We waren hem niet kwijt, Joop van den Ende. Twee maanden geleden viel zijn naam in connectie met de musical Diana & Zonen . Nu meldt hij - met de voor insiders herkenbare, twinkelende oogopslag - dat hij een theater gaat bouwen om de Vlaamse musical 40-45 te stationeren. Even geduld. De première is najaar 2022.

Joop houdt met diplomatieke geheimzinnigheid achter waar dat theater (capaciteit 1650 toeschouwers) komt te staan. Waarschijnlijk is het al ongeveer rond. Ga maar uit van een in ons land centrale locatie, een bouwwerk in de termen van mega en luxe. Dat zeker.

Er staat straks een rijdend stoelenplan. Qua inrichting en techniek wordt het volstrekt eigentijds van ideeën. Zoals, bij voorbeeld, die tribunes, waardoor het perspectief van de kijker keer op keer verandert.

En er is nog iets. Elke bezoeker krijgt een headset uitgereikt. Resultaat: een optimale luisterbalans voor de muziek en de dialogen. Van den Ende: „De acteurs kunnen ’klein’ spelen, en muzikaal onderga je kwalitatief een topgarantie. Het wordt niet bombastisch.”

Coproductie met Studio 100 van Gert (van Samson) Verhulst

Het plan voorziet in een coproductie van het huis MediaLane uit Amsterdam en Studio 100 uit Vlaanderen. Daar zwaait Gert Verhulst als overbekende, mediagenieke Vlaming al ijzeren jaren als eigenaar/directeur succesvol de scepter met programma’s op de televisie en in de theaters.

Dan mag je onder meer denken aan titels als K3 , Samson & Gert en vergelijkbare, gemoedelijke opwinding, door een breed publiek - ook in Nederland - met enige regelmaat al vele jaren geconsumeerd.

Maar Studio 100 maakt ook musicals. Zelfs een bijzondere, zeer serieuze, zoals de show 40-45 , waarvoor ze trouwens aan de Nederlander Allard Blom de schrijfopdracht verstrekten. Niet zo gek gezien. Hij is een ontzagwekkende veelschrijver binnen het genre musical. Klein of groot, hem maakt het niet uit. Blom levert pasklaar werk.

Bovendien is 40-45 een voorstelling van een voor Vlaanderen ongekend formaat met 100 medewerkers ‘on stage’. Inmiddels zitten ze in Antwerpen op een score van ruim 750.000 toeschouwers. Die vinden een plek op acht tribunes die onafhankelijk van elkaar tijdens de voorstelling doorschuiven.

Dat roept ongetwijfeld bij de liefhebbers herinneringen op aan het al meer dan tien jaar nabij Katwijk lopende Soldaat van Oranje - de musical . Inderdaad, Vlaanderen betitelt 40-45 onomwonden als een spektakelmusical.

Dit vooral, omdat er vuurzeeën woeden en vliegtuigen in beeld verschijnen. Daarmee is de sfeer gezet, zoals Soldaat deze veroorzaakt met watermassa’s, razende motoren en een Dakota op het platform, als koningin Wilhelmina terugkeert naar Nederland.

Verder is er geen overeenkomst, behalve dat het verhaal speelt in de Tweede Wereldoorlog. Bij Soldaat was er één hoofdpersoon, ontleend aan de memoires van Erik Hazelhoff Roelfzema.

Nuances tussen goed en fout

Bij 40-45 draait het om twee broers. Zij illustreren de ragfijne grensgebieden en de altijd omstreden, spannende nuances tussen de begrippen ‘goed’ en ‘fout’. Het draait om een familierelatie dus, geladen met beslissende keuzes als meeslepende elementen. Aan de basis: het lidmaatschap van de Vlaamse NSB.

Korte inhoud. We zitten aan het begin van de twintigste eeuw als die twee broers worden geboren met een leeftijdsverschil van een jaar. Ze groeien op in een warm nest, vinden ieder hun geliefde, ze hebben het goed. En dan breekt W O II uit...

Dit gegeven neemt Allard Blom mee in het Nederlandse script, maar Van den Ende en Verhulst hebben hem op het hart gedrukt dat hij het voor ons land herkenbaar neerzet. Joop noemt dat bij voorkeur: „Universeel aangepast aan onze situatie.”

Het verrassende verbond van beide mannen is gebaseerd op twee feiten. Verhulst heeft een enorme bewondering voor wat Van den Ende wereldwijd op musicalgebied heeft gecreëerd, sinds deze ooit met enige reserve Barnum in Scheveningen produceerde.

Inmiddels is het vele jaren later als Gert Verhulst besluit om Joop uit te nodigen voor de première van het spektakel 40-45. Hij had mazzel, Joop en Janine kwamen kijken en Van den Ende liet het na afloop niet bij beleefd geserveerde complimenten. Hij schreef Verhulst een brief met warme waardering. Zo ontstond er een intensief contact en het plan om gezamenlijk de show naar Nederland te transporteren in een eigen versie.

Joop van den Ende als adviseur

Maar, hoor je zeggen: Joop van den Ende was toch gestopt als theaterproducent? Ja, in principe wel. MediaLane is het bedrijf van dochter Iris. Zij vervult de functie van CEO en haar vader werd adviseur en deelt graag zijn ervaring om haar ambities te steunen. Dan hoef je je niet af te vragen of hij haar heeft gestimuleerd naast televisie theater te gaan bedrijven.

Iris van den Ende: „We zitten met Studio 100 in een ongekend spannende ontwikkeling en maken een grote stap. Het is onze eerste musical waarin de Nederlandse geschiedenis het decor vormt. Destijds maakte mijn vader De Tweeling , maar dat speelde in Duitsland.”

Gert Verhulst, ten slotte: „Ik ben bijzonder fier. We veroorzaken met deze voorstelling een unieke belevenis die we met MediaLane straks op het Nederlandse publiek loslaten.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur