Guy Weizman heeft direct de knop omgezet.

Guy Weizman heeft de knop snel omgezet en stort zich met het NNT en Club Guy & Roni op digitale producties als nieuwe kunstvorm

Guy Weizman heeft direct de knop omgezet. Foto: Valentina Vos

Een weekend lang hebben het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni ‘de vloer lopen dweilen’, zegt Guy Weizman, toen met alle evenementen ook voor de voorstelling Before/After het doek al gevallen was voor het kon worden opgehaald. ,,De maandag erna hebben we de knop direct omgezet.”

Vooropgesteld, het is zeker in virustijd een procent of honderd prettiger om bij een groot, landelijk gesubsidieerd gezelschap te werken dan als vrije makers, bij kleine gezelschappen of om als zelfstandig artiest in de boeken te staan. Die zetten de knoppen niet om, maar draaien hem terug.

Van de vloer geveegd

Maar toch: Before/After van NITE (combinatie van de twee Groningse gezelschappen met ASKO|Schönberg en Slagwerk Den Haag) was een enorme productie, met veertig acteurs, dansers, musici en filmers op het toneel, de grootste tot nu toe van Weizman als artistiek leider. En dan is het tragisch dat die van de vloer wordt geveegd.

Weizman: ,,We hadden een toffe start en zouden die dag de extra try-out spelen. Dat ‘t niet doorging was een heftige klap. Na het weekeinde hadden we een gesprek met onze voorzitter (Martin Sitalsing, Groninger en in het dagelijks leven politiekorpschef Midden-Nederland) en was het ons snel duidelijk dat dit geen tijdelijke kwestie zou zijn.”

De knop ging al snel om

Weizman gaat komend seizoen een nieuwe poging wagen. Maar voor nu ging de knop om. Tijd voor andere dingen, nieuwe initiatieven. ,,We liepen al langer met het plan om online-producties te gaan maken. Meer met internet doen. We gebruiken dat nu alleen nog om te communiceren, te laten zien wat we doen, via onze NNT-website, maar we willen mooie kunstprojecten ontwikkelen voor internet.”

Met dat idee liep Weizman al een tijd rond. Nu een theaterloze periode inclusief contactverboden is opgelegd, heeft hij tijd om langdurig achter de computer te kruipen. En hij niet alleen. Ja, wel alleen, maar op afstand samen met de anderen, allemaal in hun eigen ruimte. ,,Man, ons ensemble staat helemaal ‘aan’!”, klinkt het enthousiast. ,,We zijn allemaal keihard bezig.”

Zo nieuw, er is nog geen naam voor

Dus dat gaat om veel meer dan alleen registraties van bestaande voorstellingen laten zien. Zulke registraties komen ook zelden uit de verf, omdat toneelspelen nu eenmaal heel wat anders is dan camera-acteren. ‘t Ziet er in beeld al snel overdreven, ‘te groot’ uit. ,,Ben ik helemaal met je eens, al is het wel zodat we voor Before/After gebruik zouden maken van live gefilmde beelden, geprojecteerd op een groot, tweedelig scherm. Dus we raakten al gewend aan spelen voor de camera.”

Hoe kun je het noemen, waarmee NNT/Club nu in de weer is? ,,Ik heb er nog geen naam voor. ‘Digiater’ misschien? In elk geval willen we een omschakeling maken van theater naar telefoonschermpje. Het is inspirerend om te doen en het moet inspirerend werken. Het kan om mooie taal gaan, om mooie muziek, mooie beelden. Uitzoeken wat werkt, wat niet. Hoe kun je iets mooi vertellen in drie minuten? Dat.”

Publiek doet mee, een concept voor het ‘nieuwe samenzijn’

Een eerste resultaat moet al deze week online komen. ,,En we willen het vooral interactief maken. Samen met het publiek online kunst consumeren én produceren.’’ Moeten we dan denken aan een caleidoscoop aan beelden? ,,Ja. Een online-gallery, en dan een systeem waarin je zelf bepaalt wat je wél en wat je niet wilt niet. Een concept voor het nieuwe samenzijn in een tijd waarin we elkaar niet in levenden lijve mogen ontmoeten.”

Online-versie van Mechanical Ecstacy

Er wordt al een laatste hand gelegd aan een internetversie van de succesvoorstelling en festivalhit Mechanical Ecstacy van Club Guy & Roni. Weizman: ,,Onder de noemer ‘World Rave on Line’. Dat hopen we vrijdag op internet te zetten, zodat we er de hele wereld mee kunnen bereiken. Een gevoel van community bewerkstelligen.”

Zo willen Weizman & co ook fridayNITE, het wekelijkse podium voor experimentele kunst in de eigen Machinefabriek, digitaliseren. ,,We willen er een groter publiek mee bereiken. Ouder. En inclusief.” Grappig: waar het theater enorm zijn best moet doen om juist een jonger publiek te lokken, is de beweging bij digitaal werk juist omgekeerd.

Online workhops voor wie minder weet van computers

,,We willen mensen aan ons binden die doorgaans minder goed zijn met technologie. Daartoe vragen we Babaddaar om online workshops te geven.”

menu