'Keelschrapende hardrocker krijgt van mij geen hoog cijfer.' ESNS-fan Richard uit Groningen is de 'lijstjesman' van het festival

Eurosonic-fan Richard Ridder: ,,Niet iedereen is zo gek als ik om alles te gaan beluisteren.’’ Foto: Marjorie Noe

Als iemand zich Eurosonic-fanaat mag noemen, is het Richard Ridder uit Groningen wel. Maanden van tevoren begint de voorpret met het luisteren van alle aangekondigde artiesten. Zijn oordeel zet hij online en wordt door andere festivalgangers weer gebruikt om te bepalen wat ze absoluut niet moeten missen.

Het wordt een festival van achter het beeldscherm, maar toch is Richard Ridder een week van tevoren al helemaal in Eurosonic-sferen. Het invullen van zijn persoonlijke blokkenschema was een stuk makkelijker: ,,Moest ik eerder rekening houden met wat overlapt, nu kan ik wél vier optredens tegelijk volgen!’’, lacht hij. ,,Al zal ik het geluid maar bij één aan hebben, ik heb maar twee oren.’’

De lijstjes van Richard

Ver van tevoren begint Ridder met het beluisteren van de aangekondigde artiesten. In een documentje zet hij alle bands en zanger(essen) onder elkaar, met een oordeel en een beschrijvend zinnetje. Deze publiceert hij vervolgens op sociale media, waar andere festivalgangers dankbaar gebruik maken van zijn bevindingen: ,,Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat er behoefte aan is. Niet iedereen is zo gek als ik om alles te gaan beluisteren.’’

Daarbij maakt de Groninger duidelijk dat het gaat om zijn eigen oordeel: ,,Ik hou bijvoorbeeld niet van keelschrapende hardrockers, die krijgen geen hoog cijfer. Maar degene die daar wel van houdt, kan door het beschrijvende zinnetje alsnog vinden welke band hij of zij zou moeten zien.’’

Normaal begint Ridder, in het dagelijks leven bij de gemeente Groningen verantwoordelijk voor cultuursubsidies, al eind oktober met het beluisteren van de artiesten die worden aangekondigd. Dit jaar werd alles door de coronaperikelen vertraagd: ,,Ik moest in december een flinke inhaalslag maken.’’

Popsector heeft het zwaar

Eigenlijk voelde hij zich niet zo gemotiveerd. Een optreden op je beeldscherm kijken is immers niet hetzelfde als live voor een podium losgaan. ,,Maar ik weet dat de bands die optreden behoefte hebben aan een podium. De popsector heeft het zwaar: artiesten, maar ook technici en podiumbouwers. Het voordeel is dat de optredens dit jaar allemaal gratis zijn. De toegankelijkheid voor fans is veel groter.’’

Zelf bezoekt hij sinds 2008 het festival, dat volgens hem dit jaar een line-up van hoog niveau heeft: ‘Met name de kwaliteit van de acts uit Oost-Europa ligt steeds hoger. Vroeger was dat nog wel eens ‘niveautje Songfestival’, maar vorig jaar vond ik al dat sommige van hen niet zouden misstaan op grote festivals.’’ Voor artiesten is ESNS dan ook een opstap richting een volle festivalzomer: ,,Ik heb een lichte hoop dat deze zomer weer festivals mogelijk zijn, in ieder geval kleinschalige. De behoefte aan cultuur is er zeker, ook in coronatijd.’’

Hoe hij deze editie precies gaat beleven, weet Ridder nog niet helemaal: ,,Sowieso kan ik op mijn thuiswerkplek twee beeldschermen aanzetten. En misschien heb ik er een zoom-sessie naast met muziekvrienden, dan heb je toch een beetje het idee dat je met meer mensen voor het podium staat.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
esns
menu