Liederen voor slagwerk

De marimba is de grote en warmer klinkende broer van de xylofoon en Tatiana Koleva is er specialiste in. Komend weekend is ze meerdere keren te horen op het Oranjewoud Festival bij Heerenveen.

‘Ja, wat is klassieke muziek?’’, is meteen Tatiana Koleva’s wedervraag wanneer aan het begin van het gesprek wordt opgemerkt dat marimba niet het meest gangbare klassieke instrument is. Om meteen een uitgebreide introductie te geven over de marimba, de grotere verwant van de xylofoon. ,,Die is veel hoger, en klinkt veel droger. De marimba is heel warm van klank, en heeft een bereik van vijf octaven. Bijna een vleugel, en hij is ook even groot.’’

Houtjes

De oervariant van de marimba kan wel een van de oudste instrumenten genoemd worden: ,,Je legt wat houtjes naast elkaar en je hebt slagwerk’’, in de woorden van Koleva. Toch is de marimba pas sinds een eeuw een echt concertinstrument waar ook muziekstukken voor werden geschreven. Dat heeft misschien te maken met de geschiedenis van de marimba, die zich buiten Europa om heeft voltrokken: Afrikaanse slaven brachten hem mee naar Latijns Amerika, waar hij in landen als Mexico, Colombia en de Verenigde Staten tot wasdom kwam, onder meer in de jazz. De eerste die een klassieke compositie aan de marimba wijdde, was de Fransman Darius Milhaud, eind jaren dertig van de vorige eeuw.

Koleva, geboren en opgegroeid in Bulgarije en als conservatoriumstudente naar Nederland gekomen, speelt komend weekend een aantal van haar Songs for marimba, muziekstukken die ze speciaal liet maken door componisten als Corrie van Binsbergen, de Duitser Florian Magnus Maier, Albert van Veenendaal en de Cubaanse Keyla Orozco, samen met bewerkingen van stukken door John Cage of Tom Waits. Tja, wat is klassiek, kun je je bij dit gevarieerde rijtje terecht afvragen. Liederen zijn het in ieder geval wel, vindt Koleva. ,,Een marimba kan heel mooi zingen, je kunt er prachtige melodieën mee maken. Maar je kunt hem ook heel percussief bespelen.’’

Conservatorium

Naast marimba bespeelt Koleva ook veel ander slagwerk, en ze doceert aan het Groninger conservatorium. ,,Het is twee uur rijden vanaf Monnickendam, waar ik woon, maar het is een mooie rit over de Afsluitdijk. Het conservatorium is klein, maar heel belangrijk voor de regio. Weinig docenten wonen ook in Groningen, maar ze werken er allemaal met heel veel plezier.’’

Op het Oranjewoud Festival voert Koleva een deel van de Songs uit, die volgend jaar op cd uitkomen. Een deel: want in de tipi’s waar Koleva optreedt, neemt haar marimba al zoveel ruimte in dat er geen plaats is voor ander slagwerk, of voor stemkunstenaar Han Buhrs, met wie ze bij dit project samenwerkte. Wel zal Every step a dream te horen zijn, van Van Veenendaal. ,,Het is een reflectie op de verhalen van vluchtelingen. Een heel droevig, verstild en heavy stuk, maar prachtig’’, zegt Koleva. ,,Het stuk van Van Binsbergen, Dancing on a glass ceiling, is weer heel erg geïnspireerd door Frank Zappa, met van die rare loopjes.’’ Hier en daar is ook ruimte voor improvisatie, en de mogelijkheid om met een verrassend stuk voor de dag te komen. ,,Je moet het publiek aanvoelen.’’

Hoogtepunt

Een hoogtepunt voor Koleva is ook de Sonate voor twee piano’s en twee slagwerkers van Béla Bartók, dat ze uitvoert met de pianisten Igor Roma en Enrico Pace en de Mexicaans-Haagse slagwerker Pepe Garcia. ,,Ik droom er al lang van om het stuk met Igor en Enrico te spelen. En Pepe past er uitstekend bij.’’

Koleva stond al twee keer op het Oranjewoud Festival, maar dit keer geeft ze voor het eerst meerdere optredens. ,,De eerste twee keer was met de Youth Percussion Pool, de groep jonge getalenteerde slagwerkers die ik heb opgericht. Het was heel leuk, we gaven toen ook een optreden in het bos. Maar toen vertrokken we meteen erna weer. Nu mag ik echt blijven en daar heb ik heel veel zin in. Het is een prachtig festival, op heel mooie locaties. En de toewijding van de organisatie is indrukwekkend. Je voelt je er heel welkom.’’

Tatiana Koleva treedt vrijdag tussen 16:30 en 18:30 met andere musici op bij De Proeftuin klassiek, in de Overtuin. Vrijdagavond om 20 u speelt ze met Enrico Pace, Igor Roma en Pepe Garcia het programma Beating Bartók. Zaterdagavond geeft ze vanaf 19:30 drie miniconcerten in een van de drie tipi’s op het festivalterrein van het Oranjewoud Festival. www.oranjewoudfestival.nl

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.