Pascal Griffioen alias Def P. FOTO ILVY NJIOKIKTJIEN

Geen fratsen voor rapper Def P.

Pascal Griffioen alias Def P. FOTO ILVY NJIOKIKTJIEN

Pascal Griffioen alias Def P zit dertig jaar in het vak. De Amsterdamse rapper stond met Osdorp Posse aan de basis van de Nederlandstalige hiphop. Met zijn kersverse vierde soloplaat 30xPi op zak komt hij vrijdagavond langs in Emmen.

Geen fratsen
Mee gaan doen met de nieuwste hypes en trends, met wat ‘die tieners’ doen. Dat is volgens Pascal Griffioen de grootste fout die je als oudere rapper kunt maken. ,,Die zullen het toch nooit serieus nemen als ik als 46-jarige in de straattaal van hen probeer te praten.”

Voor Griffioen geen fratsen, hij houdt zich als een goede schoenmaker bij zijn leest. Als pionier van de nederhop heeft hij zich al lang bewezen. Hij bereikte zo’n beetje alles wat een rapper in Nederland kan bereiken. Als tiener begon hij met Osdorp Posse, een rauwe rapgroep die het pad effende voor de huidige generatie hiphoppers.

,,In de jaren tachtig bestond er geen Nederlandstalige rap, wij hadden hier geen voorbeelden. Onze belangrijkste inspiratiebron was wat in Amerika gebeurde. Wij moesten alles zelf uitvogelen als het gaat om flow en taalgebruik. We deden eigenlijk maar wat. Het voordeel was dat alles origineel was omdat niets eerder was gedaan. Nu moet je als jongen van negentien beter zoeken naar originele invalshoeken.” Hij moet lachen. ,,Als ze mij ouderwets vinden zeg ik: Dat is al heel lang mijn stijl!”

Fris
Niet dat hij blijft steken, verre van. Hij wil het voor zichzelf fris houden om op te kunnen boksen tegen die jongere jongens die volgens hem op hoog niveau rappen. Om niet als ,,een oud paard op het podium te staan hijgen” loopt hij hard, rappen is topsport en een zaal moet het liefst worden afgebroken. Ging het vroeger over bier drinken en feest vieren, tegenwoordig rapt de veertiger in het nummer Kleine monsters over hoe hij zijn kinderen opvoedt. Hij is vader van twee jonge dochters die hij kreeg van een Groningse. ,,Van luiers verschonen krijg je niet veel inspiratie. Daarom ben ik er trots op dat ik dit album heb uit kunnen poepen.” Ondertussen runt de grafisch vormgever zijn eigen creatief bedrijf. Hij ontwerpt, tekent, schildert en levert al jaren educatieve liedjes aan het tv-programma Het klokhuis (NTR).

,,Ik denk dat de Nederlandse hiphop volwassen werd toen wij als undergroundgroepje in 1995 landelijk doorbraken met Afslag Osdorp. Dat was een mijlpaal, daarvan verkochten we dertigduizend exemplaren, bijna goed voor een gouden plaat. Vanaf dat moment begonnen ook commerciële jongens Nederlandstalige rap interessant te vinden, daarvoor nam niemand het op grote schaal serieus.” Sindsdien is het genre niet meer weg te denken.

Platen
Osdorp Posse hield het in 2009 na twintig jaar voor gezien, maar Def P blijft platen toevoegen aan zijn omvangrijke oeuvre. Met The Beatbusters doet hij het met ska en reggae, met Bl3nder combineert hij rap met jazz. Solo maakt hij pure hiphop. ,,In Osdorp Posse rapten we met ons vieren en moesten we alle vier achter de raps staan. Solo kan ik meer vanuit de ik-vorm schrijven, dat maakt het persoonlijker. En rappen is een vrij persoonlijke bezigheid. Je moet vooral jezelf kunnen zijn, ook in de teksten die je schrijft. Hoe geloofwaardiger je dat kan, des te puurder en oprechter komt het over.”

Om die geloofwaardigheid te behouden, zul je Def P niet met zijn kop op tv zien in quizpanels of commercials. Hij werd vaak voor dergelijke ongein gevraagd, maar weigerde consequent. ,,Ik sta bekend als een maatschappijkritische rapper, ik heb de inhoud van mijn teksten altijd belangrijk gevonden. Als jij de maatschappij staat te bekritiseren en ondertussen reclame maakt voor Croky chips alleen omdat je er geld voor krijgt, ondermijn je jouw geloofwaardigheid. Ik wil best op tv komen als het maar direct met mijn muziek te maken heeft. Maar ik ga niet in een roze glitterpak op schaatsen staan met Patty Brard op een duikplank. En ik vind dat de stem van een maatschappijkritische rapper niet te koop moet zijn.”

Populariteit
In Like me reet hekelt hij het fenomeen om maar ten koste van alles leuk gevonden te worden op sociale media. ,,Populariteit gaat over liken/lijken”, rapt hij, terwijl in de video een foto te zien is van een tienermeisje dat een selfie maakte in Auschwitz. ,,Het maakt niet uit wat je openbaar verspreidt als er maar een hoop mensen naar je kijken.”

menu