De reclamezuil voor Eurosonic Noorderslag op de Grote Markt.

Livestreaming van concerten is terugkerend onderwerp op ESNS-conferentie: 'Het wachten is op de muziekapp die van ons allemaal muzikanten maakt'

De reclamezuil voor Eurosonic Noorderslag op de Grote Markt. Foto: DVHN

De cijfers van vandaag zijn nog niet bekend, maar woensdag waren er ruim 3700 muziekprofessionals op de geheel digitale Eurosonic Noorderslag-conferentie. Dat is bijna net zoveel als in voorgaande jaren bij de fysieke bijeenkomsten in Groningen.

De relevantie van de conferentie is door de coronacrisis groot. Muziekpodia vallen om of verkeren in de problemen, festivals idem dito, om over de artiesten zelf nog maar te zwijgen. In de muziekindustrie wordt meer dan ooit nagedacht over nieuwe verdienmodellen en alternatieve concertvormen.’

‘Livestreaming is genre op zich’

Livestreaming van concerten is bij de discussies en lezingen een terugkerend onderwerp. In het programmaonderdeel ‘Streaming is here to stay. Or isn’t it?’ deelde een viertal professionals hun ervaringen ermee tijdens de crisis. ,,Het is een genre op zich”, constateerde Ide Koffeman van Mojo. De discussie bleef wat hangen in voorbeelden van het voorbije jaar.

Veel concreter en toekomstgerichter was de lezing van muziekanalist Mark Mulligan van MIDiA Research. ,,Streaming is inmiddels een gevestigde waarde, maar livestreaming verkeert nog in een vroege ontwikkelingsfase”, zei hij. ,,Slechts 9 procent van de muziekconsumenten kijkt naar gestreamde liveconcerten.”

Net als enkele decennia geleden bij live sportuitzendingen op televisie, moet er voor live muziekuitzendingen een nieuw format worden ontwikkeld. Mulligan benadrukte daarnaast het belang van de ontwikkeling van andere inkomstenbronnen voor musici, naast streaming. ,,Om geld te verdienen met streaming heb je veel liedjes nodig.”

Op zoek naar microgemeenschappen

Het zijn vooral rechtenhouders en de grote namen die er geld mee verdienen. Kleinere en middelgrote acts kunnen er niet van leven. Mulligan: ,,Met 1 miljoen streams verdien je ongeveer 2500 euro. Als je als artiest een microgemeenschap creëert waarbij 2000 fans een paar euro per maand betalen, krijg je dat bedrag elke maand binnen.”

Daarom is het volgens Mulligan als artiest van groot belang om je fans aan je te binden en ze exclusieve fan-producten te bieden. ,,Bijvoorbeeld met soundpacks, seizoenkaarten, exclusieve chatsessies, noem maar op.” Hij schetste een beeld van een nieuw ‘muzikaal ecosysteem’, waarin niet alleen de rol van labels en artiesten verschuift, maar ook consumenten veranderen.

‘Een app die muzikanten van ons maakt’

,,Er is een nieuw publiek aan het ontstaan met kinderen en jongeren die vanaf hun twaalfde sociale media gebruiken”, zei Mulligan. ,,Deze consumenten maken zelf ook steeds vaker muziek, wat mede dankzij alle technologische ontwikkelingen steeds makkelijker wordt. Dat vraagt om een andere benadering.”

Die ontwikkeling, die er al zat aan te komen maar door de coronacrisis is versneld, biedt tal van nieuwe mogelijkheden, stelde Mulligan. ,,Het wachten is op de muziekapp die van ons allemaal muzikanten maakt. Zoals we door Instagram allemaal fotograaf zijn geworden.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
esns
menu