Scène uit De reis om de wereld in tachtig minuten. FOTO HANS VISSER en IRENA FILLIPOVA

Concert op de maat van Jules Verne

Scène uit De reis om de wereld in tachtig minuten. FOTO HANS VISSER en IRENA FILLIPOVA

Vorig jaar was Boris Pasternak de inspiratiebron, nu storten Hans Visser en Irena Filippova zich op Jules Verne. Met hun kwartet spelen ze de Reis om de wereld in 80 minuten. In klank en beeld.

Hans Visser is liever maar meteen eerlijk. ,,Ik wist niet zo heel veel van Jules Verne.’’ Het multimediaconcert De reis om de wereld in tachtig minuten was dan ook niet een project waarmee hij ‘al jaren rondliep’, zoals artiesten nog wel eens graag willen jokken. ,,Het was een idee van mijn impresariaat. Dat dacht dat theaters er wellicht brood in zouden zien.’’

Moeilijke tijden

Ja, het zijn moeilijke tijden voor kunstenaars die niet in de cabarethoek zitten, of in malligheid van een ander type. ,,Het is knoerthard knokken voor een plekje in het theater. Dat kun je wel nagaan. Tegenwoordig staan Bram Moszkowicz en Wim Kieft daar ook.’’ Visser kennen we als gitarist van Flairck, maar recenter van zijn muzikale interpretatie van Dr. Zhivago van Boris Pasternak. Juist door het succes hiervan kwam Jules Verne bovendrijven.

De titel van de voorstelling is vanzelfsprekend een variatie op Verne’s De reis om de wereld in tachtig dagen , waarin Phileas Fogg de weddenschap aangaat om in de wereld van stoomboot en luchtballon de aarde binnen die tijd te ronden, bijgestaan door zijn knecht Passepartout. Het concept multimediaconcert hanteert Visser sinds 2010, toen hij samenwerkte met fotografen die hadden bijgedragen aan World Press. Zijn kwartet speelde muziek telkens passend bij de foto’s die achter het viertal werd geprojecteerd.

De Reis

Ook nu is Visser weer met zijn beamer - ,,te groot voor in m’n achterbak’’ - op stap. Hij maakt onder meer gebruik van foto’s die fotograaf Gorki in 1904 in kleur maakte van Rusland, in opdracht van tsaar Nicolaas. Visser mengt die met het werk van een Russische amateurfotograaf uit 2014. ,,Deze legde precies dezelfde plekken vast als Gorki een eeuw eerder. Zo zie je mooi dat Rusland veel minder is veranderd dan bijvoorbeeld ons land.’’

Tijdens De Reis speelt het kwartet, met naast hem en Irena Fillipova ook Arthur Bont en Stan Haywood, traditionele muziekstukken die steeds horen bij de plek op de aarde die dan wordt gepasseerd. ,,Omdat we multi-intrumentalisten zijn is dat geen probleem. Onze toetsenist speelt bijvoorbeeld ook koto (Japans clavecimbelachtig instrument, red.), de precussionist Indiase kruik en ik banjo en sitar.’’

Inzoomen

Het kwartet wijkt af van het boek af door het Midden-Oosten met zijn ellende van nu te mijden. ,,We willen de mooie dingen van de wereld laten zien en niet zozeer inzoomen op de confronterende, vandaar.’’ Via een ruk noordwaarts, vanaf Suez de Middellandse Zee over, belandt het kwartet via de Kaukasus in het Rusland van accordeoniste Fillipova.

Bij alle fotomontages en muziekstukken vertelt Visser in fragmenten zijn verhaal, onder meer over de persoon Verne. ,,Dat is een knokker geweest. Het duurde, in zijn 19de eeuw, tot zijn 35ste voordat hij succes kreeg. Als eerste sciencefictionschrijver. Toen dook een uitgever op die brood zag in zijn werk. Maar hij bepaalde meteen wel even wat er in zijn boeken mocht en wat niet. Over politiek mocht het niet gaan. Ik weet als artiest hoe verschrikkelijk kan zijn als ze van boven af je werk willen bepalen.’’

Maar een beetje helpen mag altijd. Dus wanneer een impresario zelf met een bruikbaar idee komt, kan dat geen kwaad.

Zaterdag in Roden

De reis om de wereld in tachtig dagen, 19/3 De Winsinghhof Roden, 6/6 Theater Mozaiek Zuidlaren, 16/9 Atlastheater Emmen en 20/4/2017 De Klinker Winschoten.

menu