Het beste van theater en cabaret in 2020. Dit vinden onze recensenten

Mads Wittermans.

Het door corona geplaagde jaar 2020 zit er bijna op. Tijd om terug te blikken. Dit is het beste theater en cabaret van het jaar volgens onze recensenten. En ze geven een tip voor volgend jaar.

Het beste theater volgens Eric Nederkoorn

1. The Meeting – Mads Wittermans

loading  

Recensenten spreken iets te graag van 'urgente producties' (cliché), maar dit is er een van betekenis. In een doodeerlijke en zichzelf nergens ontziende vertelvoorstelling schildert Wittermans zijn prille angsten, zijn vroege opstandigheid, zijn jong opgelopen alcoholisme, zijn klootzakkerigheid. In een uur gaat hij door alle stadia, via flesverstoppertje naar afkicken, langs terugvallen en naar de ellende met zijn kinderen. Zwakte en kracht. Hij laat de zaal in ontroering achter.

2. Oom Wanja – NNT/Liliane Brakema

Nauwelijks gespeeld dankzij corona, hopelijk een herkansing, een Tsjechov om je vingers bij af te likken. Brakema durfde het aan om de personages, gespecialiseerd in mislukking, los te weken van hun sleur en ze geestig aan te dikken. Het permanent lekkende dak, het neergutsende water, de uitvergrote fricties en de letterlijk en figuurlijk uitgeklede Wanja: hier gaat niet slechts een gemeenschapje ten onder, maar de mens in het algemeen en we mogen er nog om lachen ook.

3. Dronken mensen – NITE/Eline Arbo

Net als Liliane Brakema mocht Eline Arbo als jong talent aanschuiven bij het NNT. Nu al wordt ze gezien als een topregisseur. Na haar Weg met Eddy Bellegueule , de beste voorstelling van het vorg seizoen, zou ze met Dronken Mensen namens NITE naar Oerol. Door corona bleef het bij een ‘leesvoorstelling’ in de Machinefabriek, waarin een groep mensen met steeds wisselende vertellers apelazarus en conflictueus – maar lachwekkend - op zoek gaan naar ieders eigen werkelijkheid, in Laatste Avondmaal-setting. Zwalkend maar vlijmscherp.

Eric Nederkoorn is cultuurredacteur van Dagblad van het Noorden

Het beste cabaret volgens Jacques J. d 'Ancona

1. De andere Oudejaars - Jan Beuving en Patrick Nederkoorn

loading  

Inventief, origineel, heftig en heel geestig. Maanden zaten Jan Beuving en Patrick Nederkoorn te broeden op ideeën. Tot ze bedachten dat over corona hier en daar al iets gezegd is. Het model van een traditionele conference wisselen ze overtuigend in voor De andere Oudejaars. Met briljante vondsten ontsluiten ze een traject naar ‘het einde der tijden, al is het een eind...’ Terwijl een dringend verbod op lachen niet te handhaven is, wijzen ze het meezingen van de zaal af. In plaats daarvan introduceren ze een cursus gebarentaal (bekend van de persco's op tv). Een hilarisch programma met een lading, begeleid door Tom Dicke, piano.

2. Asociale afstand - Freek de Jonge

Hoeveel of hoe weinig publiek er ook zit, Freek de Jonge schept de sfeer van een vol Carré. Geen gestamel van begrip of excuses. Hij is fulltime verontwaardigd, en ontleent als analyserend cabaretier de extremen aan de hand van situaties die zich de laatste maanden voordoen als gevolg van wat 'regeringsbeleid' heet. Freek is de commentator en ook de briesende humorist in Asociale afstand. Het is allesbehalve een vluchtig gelegenheidsprogramma, het bevat conclusies, maar ook absurde theatrale vondsten op een handig in elkaar geknutseld podium. Sterk van expressie en mimiek, barstend van de verhalen, onder de restrictie dat 'het weer kan...'

3. Todesangstschrei - Rundfunk

Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde zijn van het televisiescherm met succes de zalen ingerold als Rundfunk. Een nieuwe lichting, een nieuwe stijl van cabaret maken. Niets ontziend? Het is rauw en drastisch, maar in een authentiek signalement niet verbitterd. Todesangstschrei, hun tweede theaterprogramma, staat als een huis. Een beetje ongemakkelijk misschien, en lekker incorrect. Dat is hun kracht, naast het feit dat ze een neusje hebben geïnstalleerd voor bandeloze vondsten en bizarre effecten. Vijf kwartier met gestrekt been...

Jacques J. d'Ancona is recensent voor Dagblad van het Noorden

Dinsdag de beste films van 2020 volgens onze recensenten

menu