‘Er is geen visie op klassieke muziek’

Henk Slavenburg (links) en Kor Venema. Foto DvhN

Vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober organiseren Stichting Muziek Klassiek Drenthe (SMKD) en de Nederlandse Bach Academie (NBA) nog twee grote concerten. Daarna houden ze ermee op. ,,Het is vechten tegen de bierkaai.”

Dat stellen Kor Venema, coördinator van SMKD , en Henk Slavenburg, interim-zakelijk leider van de NBA . ,,We lopen steeds volledig vast, zowel bij de provincies Drenthe en Friesland, als bij de amateurkoren en -orkesten in het Noorden.”

Händels ‘Jephta’ als sluitstuk

Beide organisaties richtten zich, naast het organiseren van concerten, jarenlang op verbetering van de muzikale infrastructuur in het Noorden. SMKD probeerde klassieke koren en orkesten in Drenthe tot overleg en samenwerken te bewegen. De NBA wilde graag als ‘shared service center’ voor de noordelijke klassieke-muziekwereld functioneren en de kwaliteit opkrikken door volgens het meester-gezelsysteem amateurs met professionals te laten samenwerken.

Vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober laten ze nog een keer van zich horen met uitvoeringen van Händels oratorium Jephta in Veenhuizen en Meppel. En de NBA houdt in december nog een studieweekend over een aantal cantates van Bach. ,,Er was nog wat geld over”, zegt Venema. ,,Maar per 1 januari houden we ermee op.”

‘Culturele Hoofdstad levert mee drama dan vreugde op’

Voor de NBA maakt Slavenburg een klein voorbehoud. ,,Formeel is er nog geen besluit genomen om te stoppen, omdat er nog een beroep loopt tegen een subsidieafwijzing door de provincie Friesland. Maar daar verwacht ik niets van. We willen wel doorgaan met de Bach Academie voor Kinderen: acht basisscholen in Friesland, Drenthe en Groningen geven nu met onze methode NOOTzaak! muzieklessen.”

Zowel in Friesland als in Drenthe stuitten Slavenburg en Venema - beiden al jaren actief in de klassieke muziekwereld - naar eigen zeggen voortdurend op onbegrip. ,,Dat Leeuwarden in 2018 Culturele Hoofdstad is levert de muzieksector in Friesland meer drama dan vreugde op”, zegt Slavenburg. ,,Er lijkt niets te gebeuren qua infrastructuur voor de jaren erna.” Volgens Slavenburg en Venema is dat een gemiste kans.

‘Provincies puur op podiumkunsten en festivals gericht’

Venema: ,,De provincies zijn puur op podiumkunsten en festivals gericht.” Voor organisaties die de basis en de kwaliteit willen versterken hebben de subsidiegevers geen oog, zeggen ze. ,,De subsidieaanvragen worden steeds afgewezen”, zegt Slavenburg.

Venema: ,,Vanuit de politiek ontbreekt het aan een visie op klassieke muziek, er is geen sturend beleid. In de cultuurnota van Drenthe staat geen woord over klassieke muziek! Incidenteel worden nog wel subsidies toegekend. Structurele gelden zijn, zo lijkt het, voorbehouden aan lobbygroepen.”

Onwil bij de koren

Er valt een wereld te winnen, menen Venema en Slavenburg. ,,Het is toch zot dat er tientallen amateurkoren en -orkesten zijn die allemaal zelf subsidies proberen te krijgen en afzonderlijk solisten contracteren”, zegt Slavenburg. ,,Als je daar een overkoepelende organisatie voor hebt, sta je veel sterker.”

Venema: ,,We stuiten ook op onwil bij de koren zelf. We hebben de toonkunstkoren uit Drenthe meerdere keren om de tafel gehad, maar ze willen gewoon niet samenwerken. Er is geen belangstelling voor wat anderen doen. En ondertussen lopen de koren leeg, ze vergrijzen en er is geen nieuwe aanwas van jongeren. Ze stoppen liever dan dat ze samenwerken. Onbegrijpelijk. Veel zangers geven de voorkeur aan projecten in plaats van een lidmaatschap.”

Laatste poging: nieuw plan

Onlangs hebben ze nog een laatste poging gewaagd bij de provincie Drenthe: een plan voor een nieuwe ondersteunende organisatie voor de klassieke sector, met een educatieve poot die jong en oud bedient. ,,We willen iets neerzetten dat een aanzuigende werking heeft”, zegt Slavenburg. Venema: ,,Het uitvoeren van grote koorwerken met orkest, op verschillende locaties, met aandacht voor het onbekendere repertoire.”

,,Als je dat professioneel wilt aanpakken is daar jaarlijks tussen de 50 en 70.000 euro structurele subsidie voor nodig”, rekent Slavenburg voor. De eerste reacties waren opnieuw negatief. ,,We komen geen steek verder”, zegt Venema. ,,We zijn inmiddels een beetje uitgeblust. Let wel: er ligt veel geld voor cultuur op de plank bij de provincie Drenthe. Onbegrijpelijk allemaal.”

Waar en wanneer zijn de concerten?

Bij de uitvoering van Jephta van Händel wordt het Concertkoor Drenthe begeleid door het Margaretha Consort, het professionele barokorkest van Marit Broekroelofs. Hoite Pruiksma dirigeert. Te zien op 27/10 Veenhuizen, Grote Kerk , 20 uur; 28/10 Meppel, Oude Kerk , 20 uur. Entree 22,50-7,50 euro.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur