Opbouw Helmantel-expo. Foto Harry Kleine

Achter gesloten museumdeuren: Harry Kleine uit Soest fotografeert in Assen de opbouw van de expositie Henk Helmantel Meesterschilder

Opbouw Helmantel-expo. Foto Harry Kleine Foto: H. Kleine

Door een museum lopen en dan een zaal niet in mogen. Omdat er een expositiewisseling plaatsvindt. En dan toch naar binnen willen. Herkenbaar?

Harry Kleine wilde weten hoe de wisseling van een tentoonstelling in zijn werk gaat. Hij vroeg aan het Drents Museum of hij – met medeneming van zijn fotocamera – mocht kijken bij de opbouw van de expositie Henk Helmantel Meesterschilder . Dat mocht.

Zes keer reisde Kleine (Hollandscheveld, 1960) in coronatijd vanuit zijn woonplaats Soest naar de Drentse hoofdstad om achter de schermen mee te kijken. Ook bracht hij een bezoek aan Helmantel zelf, in Westeremden. Tussen de 150 en 200 foto’s leverde het op.

Een soort van straatfotografie

Het idee voor zijn achter-de-schermen-fotoplan in Assen vloeide voort uit een eerder project: het vastleggen van de interactie tussen museumbezoekers en kunstwerken in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Het leverde een soort van straatfotografie op, vertelt Kleine over de telefoon.

In Assen lette Kleine op andere zaken dan de kunst en kijker. ,,De locatie zelf staat centraal. Het ging mij om hoe een expositie wordt opgebouwd. Wat is daarvoor nodig, wat gebeurt er met de schilderijen? Het gaat niet over Henk Helmantel, maar over het proces van de tentoonstelling, hoe zoiets zich ontspint.”

Eindexamenproject

Uit de oogst selecteerde Kleine twaalf foto’s die hij gebruikt als eindexamenproject voor de School voor Fotografie in Utrecht. Zijn serie opent met een portret van Helmantel zelf en eindig met een foto van een corridor in het museum, een architectonische doorkijk die doet denken aan de kerkinterieurs van de schilder.

Kleine kende het werk van Helmantel niet. Nu hij er kennis mee gemaakt heeft, is hij vol bewondering en lof. ,,Hoe hij met licht speelt, hoe hij dat vastlegt. Als je bij hem in het atelier bent, kun je zelf zien hoe fascinerend dat is. Helmantel citeerde tijdens mijn bezoek een van zijn docenten: ‘Het licht is er, je hoeft het alleen maar vast te leggen’.’’

Eigen visie

Critici zeggen soms dat fotografie sommige schilderkunst overbodig heeft gemaakt. Hoe ziet Kleine dat, kijkend naar de schilderijen van Helmantel? ,,Hij legt vast wat er ís op dat moment. Hij verbeeldt zijn eigen visie, maar manipuleert niet. In fotografie gebeurt dat wel, vooral door nabewerking. Helmantel is een groot kunstenaar.”

De in Assen gemaakt foto’s zijn inmiddels voorgelegd aan de eindexamencommissie in Utrecht. Half november hoort Kleine, die een werkzaam leven als fiscaal jurist achter de rug heeft, of hij voor de fotovakopleiding is geslaagd. Daarna wil hij zich gaan toeleggen op straatfotografie en documentairefotografie.

Wordt de serie ook geëxposeerd, in het Drents Museum? ,,Dat zou wel mooi zijn, eerst maar eens horen wat de eindexamencommissie zegt”, reageert Kleine. Gevraagd of hij er een beetje vertrouwen in heeft, zegt hij: ,,Bescheidenheid is een goede eigenschap, maar niet als je als fotograaf een groot publiek wilt vinden.”

menu