Saskia Boelsums exposeert; de liefde voor Drenthe komt van twee kanten

Museumdirecteur Harry Tupan (links) grijpt de opening van een tentoonstelling van Saskia Boelsums (rechts) aan voor een pleidooi om kunstruimte KINK te behouden voor de beeldende kunst. Foto: Jaspar Moulijn

Saskia Boelsums, Kunstenaar van het Jaar 2020, is nog niet uitgekeken op Drenthe. En Drenthe nog niet op Saskia Boelsums.

Dat bleek zondag tijdens de opening van de tentoonstelling Landscape revisited in kunstruimte KINK in De Nieuwe Kolk.

Het bleek uit de grote belangstelling voor het ruime overzicht van Boelsums’ fotowerken. Het bleek ook uit de titels die haar werken hebben gekregen. Waar de kunstenaar uit Nieuw-Schoonebeek in het verleden louter hashtags en nummers als titels gebruikte, zijn de titels inmiddels uitgebreid met plaatsnamen die verwijzen naar de plek waar de foto’s gemaakt zouden zijn.

Het werkwoord ‘zouden’ is van toepassing omdat de foto’s van Boelsums zelden landschappen één op één laten zien, het zijn geen reële, bestaande landschappen. Het zijn impressies die op locatie worden opgedaan en achter de computer opnieuw worden vormgegeven en wel zo dat de kijker, net als de kunstenaar, ontroerd of zelfs overweldigd kan worden.

Opgaan in het landschap, net als de schilders van de Haagse School

Met die werkwijze, zo benadrukte conservator Annemiek Rens van het Drents Museum zondag, schaart Boelsums zich in de traditie van kunstenaars die vanaf het midden van de negentiende eeuw Drenthe hebben bezocht om het ongerepte landschap te schilderen – zie daarvoor nog tot 22 maart de tentoonstelling Barbizon van het Noorden .

Rens vergeleek de werkwijze van Boelsums met die van schilders van de Haagse School. ,,Zij schilderden destijds Nederlandse luchten in subtiele gradaties van grijs, beige en blauw. Kunstenaars van de Haagse School waren meesters in het vangen van deze atmosferische effecten. Saskia Boelsums lijkt het landschap en de lucht op dezelfde manier te ervaren en er in op te gaan.”

Een mooi beeld van een recente ontwikkeling

Boelsums is op Barbizon van het Noorden met een fotowerk vertegenwoordigd : Landscape #109 , een boom vol roze bloesem in een donker-grijzig, graslandschap. Het werk, als je niet beter wist, zou je denken dat een tekening, is niet alleen door het museum aangekocht, maar in overleg met de kunstenaar ook nog eens van een aangepaste naam voorzien: Erica .

Landscape revisited geeft een mooi beeld van de ontwikkeling die Boelsums als kunstenaar doormaakt. Dat wil zeggen: de recente ontwikkeling. De installatiekunst die ze met Peter Veen heeft gemaakt, worden niet getoond in Assen. De foto’s waarbij Peter Veen als model fungeerde, zijn evenmin te zien. De nadruk ligt op landschappen geïnspireerd door schilderkunst.

Pleidooi van het behoud van kunstruimte KINK

Boelsums hanteert daarbij een brede blik. Er zijn landschappen die aan de zeventiende eeuw doen denken, er zijn landschappen geïnspireerd door de Romantiek, er zijn impressionistische landschappen, er zijn landschap vol symboliek. En er zijn landschappen die naar de abstractie neigen. Landscape #13 Nieuw-Schoonebeek en Landscape #140 Schoonebeek , beide uit 2020, lijken geraakt door het werk van Mark Rothko.

Naast Rens waren er zondag nog twee sprekers in KINK. Zo drukte museumdirecteur Harry Tupan de Asser wethouder Bob Bergsma op het hart KINK (,,onze uithof”) beschikbaar te houden voor de beeldende kunsten. En tot slot demonstreerde Dichter des Vaderlands Tsead Bruinja dat Tacitus ongelijk had met zijn uitspraak ‘Frisia non cantat’.

Landscape revisited van Saskia Boelsums is tot en met 27 juni te zien in Assen. Zaterdag opent in het Rensenpark in Emmen een openluchttentoonstelling met werk van Boelsums. Deze loopt tot 12 juni.

menu