Geert Kuiper, eerder manager bij FC Groningen, nu dirigent, maar even zonder stokje.

Geert Kuiper wilde in de Martinikerk muziek zonder publiek (en toch mocht het niet)

Geert Kuiper, eerder manager bij FC Groningen, nu dirigent, maar even zonder stokje. Foto: Tina Lantink

Componist/dirigent Geert Kuiper wilde op 9 mei met orkest, zonder publiek, opnamen maken in de Martinikerk. Inclusief coronaproof-protocol. ,,Geen evenement. Gewoon werk”, zegt hij. Het mag niet.

Kuiper maakte afgelopen jaar een opmerkelijke carrièreswitch. Hij was achttien jaar als salesmanager in dienst bij FC Groningen, toen hij besloot zijn hart te volgen. Dat hart ligt bij muziek. Hij is ooit als dirigent afgestudeerd aan het conservatorium.

Hans Nijland is ambassadeur

Voormalig FC-directeur Hans Nijland is ambassadeur van de Stichting Ein Ros, waarin Kuiper zijn koor- en blaasmuziek heeft ondergebracht. ,,Geert had een geweldige baan bij de club. Hij had bij iedereen een goeie naam. Ik heb er veel respect voor als iemand dan zegt: ik stop ermee, ik ga doen wat ik ’t mooist vind.”

Het typeert Kuiper ook, zegt Nijland – zelf trompettist geweest in diverse orkesten – dat hij in deze coronatijd ondanks verwachte weerstand van hogerhand tóch probeert opnamen in de Martinikerk te realiseren. ,,Geert is een enorme enthousiasteling. Wat hij in zijn kop heeft, heeft-ie niet in z’n kont. Waar een ander in deze tijd wellicht achterover leunt, gaat Geert op zoek.”

Geert Kuiper pakte de RIVM-richtlijnen erbij

Kuiper: ,,Ik wilde niet bij de pakken neerzitten en dokterde een plan uit dat volgens mij compleet aan alle RIVM-richtlijnen voldoet. Mijn 35 professionele orkestleden zouden allemaal een eigen nummer krijgen en moesten dan de één na de ander de kerk in, met onderlinge afstand ertussen. Binnen zouden ze ook ver uit elkaar zitten. Met blaasmuziek kan dat prima. Iedereen moest zijn eigen koffie meebrengen, er was een toiletreglement en na een uur moest het klaar zijn.”

Burgemeester Koen Schuiling weigerde hem echter toch toestemming. Kuiper: ,,Ik heb veel waardering voor de manier waarop Schuiling in de afgelopen weken heeft geopereerd, het is een goeie man en ik snap zijn redenatie. Ik neem hem niks kwalijk. Het zou voor de beeldvorming slecht kunnen uitpakken, dat samenbrengen van de orkestleden.

Burgemeester Schuiling vond het toch een ‘samenkomst’

Schuiling is bang dat dan het hek van de dam zou zijn. Maar ik was onlangs in een fabriek in Assen, waar in deze tijd gewoon zeventig mensen aan het werk zijn. Werk! Ik wilde geen evenement. Ook dit is gewoon werk. Of het nou een fabriek is of een orkest dat opneemt: volgens mij is dat werk. In die zin voelt dit toch wat als arbeidsdiscriminatie.”

Inderdaad heeft de burgemeester de voorgenomen Martinikerk-sessie in een gesprek met Hans Nijland geschaard onder de noemer ‘samenkomsten’. Zijn woordvoerder Hans Coenraads: ,,Die vallen onder de noodverordening en zijn dus niet toegestaan.” Over dat ‘werk’-argument: ,,Je kunt je vast wel voorstellen dat we worden overspoeld met vragen in deze categorie. Dan kom je al snel uit bij een definitiekwestie, die tot ingewikkelde discussies kan leiden.”

Oftewel: dan is het handiger om één strakke lijn te volgen. Nijland: ,,Ik snap dat wel. Wanneer de oproep van de overheid luidt ‘blijf thuis’, kun je hieraan moeilijk medewerking verlenen.” Geert Kuiper: ,,Ik heb er ook alle begrip voor. Maar toch wringt er iets.”

De druiven zijn zuur na zo’n overstap

De druiven zijn extra zuur: een sprong in het diepe, van zo’n geramde clubfunctie in de wispelturige cultuurwereld, en dan krijg je als beloning deze corona-ellende. Kuiper, die al twee keer voor een volle Martinikerk eigen werk dirigeerde, wilde op 9 mei twee koraalbewerkingen opnemen: het bijbelse Ruwe stormen mogen woeden – ,,toepasselijk in deze tijd” – en zijn interpretatie van Mendelssohns Lauda Sion .

menu