Jonge Harten-recensie 'In het hol van de Leeuw' (****): Komische én ontroerende aanval op de hokjesgeest

Scholieren in de buurt van Leeuwarden, of wie daar verder vandaan woont maar best een eindje wil reizen: ga op 8 december naar de voorstelling In het hol van de leeuw in De Harmonie komt. Over hoe we elkaar (en vooral de ander) maar al te graag in een hokje plaatsen. Dus neem je ouders mee, want die kunnen er ook wat van. Het is een scherpe, ontroerende en ook nog komische productie.

Saman Amini en Nima Mohaghegh zijn de mannen die erachter schuilgaan. In Nobody Home (van Daria Bukvic), Seat at the Table en Samenloop van Omstandigheden lieten ze al zien waartoe ze in staat zijn. Toen ging het telkens nog om het lot dat vluchtelingen is beschoren, hoe we tegen ze aankijken, en zij tegen elkaar, over onbegrip.

Getraumatiseerd

Nu wordt de hokjesgeest meer universeel uitgemeten. Hoewel achter Samenloop van Omstandigheden, met Saman Amini in een monoloog, evenals nu ook al een gemankeerde vader/zoon-verhouding schuilging. Toen was het nog een persoonlijk verhaal, over Amini’s vader die getraumatiseerd was geraakt door het hem en zijn familie aangedane geweld in Iran. Dat had hem letterlijk en figuurlijk onbereikbaar gemaakt voor zijn zoon.

Nu gaat het over een zoon die juist getraumatiseerd is geraakt door de torenhoge verwachtingen, zeg maar eisen, van zijn vader. Die heeft nooit naar hem geluisterd en hem alleen maar een veelverdienende kant op willen duwen.

Bajes als hokje

Dat liep dus fout, wat leidt naar de rode draad van de voorstelling: de zoon zit in de bajes en verkeert daar in psychische nood. De dienstdoende arts wil hem helpen, in terugkerende scènes helpen, maar op bureaucratische wijze, alleen aan de hand van een vaste vragenlijst, waaruit dan het hokje zal rollen waarin de jongen kan worden geplaatst. In zijn cel brengt de spetterend acterende Leandro Ceder hem - aanvankelijk als enige - bezoekjes, maar dan niet als familielid, maar als zijn knellende geweten.

Tl-vogels

Tussendoor speelt het kwartet, met Steven Ivo als acteur/muzikant geregeld achter de toetsen, een muzikaal spel rond andere hokjes, rond de labels die iedereen vanaf zijn geboorte krijgt opgeplakt: jongen of meisje, blauw of roze, direct al wordt de richting bepaalt. Racisme, homofobie, al te snelle conclusies, het komt vervolgens allemaal speels en toch bloedserieus langs. En dat in fijne raps, en met een raak decor: de cel, een hok(je) dus, met boven het speelvlak dunne tl-buizen in de vorm van vrij rond vliegende vogels. Zij wel.

Napraten

Een mooie voorstelling om over na te praten, en daarmee zeer geschikt voor bezoek door scholen. De tijdens Jonge Harten jeugdig gevulde Groningse schouwburg wist er wel raad mee. Dus.

Voorstellingsgegevens:

Gebeurtenis: muziektheatervoorstelling In het hol van de leeuw door DOX/Black Sheep Can Fly Tekst: Saman Amini, Nima Mohaghegh en de acteurs Regie: Saman Amini, Nima Mohaghegh Met: Yannick Jozefzoon, Sahand Sahebdivani, Leandro Ceder, Steven Ivo Muziek: Rui Reis Maia Gezien: 22/11 Stadsschouwburg Groningen Publiek: 210 Nog te zien: 18/12 Leeuwarden