Illustratie: Infographics DvhN

Elke dag een tv-recensie: Banksy is er voor de jeugd

Illustratie: Infographics DvhN

Een kennis wiens smaak ik hoog acht, beklaagde zich onlangs over het wat hem betreft kinderlijke niveau van het NOS Journaal . Hij voelde zich toegesproken alsof hij tot de clientèle van het Jeugdjournaal hoorde. Sterker, alsof hij een kleuter was.

Vergelijk dat voor je rubriek eens met de volwassen benadering van Tagesschau of Tagesthemen bij de Duitsers, stelde hij voor.

Prima idee. Maar eerst het Jeugdjournaal . Dat heb ik sinds het verstrijken van de jeugd van mijn eigen kinderen niet meer gezien. Toen al keken volwassenen omdat ze zo de wereld wél snapten.

Dat lukt nog steeds. Bovendien zie je er dingen die het ‘grote’ journaal onder tijdsdruk of door andere keuzes negeert. Aangevoerd door de nog verse presentatrice Annabelle Zandbergen kwam een rijk arsenaal aan onderwerpen langs met een jeugdige maar geen kinderachtige uitleg.

Weer wat geleerd

Aan corona koppelden Annabelle cs. niet alleen het nut of juist de overbodigheid van mondkapjes (met beelden van thuisprutsers) of de terugkeer van het meisje Noor na lang vastzitten in Marokko, maar ook de verkoopspurt van games. Animal Crossing schijnt razend populair te zijn. Weer wat geleerd.

Naast serieus werk als dorpsbranden in Florida waren er natuurlijk dieren (een verdwaalde zeeprik in de Biesbosch, ook al nooit van gehoord) en een beer die kwam dineren in een Italiaans stadje, plus slim - want populair - Famke Louise die Insta-rust nam om te kunnen dealen met dingen uit het verleden.

Bovenal was er een lang item over Banksy, de kunstenaar die nu weer mysterieus een werk schonk aan een Brits ziekenhuis, om daarmee de zorg te eren. Er volgde een uitgebreid overzicht van zijn werk en zijn werkwijze. Dat was veel meer dan de aandacht die Banksy om acht uur kreeg.

Keuzes. Altijd weer keuzes.

menu