ViceFest van The Vices: Jeugdige rock-’n-roll herovert Oosterpoort in coronasetting

Eigen foto.


Een onstuimige rock-’n-roll-revue raasde vrijdag met jeugdige energie door de Groningse Oosterpoort.

Op initiatief van The Vices heroverde popmuziek, voor het eerst sinds de lockdown, met een bescheiden festival het podium in de uitverkochte grote zaal.

Uitverkocht

Kom bij de Groningse band The Vices niet aanzetten met gezeur over dat momenteel niets meer mogelijk is. Het viertal twintigers zit niet bij de pakken neer en weet er middenin de coronacrisis het beste van te maken.

De knapen namen in een lege stadsschouwburg al wat songs op en organiseerden in de zomer al wat kleinschalige festivals. En als kers op de taart kregen de mannen het voor elkaar dat ze vrijdagavond in een met 290 bezoekers uitverkochte grote zaal van De Oosterpoort stonden te spelen. Dat pakken ze hen mooi niet meer af.

Lockdown

Voor het cultuurcentrum was het evenement een primeur. Sinds de boel in maart als gevolg van de lockdown plat ging, vonden er nog geen popconcerten plaats in de zaal die in het oude normaal 1150 mensen een zitplaats kon bieden. Vanaf juli was de popprogrammering in de kleine zaal al wel hervat. Maar ViceFest was weer even andere koek, want dichterbij een bescheiden popfestival met zoveel mensen bij elkaar kwamen we er het afgelopen half jaar niet. Op uitnodiging van The Vices waren de bevriende bands Mind Fuji, FFOOSS en Queen’s Pleasure te gast om er gezamenlijk een muzikaal feestje van te maken.

Voetbalsupporters

Concertbezoekers, al zijn ze nog zo jong, zijn niet te vergelijken met voetbalsupporters. Want afgezien van wat enthousiaste gozers die zich even niet konden beheersen en bij de hit Sitter van het Amsterdamse Queen’s Pleasure voor het podium uit hun dak gingen, bleef iedereen keurig zitten op de stoelen. De lol was van korte duur, de jongens dropen zonder morren af na kordaat ingrijpen van een vrouw met mondkapje.

Mondkapjes droegen ook de horecamedewerkers die het publiek tijdens de show aan tafel bedienden. Ook een primeurtje. En als je eenmaal weet hoe het scannen van een QR-code met de telefoon werkt, is het een verrekte handig systeem. En dat allemaal om te voorkomen dat er onnodig wordt gelopen. Natuurlijk, bij hoge nood is toiletbezoek toegestaan.

Davina Michelle

Dat ViceFest alsnog doorging, is te danken aan de positieve drive van The Vices. Aanvankelijk zou het in het voorjaar op een andere locatie plaatsvinden. Door vervolgens groot te denken belandde het festivalletje dus in De Oosterpoort. Daar was het meteen een mooie testcase voor de concerten die zangeres Davina Michelle er op 11 oktober gaat geven.

En niet te vergeten de veertien (!) razendsnel uitverkochte shows die Kraantje Pappie er vanaf 13 oktober geeft. En er wordt al voorzichtig nagedacht over een vergelijkbare (carrousel)setting voor popfestival Eurosonic Noorderslag.

FFOOSS

Het Groningse Mind Fuji trapte de bonte rock-’n-roll-revue af. Een kwartet dat nog avontuurlijk zoekt naar een samenhangende muzikale vorm, maar in de persoon van Mila Meijer wel over een zangeres beschikt met een strot. Die imponeerde trouwens vooral op het zachtste, meest ingetogen moment. Nadat een spreekstalmeester als een gesjeesde corpsbal de ombouwtijd vollulde, barstte de storm pas goed los. My life as a teenage wanker heet de kersverse ep van het Utrechtse trio FFOOSS.

En bij zo’n titel past de onverschrokken adhd-attitude waarmee frontvrouw Sophia de Geus over het podium stuiterde. In fuzz gedrenkte schreeuwtherapie die in een propvolle kelderbar van Vera doeltreffend is. Maar zittend een dergelijk volume ondergaan leverde weer eens een andere beleving op. Het maakte meteen duidelijk dat we blij mogen zijn met wat leven in de brouwerij, maar dat niet alle muziek even goed uit de verf komt in door coronarichtlijnen vormgegeven settings.

Uitsmijter

Ook bij Queen’s Pleasure ontbrak het niet aan bravoure. Op Britse leest geschoeide garagerock met een hoofdrol voor zanger Jurre die net zoals branieschopper Liam Gallagher zijn woorden in de microfoon spuugt. Net als The Vices een band die door de publieke radiozender 3FM al werd gebombardeerd tot serieus talent. Op hun eigen feestje fungeerde The Vices als de uitsmijter. Terecht, want muzikaal gezien hebben Floris van Luijtelaar (zang/gitaar), Jonathan Kruizenga (gitaar/orgel), Simon Bleeker (bas) en Mathijs Louwsma (drums) de zaak dik voor elkaar.

De band is geolied, schuwt maniertjes en poses niet om te pleasen en heeft aanstekelijke popsongs zoals die te horen zijn op de net verschenen ep Good morning city, now let me sleep. Stoer genoeg voor de mannen, sexy en swingend genoeg voor de vrouwen. Dat er ook gas wordt teruggenomen waardoor de liedjes ademen is knap. Het doet uitkijken naar de debuutplaat die begin volgend jaar op een nog bekend te maken label verschijnt.

menu