Mick verzamelde”, vertelt Gallagher. ,,Ze stonden er niet bij stil dat er iets bijzonders gaande was. Voor de objecten uit de begintijd hebben we een beroep gedaan op verschillende verzamelaars. Die hebben genereus meegewerkt.”

Geen mariachi-shirt in de expo

De band zelf deed ook niet moeilijk. Slechts één voorwerp mocht Gallagher tot haar spijt niet tonen: een mariachi-shirt van Charlie Watts. ,,Charlie gaat onberispelijk gekleed, Saville Row. Wat hij op het podium draagt, draagt hij ook naast het podium. Hij heeft een paar fashion faux-pas begaan. Zoals dat shirt. Dat wilde hij beslist niet in de expositie.”

Over de privélevens van de bandleden vertelt Unzipped weinig. ,,Daar is bewust voor gekozen. Dit gaat over de band, niet over de individuele leden. Hun vrouwen, vriendinnen en de drugs, dat is een tentoonstelling op zich. We besteden wel aandacht aan de invloed van Anita Pallenberg, Marianne Faithfull en Bianca Jagger op de stijl van de band, maar dat doen we kort.”

Kurhaus-rellen

Op initiatief van het Groninger Museum zijn filmbeelden toegevoegd van rellen tijdens het Kurhaus-concert in 1964. ,,Het laat goed zien wat er in de beginjaren rond de band gaande was”, zegt Gallagher. ,,In het dagboek van Keith kun je lezen dat ze tijdens concerten vaak maar een paar nummers konden spelen. Misschien dat we die Kurhaus-beelden ook elders kunnen laten zien.”

Aanvankelijk ging Unzipped de wereld over als Exhibitionism . ,,Mick wilde iets heel groots. Maar Exhibitionism was zo groot dat het lastig bleek om geschikte expositieruimten te vinden. Voor Unzipped hebben we het backstage-onderdeel Exhibitionism vlak voor de finale geschrapt. De finale zelf is ook aangepast; dat is nu de concertfilm Havana Moon geworden. En er zijn geen 60 maar 45 kostuums te zien.”

Nieuwe inzichten?

Gevraagd of ze door het samenstellen tot nieuwe inzichten over de band is gekomen, zegt Gallagher: ,,Wat mij heeft verbaasd is hun invloed op het popcultuur, die is echt heel groot. Zie het logo. Wat mij ook heeft verrast is dat ze bewust allianties zijn aangegaan met kunstenaars van de Zeitgeist, van Jef Koons tot Martin Scorcese. De diepgevoelde band met de blues, die vind ik ook zeer bijzonder.”

Groningen is de eerste stad in Europa waar Unzipped te zien is. Het Groninger Museum komt er de winter mee door. In de zomer verhuist de tentoonstelling naar Marseille. Wat daarna volgt, is ongewis. Vanuit Canada is er belangstelling. Voorts zijn er plannen om Unzipped in 2022 terug naar Engeland brengen als de band 60 jaar bestaat.

Tot slot, over wie zou Gallagher nog graag een tentoonstelling gemaakt zien? ,,Dat is lastig”, reageert ze. ,,Er zijn niet zoveel bands als The Rolling Stones, bands waarbij het niet alleen om populaire muziek, maar ook om popcultuur en visualiteit gaat. Elton John lijkt mij geschikt, en Madonna. En misschien dat ook Bruce Springsteen interessant kan zijn.”


The Rolling Stones Unzipped is tot en met 28/2 te zien in het Groninger Museum. Kaarten via www.groningermuseum.nl .

menu