Foto: Peter Wassing

Spectaculair openluchttheater 'De Barst', omdat we niet altijd klein moeten denken

Foto: Peter Wassing Foto: Peter Wassing

Het spectaculaire openluchttheater De Barst, waarmee Groninger Harm Naaijer het burgerpanel van De Toukomst-competitie overtuigde, kent als ontwerp nergens zijn gelijke. ,,Ze zeiden: je moet groot denken.”

Er waren 59 ideeën ingediend. Opdracht: een cultureel gestuurd aandenken aan de aardbevingen. Wie De Barst als maquette ziet snapt ‘t meteen, met die ‘gescheurde’ tribunes en bijgebouwen verwerkt in een heuvel die door een beving is aangetast. De Barst moet het beschikbare geld (zes miljoen euro) delen met de plannen voor een aardbevingscentrum dat veel meer doet dan museaal ‘herdenken’, bedacht door Joke Scholten en Thea van der Laan.

Hun centrum, vindt het panel, moet in De Barst worden verwerkt. Op zich een prima idee, vindt Naaijer, ,,maar verder weet ik niks hoor. Ik kreeg een telefoontje dat mijn plan is gekozen, dat is het tot nu toe.” Wat hij ook weet is dat zes miljoen niet zal volstaan. ,,Aanvankelijk zou honderd miljoen euro uit het Nationaal Programma Groningen beschikbaar zijn voor drie projecten. Toen werden het er tien. En inmiddels zijn het er nog meer.”

‘Leren denken dat dingen wél kunnen’

Maar voordat al die animo losbarstte had Naaijer al lang groot gedacht. ,,Ken je de Störtebeker Festspiele op het eiland Rügen? Met een complex voor 8500 bezoekers. Bepaald geen centrale plek nee, maar het draait zonder subsidie. Het is mooi en ook wat daar gebeurt. Dan komt het publiek vanzelf wel. Zo moeten we hier ook leren denken. Dat dingen wél kunnen. Grote producties zullen mensen aanzuigen. Dat kan een vliegwieleffect hebben voor de economie hier. Durf! Ken je Puy du Fou in Frankrijk? Fantastisch.”

Naaijer is wel gewend aan grote projecten. Hij maakte grote decors voor onder meer het NNT en Shakespearetheater Diever, ontwierp het opvallende horecapand Het Gasfornuis voor het Cibogaterrein in Groningen en werkt veel in Duitsland. ,,Het laatste wat ik heb gedaan is voor het Staatstheater in Potsdam. Dat zou vorig jaar op 13 maart in première gaan. Maar ja... Nu hadden ze die première opnieuw voor 13 maart bedacht. Wordt hem weer niet.”

Dus zit hij in zijn atelier en schildert. ,,Dat kan nu, omdat ik niks te doen heb.” Hij draagt een zwart T-shirt waarop in grote witte letters ‘Meer Drama!’ staat. Mooi dubbel van betekenis. Zijn schilderijen behelzen zwart-wit werk, met wat bruintinten, die hij maakt naar foto’s van arbeiders van de Avebe waar hij vroeger heeft gewerkt. Ernaast hangt een groot portret van Iggy Pop. ,,Hadden we ook kunnen zien hier, afgelopen jaar.”

‘Doekje er overheen en dan hop, onthullen’

Op zijn bureau staat zijn De Barst-maquette. ,,Dat werkt als een tierelier. Veel beter dan tekeningen. Bij een presentatie nam ik hem mee, doekje er overheen en dan hop, onthullen.” Zestien meter hoog is zijn ontwerp, in totaal. ,,Het zou ook op andere plekken kunnen staan dan aan de noordkant van het Schildmeer. Maar dit lijkt me de beste plek, omdat het vlak boven het hart van het aardbevingsgebied ligt.”

De gebouwen die ook al ‘gescheurd’, achter de kunstzinnige tribunes staan, heeft Naaijer bedacht als publieksruimten (horeca et cetera). En nu dan ook het aardbevingscentrum. In ruimten onder de tribunes is plek bedacht voor repetities, decorbouw, techniekopslag enzovoort. ,,Aan de oostkant van het Schildmeer is een groep actieve, enthousiaste mensen, met wie ik contact heb. Heel leuk.”

Maar goed, er moet flink geld bij, beseft hij. ,,Fondsen aanschrijven. En Europees geld. Voor een mooi blijvend project.” Op 28 januari komt zijn maquette op RTV Noord, zonder hem (‘tenminste, ik weet niet beter’), met het advies aan de bestuurders van het NPG, de politiek incluis, het plan uit te voeren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu