De intense aquarellen van Aline Thomassen in De Buitenplaats: innerlijk en uiterlijk, binnen en buiten

Aline Thomassen in Museum De Buitenplaats. Foto Corné Sparidaens

Onder de noemer The wound is the place where the light enters you toont Aline Thomassen in museum De Buitenplaats in Eelde haar intense aquarellen.

Om tijd te maken voor een rondleiding legt Aline Thomassen de verfkwast neer, veegt haar handen af en stapt uit de alkoof. Eenmaal beneden in de grote zaal van museum De Buitenplaats vraagt ze zich af wat er te vertellen valt. Wat zijn de juiste woorden voor iets wat een kunstenaar bij gebrek aan woorden in beelden probeert uit te drukken?

Waarom niet gewoon kijken en voelen?

De expositie The wound is the place where the light enters you toont levensgrote, expressieve aquarellen met vrouwfiguren, dat op de eerste plaats. Maar er hangen in Eelde ook kleinere aquarellen, onder meer met mannengezichten. Allemaal figuratieve kunst, die niet alleen over de waarneembare werkelijkheid gaat. Wat Thomassen laat zien is zowel het innerlijk als het uiterlijk, zowel de binnenwereld als de buitenwereld.

‘Supersensitief en snel emotioneel’

,,Een vriendin heeft wel eens gezegd dat ik iemand ben die de zenuwen op de huid draagt”, vertelt Thomassen bij een metershoge aquarel van een vrouw waarvan de zenuwbanen onder de huid al schilderend zichtbaar zijn gemaakt. ,,Je kunt het opvatten als supersensitief en snel emotioneel. De zenuwen liggen als het ware open. Je kunt ze zien als wonden. Maar je kunt ook denken dat iets in bloei staat.”

Wat ze probeert, is die verschillende betekenissen in een beeld te vangen. ,,Zodat er een nieuwe betekenis kan ontstaan. Dat je door het lichaam naar het innerlijk kunt kijken en het lichaam door het innerlijk verandert. Een mentale of emotionele toestand kan de ervaring van het lichaam veranderen”, zegt ze. ,,Als ik naar mensen kijk, ben ik eerder nieuwsgierig naar wat ze voelen dan naar wat ze vertellen.”

Marokko als inspiratiebron

De in Maastricht geboren en in Den Haag woonachtige Thomassen (1964) haalt haar inspiratie voor een belangrijk deel uit Marokko. Ze komt al 23 jaar in het land en heeft in de havenstad Larache een huis annex atelier. Normaliter schildert ze vrouwen, omdat dat onderwerp dichter bij haar staat. In 2014 waagde ze zich ook aan mannen. Er vloeide een reeks van veertig kleine werken uit voort die ze de titel Quarantaine gaf.

,,De vrouwen die ik maak, zijn innerlijke beelden”, vertelt ze. ,,Met Quarantaine wilde ik inzicht geven in Marokko als inspiratiebron. Ik koos daarvoor jonge mannen die hun leven nog niet hadden vastgelegd, die hun dromen nog niet hadden vervuld. Het viel niet mee ze te laten poseren, maar het lukte. Wat uit gesprekken naar voren kwam, was dat ze in afwachting zijn van wat het lot hen brengen zou.”

Dromen van een beter bestaan

Ze vertelt over de economische situatie in Marokko, waar veel jonge mensen dromen van een beter bestaan. Ze hebben hun hoop gevestigd op het buitenland. ,,Je kunt vanuit Marokko Spanje zien, maar je mag er niet naar toe. Je wilt de wereld ontdekken, je wilt jezelf ontwikkelen, maar het kan niet. Veel jonge mannen voelen zich afgesneden van de mogelijkheden. Ze kunnen weinig anders dan wachten. Hun situatie lijkt op wat wij door de coronacrisis allemaal meemaken.”

Thomassen voelt zich zeer op haar gemak in Marokko. ,,Omdat je op straat met iedereen kunt praten alsof je elkaar al jaren kent. Om de warme menselijkheid. Om de chaos. Het onverwachte. Het licht. De kleuren. De levenslust. Omdat niet alles wordt weggestopt. Ik heb er jaren met mijn kinderen gewoond, voor hen is Nederland in sommige opzichten beter. Wat mij vooral aanspreekt, is de intensiteit.”

‘Verschrikkelijke maanden’

Ze is enorm blij met haar tentoonstelling. ,,De afgelopen maanden waren verschrikkelijk”, vertelt ze. ,,Ik had in maart een expositie in Marokko. Ik zou lezingen geven aan de academie daar. Ineens gingen de vliegvelden dicht. Achteraf misschien maar goed ook, anders was ik daar niet meer weggekomen. Ik dacht: Wat moet ik nu? Internetkunstenaar worden? Mijn werk gaat over fysiek, over kleur en gebaren, over je verplaatsen in een ander lichaam. Dat kan niet via internet.”

De titel van haar tentoonstelling, The wound is the place where the light enters you , is ontleend aan Rumi, de Perzische dichter uit de dertiende eeuw. ,,In de Arabische wereld zijn wonden en pijn heel aanwezig in het leven. Er is respect voor. Het wordt het niet apart gezet en als negatief gezien. In Marokko noemen ze het de smaak van het leven. Er is niet alleen zoet, maar ook bitter. Beide smaken horen bij het leven. Dat spreekt mij enorm aan.”

#

The wound is the place where the light enters you van Aline Thomassen is t/m 31 januari te zien in Museum De Buitenplaats in Eelde.

menu