Illustratie: Infographics DvhN

Elke dag een tv-recensie: Een kat steelt de show in een Brussels Journaal-item

Illustratie: Infographics DvhN

Het virus brengt ons naast wereldwijde narigheid zo nu en dan toch ook een komisch moment van nationale makelij. In dit specifieke geval mogen we NOS-correspondent Sander van Hoorn bedanken voor zijn spontane uitval. Die was letterlijk lachwekkend.

Sander stond op zijn balkonnetje in Brussel gereed om te vertellen over weer een videotop van de ministers van financiën uit de EU-landen. Hij was nog niet begonnen of we hoorden buiten beeld iets in scherven vallen. Vervolgens liep achter zijn rug over de balkonleuning doodgemoedereerd een stevige, dikbehaarde sloper door het beeld.

Naar woorden zoekend stapte de correspondent uit zijn vertrouwde Journaal-rol. ,,Dat is het nadeel van op een balkon staan. Dan loopt er wel eens kat langs om een kopje naar beneden te flikkeren.”

Ook de reclames raken geïnfecteerd

Het is inmiddels interessant te zien hoe sterk het virus ook de reclameblokken infecteert. Er gaan momenteel bergen geld in rook op, toch zijn er reclamebureaus die nog wat binnen harken. In vier blokken op Nederland 1, tussen even voor zeven en bijna half negen, kwamen achttien verschillende commercials langs die alle verwezen naar ‘juist nu’, in ‘deze moeilijke tijd’ en ‘terwijl we thuiszitten’.

Dat ging van radiozender Kink (’het voordeel van thuiswerken’) en Solarlux (serrebouw) via de trotse baas Piet Adema van de schoonmaakbranche (’#schoonmakersbedankt’), naar Seniorentablet.nl (’speciaal ingericht voor ouderen’) tot thuisbezorgende supers en tenslotte het bankwezen. Een stoere bankmeneer wees ons over straat lopend op veiligbankieren.nl.

Het geld is kennelijk al op

Alle discussies over bonussen en salarisverdubbelingen ten spijt, geld voor een fatsoenlijke microfoontje heeft het bankwezen kennelijk niet. De man was verrekt beroerd te verstaan. Best gênant.

menu