Het koor Roden Girl Choristers imponeert met betoverende stemmen. Foto: Jaspar Moulijn

Festival Veenhuizen vraagt om vervolg

Het koor Roden Girl Choristers imponeert met betoverende stemmen. Foto: Jaspar Moulijn

Met klassieke muziek, verhalen en films trok de eerste editie van Festival Veenhuizen vrijdag en zaterdag zo’n duizend bezoekers. Een geslaagd begin van wat een mooie traditie lijkt te worden.

De ooievaars met jongen kijken onverstoorbaar toe vanaf het nest dat op een van de schoorstenen van Het Verenigingsgebouw is gebouwd. Het is een prachtig beeld zo aan het begin van een zonovergoten zaterdagmiddag, middenin de historisch zo beladen voormalige Kolonie van Weldadigheid.

Derde Gesticht

Een dag eerder vond de opening plaats op de even buiten het dorp gelegen festivalweide nabij Coco Maria. Het is de plek waar generaal Johannes van den Bosch twee eeuwen geleden het Derde Gesticht liet bouwen om paupers, landlopers en weeskinderen te heropvoeden. De contouren van het gebouw zijn nu idyllisch zichtbaar gemaakt via bloemen en gras.

De afgelopen twee zomers trok het Drentse dorp landelijk de aandacht door middel van de theatervoorstelling Het Pauperparadijs . En om de geschiedenis van Veenhuizen levend te houden, is er nu een kleinschalig festival. ,,Met grote kwaliteit. Het zijn topmusici waarvan sommigen ook in het Concertgebouw en Londen en Parijs optreden. Nu spelen ze in deze rustieke omgeving in een meer ontspannen sfeer.”

Als het aan de tevreden artistiek leider Jan Van den Bossche ligt, krijgt het zeker een vervolg. Driedaags wellicht, in de hoop de mensen te verleiden te blijven overnachten en de streek vol natuur en cultuur te leren kennen. In de herfst vermoedt hij duidelijkheid te kunnen verschaffen. De Amsterdamse Belg proeft de positieve gedachte ook bij de provinciale en gemeentelijke bestuurders, de veelal lokale vrijwilligers en de ondernemers. De Twitter-activiteiten van Klaas Smid wijzen uit dat ook de burgemeester van Noordenveld zich uitstekend vermaakte.

Preekstoel

In de Koepelkerk, waarvoor Van den Boschs tweede vrouw Rudolphina Wilhelmina Elizabeth de Sturler in 1825 de eerste steen legde, staat de tijd bijkans stil. ‘Gods woord houdt stand in eeuwigheid’ staat op de preekstoel waarvoor het Margaretha Consort zit. Onder leiding van Marit Broekroelofs wordt het werk 7 Tears van John Dowland vertolkt met vijf gamba’s en een luit. De verstilling wordt doorgetrokken met de meditatieve klanken uit de blokfluit van Victoria Nair-Price.

Even later zou Mariët Meester haar zeven tranen laten door middel van verhalen die ze voordraagt op de begraafplaats, ook wel het Vierde Gesticht genoemd. Het afsluitende Waarachtige tranen is voor haar moeder Iet die er vorig jaar een rustplaats vond. De verhalen liggen in Veenhuizen voor het oprapen en als er een volgende editie komt zal daarvoor ook meer aandacht komen, belooft Van den Bossche.

In de Grote Kerk laat Pynarello zien hoe klassieke muziek op een frisse en jeugdige manier kan worden benaderd. Niet voor niets trad het onlangs nog op tijdens popfestival Down The Rabbit Hole. Het jonge rebellencollectief maakt de geuzennaam waar en verrast door staand en zonder bladmuziek Mozarts Veertigste symfonie te spelen. Zonder dirigent, kleine aanwijzingen van violist Lonneke van Straalen zijn voldoende. Het spelplezier spat er af.

Bijzondere beleving

Zittend op de kerkbank vooraan, met de musici voor het aanraken, is het een bijzondere beleving. Alsof je in de muziek opgesloten zit, details openbaren zich als pareltjes. Dat wordt nog eens versterkt als het gezelschap zich in de toegift daadwerkelijk tussen het publiek begeeft. Ook tv-persoonlijkheid Maartje van Weegen, op vrijdag presentatrice tijdens het openingsconcert, en haar man Joop Daalmeijer (cultuurbobo) kijken glimlachend toe.

Het klopt wat Van den Bossche zegt, de gemiddelde leeftijd op de podia ligt beduidend lager dan die van de bezoekers. Die zie je op gehuurde of meegebrachte fietsen stappen om de afstand naar het festivalhart bij Coco Maria te overbruggen. Anderen pakken de auto, lopend is het echt wat te ver. Het Noord Nederlands Jeugd Orkest stort zich op die fraaie locatie, door een tent beschut tegen de stralende zon, op werken van onder meer Ennio Morricone. Ook hier een prettig informele sfeer bij de jongeren die niet terugdeinzen voor een uitvoering van de rockklassieker Smoke On The Water (Deep Purple).

Zoals dat op festivals gaat, is het een kwestie van keuzes maken. En zo tegen het einde van de middag blijkt het optreden van de Roden Girl Choristers goed gekozen. Met dirigent Sonja de Vries en haar orgel spelende echtgenoot Sietze imponeren de meer dan twintig meiden met betoverende stemmen. Het is dan ook een ontwapend beeld, die tieners en allerjongsten van een jaar of acht eeuwenoud werk te zien zingen. Beatus homo van Orlando Di Lasso gaat moeiteloos over in Henry Purcells Come ye sons of art waaruit Sound the trumpet een van de vele festivalhoogtepunten is.

menu