Een knipogend Maya-masker. FOTO MARCEL JURIAN DE JONG

Een tempel in het oerwoud

Een knipogend Maya-masker. FOTO MARCEL JURIAN DE JONG

Zaterdag wordt Maya-tentoonstelling in het Drents Museum geopend. De pers mocht donderdag al komen kijken.

Trots
Daniel Aquino loopt met een glimlach rond in het Drents Museum. ,,Ik ben heel blij en trots’’, zegt de directeur van het Museo Nacional de Arqueología y Etnología van Guatemala. ,,Dit is de meest uitgebreide Maya-expositie ooit in Europa.’’ Zijn museum herbergt de grootste Maya-collectie ter wereld en levert zo’n honderd objecten voor Maya’s - Heersers van het regenwoud.

,,Er moet nog wel wat gebeuren’’, beaamt Aquino tijdens de voorbezichtiging, donderdagochtend. Veel vitrines zijn nog leeg. Overal zijn museummedewerkers bezig met de inrichting en aankleding van de zaal. Een van de grootste stèles, een rechtopstaande gedenksteen van 2.60 meter hoog, hangt nog aan metalen kettingen in een houten constructie. Aquino is in Assen om de inrichting van ‘zijn’ objecten te begeleiden. Even verderop doet Sofia Paredes, directeur van de andere hofleverancier La Ruta Maya hetzelfde.

loading

Nieuwe vondsten
,,Wat deze tentoonstelling ook zo bijzonder maakt, is dat er heel veel nieuwe vondsten te zien zijn’’, zegt Aquino. ,,Sommige zijn zelfs nog nooit eerder te zien geweest en bijna alle objecten zijn niet eerder in Europa tentoongesteld.’’ Het topstuk in het Drents Museum is volgens Aquino een verzameling van 23 aardewerken figuurtjes die in 2006 is gevonden in een grafkamer. ,,Daarin zie je veel belangrijke aspecten van de Maya-cultuur terug, als in een soort nieuwsblad uit oude tijden.’’

Ook die beeldjes zijn vandaag niet te zien. ,,Ze zijn nog niet uitgepakt’’, zegt Aquino. ,,Het bijzondere is dat naast een beeldje van de koning en zijn vrouw ook de hele hofhouding symbolisch mee het graf in ging, zoals musici, een balspeler, dansers, boksers, schrijvers en een sjamaan. En, heel bijzonder: ze zijn allemaal blij! Voor de Maya’s was de dood niet het einde, maar een stap op weg naar de godenwereld. Bij de dood werd niet getreurd, maar het leven gevierd.’’

Oerwoud
Het ontwerp van de tentoonstelling in de hoofdruimte van het Drents Museum is gemaakt door Marcel Wouters Ontwerpers uit Eindhoven. ,,Zij hebben ook het terracottaleger en Goud uit Georgië vormgegeven en zijn heel goed in verhalende exposities”, vertelt Peter Schonewille, hoofd tentoonstellingen van het Drents Museum. ,,Bij binnenkomst stuit je eerst op grote panelen met oerwoud, die je het zicht op de rest van de ruimte ontnemen.’’

Wie door het ‘oerwoud’ heen is, ziet in geabstraheerde vorm een gele Maya-tempel verschijnen, waarbinnen in vitrines objecten als schalen, bekers, vazen, wierrookbranders, sieraden en gedenkstenen worden uitgestald. Bijzonder zijn de spiegelwanden in de vitrines die niet alleen een mooi ruimtelijk effect opleveren, maar ook de achterkant van de objecten zichtbaar maken. ,,Een idee van Wouters’’, zegt Schonewille. ,,Je ziet ook jezelf steeds terug. Dat is misschien even wennen.’’

loading

Klassieke periode
Rondom de ‘Maya-tempel’ staan allerlei objecten die je ook tijdens de klassieke periode van de Maya-cultuur (250-900 na Christus, de periode die centraal staat in Assen) in een stad kon aantreffen, zoals gedenkstenen en stèles. Ook wordt er een film vertoond die in vogelvlucht een beeld geeft van hoe de Maya-stad Uxul er uit moet hebben gezien tijdens de hoogtijdagen van de Maya’s. In tegenstelling tot de grauwe ruïnes van nu, waren de gebouwen en pleinen destijds bepleisterd en geschilderd in felle kleuren.

In het verhaal van de Maya’s dat op de tentoonstelling wordt verteld, speelt de cyclus van het maïs een belangrijke rol. Schonewille: ,,De verschillende stadia - zaaien, groeien, oogsten, gebruiken - zie je terug in de inrichting, en in de belichting de dag- en nachtcyclus.’’ Daarvan is vandaag nog niet veel te zien. De vele lege vitrines en de chaos in de expositieruimte, zo vlak voor de opening, komt dat wel goed? Schonewille glimlacht. ,,Is het ooit niet goed gekomen?’’

menu