Illustratie: Infographics DvhN

Elke dag een tv-recensie: Radar doet even niet aan fileren

Illustratie: Infographics DvhN

Radar van AvroTros is een consumentenprogramma dat wekelijks ladingen kijkers consumeert. Tegen de twee miljoen. Dan doe je dus iets goed.

Zo’n programma is natuurlijk op zijn leukst als een willoos slachtoffer op brute wijze is genaaid door een louche firma, waarbij klaagtelefoontjes zijn doodgelopen op een India gevestigd callcentre. Of wanneer zo iemand is misleid door een bank, een verzekeraar of, vertrouwd, de Belastingdienst.

In het beste geval loodst de redactie dan een vertegenwoordiger van zo’n instituut naar de studio, waar grootinquisiteur Antoinette Hertsenberg deze tot op het bot fileert.

En dan komt de grootinquisiteur

Begrijp me niet verkeerd na deze term, ik heb groot respect voor het werk dat de presentatrice/journaliste al jaren verricht. Ik had eerder moeite met haar wat starre aanwezigheid, maar misschien was dat wel een uiting van bruut seksisme. Hoewel meer ironie van mij best zou mogen, heeft daar directe aanpak schone resultaten opgeleverd. Hulde dus.

In deze coronatijd draait het niet om slachtoffers en klantennaaiers. Meer om informatie vooraf. Is een bezorgende restauranthouder de klos bij zijn verzekeraar, als hij in zijn bijgesprongen privéauto een deuk rijdt bij een klus? Kan de verzekeringspremie omlaag nu er minder wordt gereden en dus gebotst? Hoe vergaat het alle studenten die nu studievertraging oplopen straks financieel?

Alleen maar eensgezindheid

Er zaten telkens slechts gelijkgestemden gasten aan tafel. Geen opponenten. Mmm. Ook bij het eeuwige onderwerp: overstappen van energie-aanbieder of niet, in deze tijd van lage tarieven was er louter eensgezindheid bij de twee mannen van Pricewise en Independer. Ik moet bekennen dat ik dan steevast afhaak. Dat heen en weer-gespring tussen energiebedrijven, laat maar. Dat kóst alleen maar energie.

Met andere woorden: als er iemand te naaien is, dan ben ik dat wel.

menu