Olav Huizer, Joachim Rühmke en Jelle Valk (vlnr), voor Muhamed Yusuf Boss als zijn eigen avatar.

Gronings collectief WERC maakte avatar voor danser Mohamed Yusuf Boss, die grens tussen digitale en werkelijke wereld onderzoekt

Olav Huizer, Joachim Rühmke en Jelle Valk (vlnr), voor Muhamed Yusuf Boss als zijn eigen avatar. Foto: Jan Willem van Vliet

The place where we meet , dat het NoorderZomerProgramma afsluit, is een artistiek onderzoek naar de vraag waar techniek ophoudt en interactie begint – door de coronacrisis een extra actueel thema.

Als er voor een aankomend project nog een lichttafel nodig is, geheid dat je dan te horen krijgt: ,,Laat verder maar, die bouwen we zelf wel even.” De drie mannen van WERC Collective combineren kunstenaarschap met technische kennis en, nog handiger, technologische vaardigheden. De werkruimte in het achterdeel van hun studio lijkt bestookt met een fragmentatiebom aan uiteengespatte onderdelen en -deeltjes.

Niettemin weet Olav Huizer er de weg. Hoewel de drie in alle aspecten van hun producties duiken, is er een grove taakverdeling: Huizer de technologie, Joachim Rumke de vormgeving, Jelle Valk het verhaal.

Digitaal versus werkelijkheid

Er heerst een pittig temperatuurtje, onder dat platte dak, maar een mooie plek is het wel. Ze hebben er de voorstelling The place where we meet voorbereid, die ze maken samen met Very Theatre in Taiwan en met de performers Mohamed Yusuf Boss hier en Yen-Fang Yu in Taipei. Komend weekend sluit hun productie in Forum Groningen – en tegelijkertijd in Taiwan – het NoorderZomerProgramma af, het corona-gedreven, kleinschalige alternatief voor festival Noorderzon.

The place where we meet is een artistiek onderzoek naar waar de digitale en de werkelijke wereld elkaar raken, en hoe die elkaar beïnvloeden. Waar eindigt de techniek en begint de interactie? In de Rabo Studio van het Forum en in Taiwan zijn straks twee exact dezelfde woonkamers ingericht, die aanvankelijk met elkaar in verbinding staan. Oorspronkelijk zou alles telkens op één locatie plaatsvinden, als één productie, maar ja, corona.

Dansers met een avatar

In die kamers ‘wonen’ twee dansers. In Groningen is dat Boss. We zullen straks zien hoe hij dankzij een sensor en met behulp van zelfgebouwde, tamelijk overzichtelijke besturingsapparatuur zijn eigen, groot op een scherm geprojecteerde avatar aan het dansen brengt. Het publiek ziet hem live bezig en tegelijkertijd digitaal. WERC probeert de focus van dat publiek wat te sturen, maar het publiek kan ook zomaar zijn eigen focus kiezen. Ook goed.

Het begin van de voorstelling loopt parallel met die in Taiwan. De twee gezelschappen zijn eerder in Groningen en daarna in Taipei bij elkaar in residentie geweest. ,,Very Theatre heeft er, na die gezamenlijke eerste tien minuten, voor gekozen om zijn publiek een overzicht te tonen van het maakproces”, zegt Jelle Valk. ,,Wij wilden liever een echte voorstelling maken.”

De plek van de Taiwanese Yen-Fang Yu uit het originele idee wordt in het Forum ‘live’ ingenomen door Juersson Hermanus, uit Curaçao. Hij danste ook in Yusuf Boss’ succesvoorstelling AFAR .

Elkaar aankijken

Thema van deze productie, dat onderzoek, werd al lang geleden bedacht. ,,Dankzij corona is het heel actueel geworden”, stelt Joachim Rumke vast. ,,Ineens ging iedereen via Zoom vergaderen. Is dat echt contact? Als je in de webcam kijkt, zie je gesprekspartner niet. En als je naar je scherm kijkt, kijk je onder de ogen van de gesprekspartner door. Er wordt nu een webcam ontwikkeld waarmee je elkaar wél aankijkt. Dan komt digitaal weer wat dichter bij werkelijk contact.”

Huizer: ,,Een skypegesprek legt zijn eigen regels op. Je begint met ‘hoi’ en ‘kun je me zien’. Je gaat elkaar niet onderbreken. Zo’n gesprek kost meer energie.”

Grens

De vraag luidt in hoeverre zintuigen digitaal te versmelten zijn met de werkelijkheid. En waar de technologie het heft uiteindelijk in handen neemt. Huizer: ,,Technologische ontwikkelingen hou je niet tegen. Kijk ernaar zoals naar de uitvinding van de bijl: hij is er, hoe ga je ermee om?” De ultieme vraag. Valk: ,,Hoe beïnvloedt online de fysieke omgeving?”

En dus: waar wil je de grens trekken? De kans is in elk geval groot dat een flink uitvergrote digitale danser het qua publieksaandacht soms even wint van de levende in de woonkamer. We zullen zien.

menu