Vroeger kwam muziek uit de radio via geluidsgolven uit de ether en zou het Noord Nederlands Orkest in een rechtstreekse uitzending te horen zijn geweest. Nu zorgde een radiostream voor de muziek. Live, ofwel nog steeds rechtstreeks uit Amsterdam.

Een orkest speelt maar je ziet het niet en geluidstechnici doen voorwerk voor je oren. Moet je dan thuis toch rustig blijven zitten, en met de ogen dicht denken dat je in een zaal bent? Dat lukt natuurlijk maar ten dele, maar met het juiste uitgangsvolume kom je een eind.

Alexei Volodin bijna een met orkest

Na De Zwaan van Tuonela was de ogen openen namelijk zeer ontnuchterend. Het orkest en althoboïste Nadine Bults – de zwaan die dode zielen lokt met zijn zang – namen je zonder meer mee, en dirigente Tianyi Lu liet in Sibelius al gelijk haar gevoel voor orkestklank horen. In de Paganini-variaties van Rachmaninov werd pianist Alexei Volodin daardoor zo nu en dan bijna een eenheid met het orkest.

Na beide stukken klonk applaus van de musici voor de solisten en dat maakte het zaalgevoel met dichte ogen nog sterker. De Rapsodie viel trouwens niet, zoals wel gebeurt, in brokjes uiteen. Ze bleef op een paar stiltemomenten na doelgericht en moeiteloos doorstromen. Bij Volodin klinkt het stuk alsof het helemaal niet moeilijk is en hij kan alle aandacht aan een palet van sferen wijden.

Applaus voor jezelf

Het NNO was in alle vroegte naar Amsterdam getogen met fijne muziek. Romeo en Julia van Tsjaikovski is eigenlijk het minste stuk van het programma, maar het kleurrijk uitgebalanceerde blazerskoor aan het begin zette gelijk de goede toon voor de rest, al had het hier en daar brutaler kunnen klinken. Daarna klapte het orkest voor de dirigente en zichzelf.

Gebeurtenis : Noord Nederlands Orkest live op Radio 4, o.l.v. Tianyi Lu, met Alexei Volodin, piano. Programma : Sibelius, De Zwaan van Tuonela; Rachmaninov, Rapsodie op een thema van Paganini; Tsjaikofsky, Ouverture-fantasie Romeo en Julia. Plaats : Concertgebouw, Amsterdam (★★★★☆)

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
muziek
Recensie