De dodelijkste recensie ever: journalisten jagen antisemitisch complotboek rond Hitler uit de winkel

De cover van het omstreden boek Hitlers diamanten van het Enigmacollectief.

Het stof rond zijn onderzoek naar de historicus Ad van Liempt is nog maar net neergedaald, of Bart Droog heeft zich op een nieuw vreemd zaakje gestort.

Deze week publiceert de onderzoeksjournalist uit Eenrum samen met zijn collega Jaap van den Born op The Post Online over het door uitgeverij Aspekt als historisch aangeprezen boek Hitlers diamanten van het Enigmacollectief. Volgens Droog is het boek ‘een 522 pagina’s tellend vod’.

Terwijl de schrijver en uitgever beloven opzienbarende geheimen over en rond Hitler te onthullen, wordt voeding gegeven aan antisemitisme en complottheorieën.

Achter het Enigmacollectief gaat Theo Beenen schuil. In Hitlers diamanten doet dit voormalig raadslid uit Eindhoven volgens Droog een reeks bizarre beweringen. Zo zou de moeder van Hitler een heks zijn geweest, heeft Hitler de vrouw van Herman Göring zwanger gemaakt en is Hitler na zijn dood bijgezet in een met schatten gevulde graftombe onder een Oostenrijks kerkje.

Hitlers diamanten verdient geen podium

Droog heeft de antisemitische complottheorieën in het boek voorgelegd aan het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël . Ook omdat het vermeend complot dat Joden en Vrijmetselaars de wereld willen overheersen de expliciete leidraad is in het verhaal, heeft het CIDI daarop aan uitgeverij Aspekt laten weten dat het boek geen podium geboden zou moeten worden.

Dat Droog Hitlers diamanten door zijn vingers heeft laten gaan, vloeit voort uit zijn niet-aflatende onderzoek naar handel in zaken die aan Hitler worden toegeschreven, zoals schilderijen en gedichten. Als onderzoeksjournalist heeft hij vanuit Eenrum op dit terrein internationale expertise opgebouwd.

Boeken die ertoe doen

Perry Pierik van uitgeverij Aspekt zit in zijn maag met Hitlers diamanten . Bij de boekpresentatie, vorige maand, stelde hij nog dat de uitgave goed past in het fonds van zijn serieuze uitgeverij, die ‘boeken die ertoe doen’ als motto voert. Aspect, tevens huisuitgever van het CIDI, bracht eerder het bekritiseerde boek Jezus was Caesar van Francesco Carotta uit.

Pierik zegt verrast te zijn dat Hitlers diamanten antisemitische passages bevat. Droog noemt dit vreemd, omdat Pierik, een historicus, het boek zelf heeft geredigeerd. Volgens de uitgever is het boek een kritisch betoog tegen religieuze onverdraagzaamheid. ‘Ongelukkige fragmenten die voor meerdere uitleg vatbaar bleken’, wil hij bij een tweede druk verwijderen.

Of het zover komt, is de vraag. Bol.com is inmiddels mede op verzoek van het CIDI met de verkoop van Hitlers diamanten gestopt. Ook via de webshop van Aspekt is het boek niet meer verkrijgbaar. Gevraagd naar het effect van zijn onderzoek spreekt Droog van ‘de meest dodelijke recensie ever’.