Ellen de Haan (links) en Karina Bakx van Het Resort in de muziekkoepel in het Sterrebos in Groningen.

Beeldende kunst, nu ook op spannende plekken in Groningen

Ellen de Haan (links) en Karina Bakx van Het Resort in de muziekkoepel in het Sterrebos in Groningen.

De beeldende kunst in Groningen kan wat extra’s gebruiken, vinden Karina Bakx en Ellen de Haan. Vandaar Het Resort . Nu ook bij de muziekkoepel in het Sterrebos.

Voor wie niet beter weet, komt de gemeente Groningen om in de beeldende kunst. Alleen al op Minerva, het het Frank Mohr Instituut en de Klassieke Academie wemelt het van de makers. En dan is er nog het Groninger Museum, NP3, Sign, het CBK en een oneindig lange reeks vaak van naam en locatie veranderende ruimten waar zij hun werk kunnen laten zien.

Toch mist er iets, meenden Karina Bakx en Ellen de Haan twee jaar geleden. Daarop bedachten zij Het Resort, een reizend kunstinitiatief dat, zoals ze zelf zeggen, ‘mooie plekken een eigen verhaal wil meegeven’. Kort samengevat leidt het tot vier eindpresentaties per jaar op steeds wisselende plekken met steeds wisselende kunstenaars.

Na het benzinestation en het zwembad de muziekkoepel

Startlocatie was de bovenverdieping van De Gym, thans vooral bekend als nachtclub Oost aan de Oosterstraat in Groningen. Daarna volgden het door architect Willem Dudok ontworpen BIM-tankstation aan de Turfsingel, De Machinefabriek aan de Bloemstraat en het openluchtzwembad De Papiermolen aan de Papiermolenlaan. Nieuwste plek is de muziekkoepel in het Sterrenbos vlakbij de Ringweg in Groningen.

Voor de koepel zijn vier recent aan Minerva afgestudeerde kunstenaars gevraagd: Denislav Golemanov, Eleni Tsompanidou, Kamilė Česnavičiūtė en Marnix Sixma. ,,Vergeleken met vorige projecten is dit meer educatief”, vertellen Bakx en De Haan. ,,In vier weken krijgen de kunstenaars lessen, excursies en adviezen. Daarnaast werken ze aan de hand van een opdracht naar een expositie toe. Voor dat doel hebben we ze gevraagd te reageren op deze plek. Bijvoorbeeld op de functie die de koepel ook heeft: een hangplek.”

‘Alsof je een festival begint’

Het vinden van spannende locaties in Groningen is niet moeilijk. Lastiger is het om iets mogelijk te maken, merkten ze. ,,Het begint met vergunningen bij de gemeente, met de Groninger Archieven om meer over de plek te weten te komen, met de financiering, met het selecteren van kunstenaars. En dan weet je nog niet eens of wat zij willen ook kan worden uitgevoerd. Alleen al met het regelwerk ben je zo een half jaar kwijt. Het is iedere keer alsof je een festival begint.”

Bakx en De Haan zijn aan Minerva afgestudeerd in respectievelijk de richtingen autonome beeldende kunst en grafisch ontwerp. Opvallend is dat ze zelf geen aanvechting voelen om kunst voor de koepel te maken. ,,Wij hebben alle vrijheid hoe dit project wordt gepresenteerd”, zeggen ze. ,,We maken een publicatie, leggen alles vast in beeld en tekst. We maken video’s, we werken met een website, met Instagram en YouTube. Dat is ook sturend.”

Geen expositie maar een episode

Eveneens opvallend: Bakx en De Haan geven de voorkeur aan het woord ‘episode’ in de zin van ‘aflevering’ of ‘hoofdstuk’ boven de kunsttermen ‘expositie’ en ‘tentoonstelling’. ,,Omdat het proces vooraf net zo interessant is als het eindresultaat”, vertellen ze. ,,Het zijn niet alleen de kunstenaars die iets laten zien. Wij laten net zo goed iets zien. Het maken van kunst komt vaak neer op organiseren. Dat is wat wij doen.”

Terug naar het idee dat Groningen meer beeldende kunst kan gebruiken: wat wil Het Resort toevoegen? ,,Bij De Gym merkten we dat er een soort community ontstond. Kunstenaars leerden van elkaar, waardoor nieuwe dingen konden ontstaan. Daarnaast misten we een andere visie op wat beeldende kunst ook kan zijn en mogelijkheden voor kunstenaars om zich verder te kunnen ontwikkelen. Stel, je mag iets doen in NP3, in Sign of het Groninger Museum. Prachtig. Maar dan?”

Terugkomreden en inspiratiebron

Het Resort is niet per se bedoeld om kunstenaars langer in Groningen te houden, zeggen Bakx en De Haan. ,,Het is heel goed als kunstenaars Groningen verlaten. Maar het is ook goed als er voor kunstenaars een reden is om na het afstuderen een keer terug te komen. Al was het maar als inspiratie voor de kunstenaars die hier nu een opleiding volgen, zodat zij zich ergens aan kunnen optrekken.”

De afgelopen twee jaar is Het Resort gesteund door een reeks instellingen en geldschieters, waaronder het NNT, Minerva, de Kunstraad, de gemeente Groningen en het Mondriaan Fonds. Laatstgenoemde sprak van een boost voor de beeldende kunst. ,,We zitten nu in een pilotfase, maar willen graag een plek in de cultuurnota”, blikken Bakx en Den Haan vooruit. ,,Er hoeft wat ons betreft niets uit, maar er mag in Groningen wel een beeldend kunstinitiatief bij.”

menu