De Nieuwe Kolk wint grote noordelijke cultuurprijsvraag met Smaakvol Theater

Voorzitter Sieger Dijkstra (links) van VNO-NCW Noord huldigt bedenker en prijswinnaar Ruud Linders van De Nieuwe Kolk, met rechts directeur Hanneke Bruggeman. Foto: Jaspar Moulijn

De Nieuwe Kolk (DNK) in Assen heeft met Smaakvol Theater de prijsvraag Open Call Anderhalvemeter Cultuur gewonnen. Deze moest het beste en het best uitvoerbare noordelijke idee voor cultuur in coronatijd opleveren.

Smaakvol Theater is bedacht door marketing-manager Ruud Linders van DNK. Hij is daar pas een paar weken in dienst. Zijn plan moet, door een theatervoorstelling te combineren met restaurantbezoek, zowel het culturele leven als de horeca in de anderhalvemeter-samenleving een zetje in de rug geven. De winnaar werd vrijdagmorgen in De Nieuwe Kolk geëerd door onder voorzitter Sieger Dijkstra van VNO-NCW Noord. Het bedrijfsleven initieerde eerder net zo’n soort prijsvraag voor het toerisme.

Het idee uit Assen is betaalbaar, kan geld opleveren in plaats van kosten en is uitvoerbaar, denkt de jury van de prijsvraag. Niet alleen in noordelijke steden, maar in het hele land.

Verbinding met meerdere restaurants tegelijkertijd

Om met Assen te beginnen: voor Smaakvol Theater programmeert DNK maandelijks een bekende soloartiest (of duo/trio) in de Grote Zaal van DNK. Parallel aan de voorstelling serveren meerdere restaurants in de stad een menu en drankjes voor aanvang en tijdens de voorstelling.

In het theater zien circa tweehonderd mensen de show, tegelijkertijd beleven restaurantbezoekers live dezelfde voorstelling via een streamingdienst in alle deelnemende restaurants.

Artiest interactief in de weer met restaurantgasten

Artiesten moeten interactief inspelen op deze nieuwe vorm, want de restaurantbezoekers kijken en luisteren niet alleen, ze zijn in de zaal ook te zien en te horen als het zo uitkomt, dus ook met hun reacties op de voorstelling. De artiest kan zo contact leggen met de verschillende restaurants en met de gasten en inspringen op wat daarbinnen gebeurt. Die restaurants worden volgens dit plan technisch gefaciliteerd.

Het sociale aspect speelt dus een grote rol in Smaakvol Theater, dat de lokale economie hoopt te stimuleren en de band tussen de artiest en het publiek te versterken. Voor- en achteraf voorziet dit plan in een rondgang van de artiest(en) langs enkele van de aangesloten restaurants, voor eventuele voor- of nagesprekken.

Het noordelijke bedrijfsleven en de overheden dachten mee

De prijsvraag werd uitgeschreven voor het noordelijke bedrijfsleven, verzameld in VNO-NCW, samen met MKB, Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad, de provinciale marketingorganisaties, een aantal culturele instellingen en de stichting Beringer Hazewinkel, die culturele projecten en instellingen financieel ondersteunt.

De driekoppige eindjury werd gevormd door Seerp Leistra (bestuurslid van Beringer Hazewinkel), Karin Hofmeijer (Merk Fryslân) en Annabelle Birnie (directeur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, eerder directeur van het Drents Museum). Zij kozen de nummer één uit negen ideeën die werden geselecteerd uit 127 inzendingen.

Juryleden uit drie provincies

De ‘pre-jury’ verantwoordelijk voor die selectie van negen bestond uit Harmen van der Hoek (zakelijk directeur van NNT/Club Guy & Roni), Sjoerd Bootsma (creatief leider van LF2028), Marieke Vegt (directeur van Stichting Kunst en Cultuur), Joyce Walstra, (directeur Oranjewoud Export Academy), Bob Bergsma (wethouder gemeente Assen), Sjoerd Feitsma (wethouder gemeente Leeuwarden), Paul de Rook (wethouder gemeente Groningen), Mirjam Wulfse (gedeputeerde provincie Groningen) en Cees Bijl (gedeputeerde provincie Drenthe).

Een zeecontainertheater in Martiniplaza

Hoge ogen gooide ook het idee De Globe van Groningen, een idee van onder anderen de Groningse acteur Marcel Hensema, gebaseerd op het originele Shakespearetheater in Engeland en in eerste instantie bedoeld voor de Expohal van MartiniPlaza. Dit plan behaalde de tweede plaats.

Deze ‘Globe’ moet worden gebouwd van gestapelde zeecontainers, half rondom een speelvlak. Die containers zijn elk goed voor twee, vier of zes bezoekers, alles samen voor zeshonderd man. Steigerbouw zou ook kunnen. Zo kan er veilig veel meer publiek naar een voorstelling of optreden dan in een gewone zaal.

Naast Marcel Hensema, zetten Marcel de Vries (Bano), Silke Drent (Sitecrew) en Bert Janssen (MartiniPlaza) hun handtekening onder dit plan. Dat won niet, omdat het minder gemakkelijk dan de nummer één op andere plekken dan alleen Martiniplaza uitvoerbaar zou zijn, redeneerde de jury

Kunst op wc-papier

Een opmerkelijk idee kwam uit Friesland, van Studio a Heart That Works en met name van Sjoerd Kooistra. Onder de titel Kloset – met een grote K, voegde hij er aan toe – diende hij het plan in om werk van noordelijke kunstenaars, illustratoren, fotografen en dichters in samenwerking met fabrikanten op wc-papier te drukken.

loading  

 ,,Een klein idee om de culturele sector te steunen”, aldus Kooistra. ,,Nu mensen moeilijker naar het museum kunnen, brengen we het museum bij hen thuis.” Goed voor plaats 5.

De derde plek was voor Oerol-oprichter Joop Mulder met zijn Video Feuilleton namens zijn grote landschapskunstproject Sense of Place. Vierde werd Hoog in het Noorden. In dit wilde idee van Bauke van der Laaken, Peter Duinkerken, Wijnand en Thijs Helfrich beleven bezoekers een voorstelling of concert vanuit de veilige gondel van een reuzenrad, dat om de zoveel tijd van locatie wisselt.

menu