Het Verbond, een supersnelle actie in Groningen: verrassingsroute leidt drie dagen langs twaalf voorstellingen

Siebren de van der Schueren, Tim van der Molen, Anniek (voor) en Jolien Akkerman: Het Verbond. Foto: Duncan Wijting

De minister zei het al in Groningen en Het Verbond bewijst dat: de veerkracht is groot in de cultuur. In géén tijd heeft dit kwartet een driedaags theaterfestival geregeld.

Juist in een rottijd als deze kun je verrassingen goed gebruiken. En creatieve types die ze kunnen verzinnen. Zie hier: Het Verbond.

Corona mag dan foute boel zijn, zonder dat virus was Het Verbond nooit gesticht. Dit kwartet twintigers, (hyper)actief in het Groningse theaterleven, heeft in slechts anderhalve maand een driedaags - noem het - festival georganiseerd, dat ook in het postcoronale leven wel eens voort zou kunnen leven. Want het is een mooi idee.

Je weet letterlijk niet wat je ziet

Vrijdag-, zaterdag- en zondagavond zijn er op twaalf locaties in Groningen evenveel kleine voorstellingen te bezoeken. Wie op een van de avonden wil gaan kijken, kiest via de website van Het Verbond voor twaalf euro één voorstelling uit, op één van de twaalf over de stad verspreide locaties. Na die ene uitgekozen productie wordt de kaartjeskoper naar twee van de andere locaties geleid, zonder van tevoren al te weten wat daar te zien is. Verrassing!

Zo zie je nog eens iets dat je anders misschien nooit zou hebben uitgekozen. Drie voorstellingen op een avond à twaalf euro - niet beroerd. Diehards kunnen er dus in drie avonden negen bijwonen.

Het Verbond, dat zijn Tim van der Molen en Anniek Akkerman (beide theatermakers en docent in dat vak), Jolien Akkerman (wel familie, student dramaturgie) en Siebren de van der Schueren (student neurowetenschappen, oud-voorzitter van het Groninger Studenten Toneel en acteur). Hoe begon dit?

Een Londens theater als inspiratiebron

Van der Molen: ,,Het Bush Theatre in Londen liep ooit waterschade op, alles was weg, het grid, alles. Het theater vroeg vervolgens om monologen en dialogen, zonder decors, zonder kostuums, kaal. Dat leek me een briljant artistiek uitgangspunt om in coronatijd in Groningen ook zoiets te doen. Klein.”

Groepen werden benaderd aan te haken: De Noorderlingen, Het Peloton, Jonge Sla. Jolien Akkerman: ,,Het begon met drie, toen ging het naar zes, negen, en nu zijn het er twaalf.” De van der Schueren: ,,Het is ongelofelijk hoe iedereen meewerkt, meedenkt. Goodwill is echt de brandstof voor dit project.” Anniek Akkerman: ,,Ik belde met de W.A. van Lieflandschool: hebben jullie please een gymzaal beschikbaar? Ja hoor, kom maar!” Haar zus Jolien: ,,Uiteindelijk zijn er maar drie van de twaalf voorstellingen níet speciaal voor deze drie dagen gemaakt of aangepast. In die ultrakorte tijd!”

Steeds een half uur, op Mads Wittermans na

Zo gaat het die in drie dagen van Café De Sleutel (zowel boven als beneden) tot Martiniplaza, van die gymzaal tot het Universiteitsmuseum, van het oude Forum (oftewel Camera) tot buurthuis De Oliemulder. Met artiesten/groepen als Jan Veldman, De Noorderlingen, de Covid Club, Bab-ad-Daar, GOOV, Vals Alarm en meer, alle goed voor pakweg een half uur. Akkerman (J): ,,Behalve Mads Wittermans, die speelt The Meeting volledig.” Een uur dus.

Inderdaad, waarom zou dit volgende jaren niet gewoon door kunnen. En uitgebreid. Van der Molen: ,,Het Verbond Drenthe?”

Hoe ontdekten ze hun talent om dit aan te kunnen? Anniek Akkerman: ,,Talent? Nee. Het ging gewoon. Vanzelf.” Nou gewoon, organisatievermogen zat. Ze regelden ook nog kaartverkoopsteun door Martiniplaza. Slim allemaal. En natuurlijk: alles 100% coronaproof.

menu