De culturele hoogtepunten van 2019 (afl. 1 van 17): Theater

Scene uit de Oerol-versie van de voorstelling Lost Tango. Photo: Nichon Glerum Foto: Nichon Glerum

In een tijd dat wereldwijd van alles in beweging is en niets meer lijkt wat het ooit was, is het prettig als recensenten alles op een rijtje hebben. Zij noemen in deze serie hun hoogtepunten van 2019 plus een tip voor het nieuwe jaar. Vandaag Eric Nederkoorn.

1. Orkater/Via Berlin /Regazze Quartet/Carel Kraayenhof - Lost Tango (de Oerol-versie).

Bandoneon-speler Carel Kraayenhof speelt de door een beroerte aan een rolstoel gekluisterde kapitein van een tangoboot. Een dochter helpt hem wanhopig zijn drijvende salon voort te zetten. Haar arrogante jetsetzus wil de boot verkopen aan een rijke Mexicaan.

De schitterende muziek en het sterke acteerwerk in een plaatje van een decor - de natuur van Terschelling - maakte dit tot een topvoorstelling. Naar het schijnt had de groep moeite om dit moois later ook goed om te zetten naar de zaal, maar op Oerol was het absolute top.

2. PeerGrouP - Niemand is hier eenzaam

De Drentse PeerGrouP presenteerde tijdens het Jonge Harten Festival haast als experiment Niemand is hier eenzaam: een voorstelling in de gemeenschappelijke ruimte van woonzorgcentra.

Terwijl het gewone leven daar doorging, inclusief bingo en bloemschikken, slaagde regisseur Tamara Schoppert er in mooie, persoonlijke verhalen van toen en nu op te roepen, via de jonge acteur Thomas Höppener en oudere, ‘vrijwillige’ acteurs, die zich onder de bewoners bevonden. Laat dit vooral nog vaak in andere woonzorgcentra terugkeren!

3. Berg & Bos - In Vrede

Schrijver Rik van den Bos, die ook samenwerkt met Marcel Hensema, schreef voor Theater na de Dam een even mooi als ingenieus geconstrueerd, gelaagd verhaal, dat wordt gespeeld in een al net zo ingenieus draaidecor.

Daarin gaat een vrouw (Annet Malherbe) op zoek naar de waarheid achter een oorlogsdrama waarvan ze als meisje getuige was. In die gebeurtenis speelde het personage van Paul R. Kooij een voorname rol: hij komt erachter dat zijn ouders iets wezenlijks voor hem hebben verzwegen. Met fijn acteerwerk verspringt het verhaal mét dat decor vernuftig in tijd en plaats. Theater na de Dam is er elk jaar, dus dit mag nog wel eens terugkomen.

Tip

Over terugkomen gesproken: wie door omstandigheden De Poolse Bruid (NNT, met Lotte Dunselman en Paul van der Laan) heeft moeten missen - zoals deze tipgever - gaat er van uit dat de voorstelling een reprise krijgt, opnieuw in Onderdendam. Dan gaan we allemaal alsnog. Of nogmaals.

Volgende aflevering: De beste series volgens Asing Walthaus

menu