Eefje de Visser:  "De popprijs? Ik ben heel benieuwd."

Ze is de meest bejubelde popartiest van Nederland. Eefje de Visser prijst zich gelukkig

Eefje de Visser: "De popprijs? Ik ben heel benieuwd." Foto Lex D'hiet

Mede dankzij een vliegende start in Groningen maakte Eefje de Visser – ondanks alles – een goed 2020 door. Deze week levert ze opnieuw een bijdrage aan Eurosonic Noorderslag.

Ze is het nog allerminst vergeten. Twee optredens gaf Eefje de Visser precies een jaar geleden in Groningen: melodieuze, electronische, Nederlandstalige popmuziek . Eerst in een volle Stadsschouwburg tijdens Eurosonic, daags daarna in de grote zaal van De Oosterpoort tijdens Noorderslag.

,,We hadden er enorm naar toe geleefd”, blikt de zangeres via de telefoon vanuit haar woonplaats Gent terug op 2020. ,,Groningen was hét moment om onze plaat en onze livetour te presenteren, met een nieuwe band en een nieuw concept.”

Een vliegende start van een jaar vol verrassingen

Het leidde tot een vliegende start van een jaar vol verrassingen. ,,Onze optredens in Groningen werden zeer goed ontvangen. Later bleken het onze laatste grote concerten”, vervolgt ze. De kort daarop verschenen plaat, Bitterzoet , oogstte niets dan lof. ,,Ik denk dat we daardoor alsnog op een succesvol jaar kunnen terugkijken”, zegt De Visser nu.

Daar horen we van op. Wij weten niet beter dan dat de klap van het coronajaar hard is aangekomen in de podiumkunsten. Eerst werden alle concerten afgelast, daarna werd op kleine schaal weer iets toegestaan, maar geen festivals. Vervolgens werd alles toch weer afgelast.

Schoon schip, hoofd op orde, puntjes op de i

De Visser (Voorburg, 1986) besloot in maart de start van haar geplande tournee drie maanden op te schuiven. ,,Mede door het album had ik het erg druk gehad, bij zo’n presentatie komt veel kijken. Ik besloot schoon schip te maken. Mijn hoofd op orde te krijgen. De laatste puntjes op de i voor de tour te zetten. Ik ervoer de eerste maatregelen niet meteen als een grote ramp.”

Toen duidelijk werd dat de bestrijding van het coronavirus lang gingen duren, en cluboptredens en festivals onmogelijk waren, besloot ze een concertfilm te maken. ,,We wilden iets doen met de liveshow die we hadden voorbereid. Maar we wilden geen livestream doen. Ik dacht: als de energie van het livepubliek er niet is, moet je het anders aanpakken.”

Esthetisch, visueel werk in de vorm van een film

Daarop ontstond het idee voor wat ze zelf omschrijft als een ‘esthetisch, visueel werk in de vorm van een film’. ,,Iets wat ook op langere termijn zijn waarde houdt”, zegt ze. ,,En, ook belangrijk: iets waar we tickets mee kunnen verkopen. De opbrengst was uiteindelijk vergelijkbaar met vijf shows voor een crew van dertien man. De film heeft veel voor ons gedaan.”

De Visser prijst zich gelukkig. ,,Ik ben niet net gedebuteerd. Ik héb al een publiek. Dat is enorm in mijn voordeel. Wat ook scheelt, is dat ik voor de geplande tour en Bitterzoet met een groot team heb kunnen werken. Voor die tijd had ik een erg klein team. Inmiddels heb ik veel mensen om mij heen. Dat geeft echt vleugels.”

Locked & Live-optreden vanuit Het Podium in Hoogeveen

Los van de concertfilm heeft ze afgelopen jaar ook ‘gewoon’ opgetreden: vier keer, steeds voor een publiek vierhonderd mensen. Een keer heeft ze livestream-optreden gedaan, vanuit Haarlem, een show die eenmalig te zien was. Een aangekondigd Locked & Live-optreden vanuit Het Podium in Hoogeveen, eind december, is verplaatst naar later deze maand.

Financieel is het moeilijk, maar De Visser redt zich. ,,In dit vak moet je soms een jaar investeren voor je iets kunt verdienen. Wij hoopten vorig jaar na maart ons geld te kunnen verdienen. Dat is niet gebeurd. Ik heb het geluk dat ik een platenlabel achter mij heb staan, Sony. En al vier platen uit heb die samen wat inkomsten generen. En ik heb nog wat opdrachtjes kunnen doen: muziek voor kinderen, muziek voor een serie. Technici hebben het veel moeilijker.”

‘Als het om nieuw materiaal gaat, loop ik nu voor’

De coronaperiode heeft ook een artistieke opbrengst, vertelt ze. ,,Los van de concertfilm heb ik twee videoclips gemaakt waar ik heel blij mee ben. Onder ander omstandigheden was dat vermoedelijk niet gebeurd. En ik heb veel nieuwe muziek gemaakt. Als het om nieuw materiaal gaat, loop ik nu voor.”

Ze denkt dat er een coronageest door die nieuwe muziek waart. ,,Er zit bijvoorbeeld het verlangen in om met grote menigten bijeen te kunnen zijn – dat is minder vanzelfsprekend geworden. Tegelijkertijd zit in die nieuwe muziek ook de rust van de lockdown: basic leven op een eenvoudiger manier.”

‘We zijn héél lucky . En ontzettend verwend’

Trekt ze lessen uit de coronaperiode? ,,Ik ben meer gaan nadenken over het geluk dat wij hebben in dit land, over de verdeling tussen arm en rijk en hoe je daar naar moet kijken”, zegt ze. ,,Je hebt geen enkele invloed op waar je geboren wordt. Dat maakt ons héél lucky . En ontzettend verwend, al geldt dat niet iedereen.”

En meer persoonlijk? ,,Deze periode brengt mij ook rust. Daar heb ik veel aan. Ik ben een introvert. Als ik extravert was, was ik van jongsaf aan meer de hort op gegaan en was ik vermoedelijk minder diep gedoken in het ontwikkelen van mijn muziek. Ik ben een van de mensen die het heerlijk vind dat er minder prikkels zijn. Hoe minder prikkels hoe beter, eerlijk gezegd.”

‘De Popprijs? O. Nou. Ja. Oh my god .’

Komende donderdag levert Eefje de Visser een bijdrage aan Eurosonic middels de vertoning van beeldopnamen die eind vorig jaar op vliegveld Twente zijn gemaakt voor 3FM Serious Request. ,,De kwaliteit was zo goed, dat het dom zou zijn om onder knullige omstandigheden nog iets op te nemen en dat dan uit te zenden. Het regende, het was koud. Er was geen publiek. Maar het was een tof optreden.”

Tot slot: wat denk ze van de Popprijs? ,,O. Nou. Ja. Oh my god . Daar ik heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Nu je er over begint. Die is er inderdaad ook nog. Die moet ook nog uitgereikt worden. Ik ben heel benieuwd.”

menu