IFFRiG-recensie Pajaros de verano: Inheemse drugsstrijd als voorloper van de grote karteloorlogen (****)

De vlakte van Noord-Colombia: drugshandel en het daaruit voortvloeiende geweld nemen gestaag een Wayuu-stam met zijn eeuwenoude tradities in zijn greep. Pajaros de verano is een geslaagde combinatie van inheemse gebruiken en meedogenloze misdaad. Tragisch genoeg gebaseerd op een ware geschiedenis.

Nou zitten ze om tragiek in dit deel van Zuid-Amerika niet verlegen. Pajaros de verano, dat zich afspeelt tussen 1968 en midden jaren tachtig, valt te beschouwen als een eerste schermutseling op miniatuurbasis waaruit later de moorddadige drugsoorlogen in Colombia zouden voortkomen. Regisseur Ciro Guerra voert aan het slot niet voor niets wat ellendelingen uit Medellin ten tonele, de stad waar Pablo Escobar zijn cocaïnekartel zou opbouwen. Guerra is overigens Spaans voor ‘oorlog’ En het is niet eens een bijnaam.

Narcos en The Godfather

Aldoende is deze film als het ware een (achteraf gecreëerde) aanzet tot Narcos, de populaire Netflix-serie. En Coppola heeft ook al meegekeken, want de eerste scènes tonen een huwelijksceremonie, net als in The Godfather. Dat zit zo.

Elke dag een IFFRiG-filmrecensie op DvhN.nl

Het Internationaal Film Festival Rotterdam in Groningen (IFFRiG) duurt van woensdag 30 januari tot zondag 3 februari. Hart van het festival is het Groninger Forum. Verder zijn er vertoningen in het Grand Theatre, Vera Zienema en de Der Aa-kerk. Cultuurredacteur Eric Nederkoorn schrijft dagelijks een recensie over een van de films uit het Groningse aanbod. Vandaag Rafiki.

Zapayet heeft zijn hartspijlen gericht op de mooie Zaida, dochter van matriarch Ursula in een familie van het Wayuu-volk. Best, maar dan moet hij wel een bruidschat meebrengen, en geen kleintje: vijftig geiten, twintig koeien en een set halskettingen met waardevolle stenen. Samen met vriend Moises begint Zapayet een aanvankelijk bescheiden marihuanahandeltje via zijn oudere neef Anibal, een ‘alijuna’, oftewel een buitenstaander, niet behorend tot de Wayuu’s. Van zijn eerste centen, verdiend aan de verkoop van een drugspartijtje aan Amerikaanse hippies, regelt hij de bruidschat.

Ongeleid projectiel

De zaken lopen al snel uit de hand, om te beginnen met vriend Moises. Dat is een ongeleid projectiel, dankzij wie al snel de relatie met Anibal verkilt en erger dan dat. Zapayet probeert nog een sussende rol te spelen, maar met name Moeder Ursula is van de harde lijn. In twee decennia mondt een verschil van mening bij een almaar doorgroeiende handel uit in totale wreedheid. In die jaren groeien de hutten van de familie, gebouwd op een harde zandvlakte, uit tot een wanstaltige witte villa, eenzaam in zijn omgeving, en daar volkomen misplaatst.

Doden opgraven

Door het verhaal heen lopen de inheemse rituelen van de Wayuu’s. Zoals het na vijf jaar opgraven van doden, om hun resten te reinigen en de geesten tot een nieuw leven te wekken. Ook wordt de rol van de Boodschapper van de clan geduid. Ook al is de strijd nog zo hevig, van hem blijf je af als vijand, wanneer hij over problemen wil komen praten, hoe groot die problemen ook zijn. De Zuid-Amerikaanse magisch-realistische traditie volgend, komen vogels bij de familie langs om een waarheid te verkondigen (Pajaros de verano = Vogels van de zomer).

Meedogenloos

Juist het ontbreken van spectaculaire muziek die in misdaadseries spanningverhogend (zou) moeten werken en het plattelandstempo van de vertelling, maken het verhaal zo ruw en meedogenloos. Pajaros de verano is een combinatie van een antropologische geschiedenis en bikkelharde misdaad. De Zuid-Amerikaanse werkelijkheid van nu op schaal voorgebakken. De film haalde afgelopen week bij de Oscar-nominaties net de shortlist in de categorie beste buitenlandse film niet. Jammer.

Wat, waar, wanneer

Film: Pajaros de verano Regie: Cirro Guerra Met: José Acosta, Natalia Reyes, Carmina Martinez e.v.a. Te zien: Grand Theatre, zaterdag 2/2, 21.15-23.20 uur; zondag 3/2, 16.00-18.05 uur.

Naar twee films met een lunch via Dagblad van het Noorden

Dagblad van het Noorden heeft in samenwerking met het Groninger Forum en International Film Festival Rotterdam (IFFR) een speciale filmdag voor zijn lezers. Die kunnen op vrijdag 1 februari voor 25 euro met twee personen naar twee films. Tussendoor wordt een lunch geserveerd.

Lazzaro Felice

De eerste film is Lazzora felice (9.35 - 11.45 uur).

De veelbekroonde Italiaanse regisseur Alice Rohrwacher vertelt een moderne fabel over de onschuldige Lazzaro en zijn dorpsgenoten, die op een tabaksplantage leven alsof ze middeleeuwse horigen zijn. Na een dramatisch incident worden ze hardhandig de moderne wereld ingesleurd, maar het is de vraag of het ze daar beter zal vergaan.

Dan volgt de lunch.

Gloria Bell

Daarna volgt de tweede film: Gloria Bell (12.30 - 15.00 uur).

Shot-for-shot een remake van Sebastian Lelio’s eigen Gloria (2013). Nu speelt de sprankelende Julianne Moore de hoofdrol als de gescheiden Gloria Bell, die graag op de dansvloer staat. Totdat ze een ongemakkelijke romance begint met een man die ze aan de bar oppikt (John Turturro) en de zorgvuldige balans in haar leven verstoord raakt.

Via dvhn.nl/tickets

Bij aankoop van één ticket is het tweede ticket gratis. De kaartjes zijn per twee te bestellen via dvhn.nl/tickets. De actie loopt tot maandagavond 28 januari 2019. Vol=vol!