Locatietheater PeerGrouP dreigt weg te kwijnen: Fonds vindt Drentse groep 'te noordelijk' voor subsidie

Dimme Treurniet speelde Grutte Pier in een voorstelling van PeerGroup. Foto: Niels Westra

Locatietheatergezelschap PeerGrouP wordt bedreigd in zijn voortbestaan. Het verliest zijn jaarlijkse vier ton subsidie. Het Fonds Podiumkunsten vindt de Drentse groep ‘te noordelijk’ voor een landelijke bijdrage.

Ook zou de in Donderen gevestigde groep met te veel makers werken, waardoor een eigen profiel ontbreekt. De kwaliteit van de voorstellingen is op zich goed, vindt het Fonds, dat ten onrechte meent dat PeerGrouP slechts in Drenthe speelt.

Het Fonds kondigde vooraf al aan dat zijn budget veel te laag was, en dat een aantal gezelschappen een positieve beoordeling zou krijgen, om toch buiten de boot te vallen. PeerGrouP behoort tot die categorie.

Fundamenteel oneens

PeerGrouP afficheert zich al jaren als hét locatietheatergezelschap van Noord-Nederland. Het speelt dan ook voorstellingen in Drenthe, Groningen en Friesland en Noord-Holland, maar trekt met sommige producties het hele land door. Artistiek leider Dirk Bruinsma: ,,Ik ben het dan ook fundamenteel oneens met de kritiek van het Fonds. We werken inderdaad met meerdere regisseurs, alleen is in ons plan niet omschreven dat ik zélf ook dikwijls regisseer. Dat leek ons nogal logisch.”

Ook de suggestie dat PeerGrouP vooral noordelijk is en daarom voorbij Meppel minder interessant, veegt Bruinsma van tafel. ,,Zo’n succesvoorstelling als Maalkop is het land door gegaan. Met het heel goed ontvangen Niemand is hier eenzaam , dat speelt in verpleeghuizen, zou al hetzelfde zijn gebeurd, als corona geen roet in het eten had gegooid. Wat moet je nou met zulke kritiek? De manier waarop wij in ons land met de zee omgaan, met het afval, met de natuur, dat thema eenzaamheid: 80 à 90 procent van onze voorstellingen gaat over universele onderwerpen. Natuurlijk laten we ze wel hier in première gaan. Onze projecten, met landelijke impact, wortelen nu eenmaal in het Noorden.”

Het gezelschap gaat niet bij de pakken neer zitten. Bruinsma: ,,We gaan de komende dagen onmiddellijk in gesprek.” Het ligt voor de hand dat de provincie Drenthe zich inzet bij de noodzakelijke lobby. Gedeputeerde Cees Bijl: ,,Het is heel teleurstellend wat hier gebeurt. PeerGrouP heeft zich in al die jaren bewezen.”

Drenthe in de benen

Bijl viert momenteel vakantie en heeft de stukken nog niet gelezen. ,,Maar na de vakantie gaan we zeker gesprekken voeren om tot een ander resultaat te komen.” In het voortraject werd gehamerd op een evenredige spreiding van de cultuursubsidies over het land. En nu dreigt het enige noordelijke gezelschap dat flink werd gesteund op nul te worden gezet. Vreemde zaak, zou je zeggen. Bijl, laconiek: ,,We maken hier wel meer dingen mee die we niet begrijpen.”

De Drentse cultuurambtenaar Gerrit Kamstra is zowel ‘boos’ als ‘verdrietig’. Ze hadden hun mond vol van spreiding en stedelijke regio’s. Dat is volledig genegeerd. Dit geeft inmiddels een machteloos gevoel, nadat we eerder al zagen hoe de Raad voor Cultuur in verband met de rijkssubsidie met de advisering van Into Nature en Garage TDI is omgegaan. Dan ben je nu wel zowat klaar met argumentenuitwisseling.”

‘Ja’ voor FestiValderAa, Puppet International en Art of Wonder

Drenthe heeft daarnaast ook een paar nieuwkomers in de subsidiepot van het Fonds: Puppet International, het meerdaagse poppentheaterfestival in Meppel (37.500 euro per jaar), FestiValderAa in Schipborg en theaterfestival Art of Wonder in Assen (beide 25.000 euro).

Puppet International manifesteert zich volgens het Fonds nadrukkelijk als een professionals- en publieksfestival, waarbij de samenwerking met internationale collega’s waardering krijgt. Artistiek-directeur Henk Jongebloed is ingenomen met de steun voor zijn FestiValderAa. ,,Na de erkenning die we al in Drenthe kregen, horen we er nu helemaal bij.”

De adviescommissie die zijn instelling voor het Fonds onderzocht heeft de waarde van het samenspel tussen de cultuur en de natuur rond de Drentsche Aa ingezien. ,,En het feit dat we jaarlijks noordelijke groepen als Loods13, De Noorderlingen en Het Houten Huis uitnodigen valt in goede aarde.”

Toch constateert het Fonds dat FestiValderAa in de toekomst zijn bijdrage aan de talentontwikkeling duidelijker moet maken. Jongebloed: ,,Daar gaan we zeker aan werken. En daar hebben we nu ook speelruimte voor.”

Garage TDI krijgt ineens een heel ander rapport...

Art of Wonder, het vroegzomerse jeugdtheaterfestival rond de Gouverneurstuin in Assen, is een geslaagd en nu met subsidie gewaardeerd initiatief van Garage TDI in Assen, dat als gezelschap op zijn beurt zelf lelijk wordt afgeserveerd door het Fonds. De artistieke kwaliteit wordt als ‘zwak’ beoordeeld, waarop het Fonds in zijn advisering twee voorstellingen aanhaalt die het juist wél goed vindt, naast één ‘zwakke’.

Het driekoppige regieteam zou te veel als los zand opereren om van een duidelijke artistieke richting te kunnen getuigen. Ook wordt Garage TDI verweten dat het er te weinig aan doet om publiek te winnen voor de vrije (dus niet school-)voorstellingen.

...en dat geldt ook voor het Noordpool Orkest

Dit negatieve advies staat qua toon haaks op het recente rapport dat de Raad voor Cultuur aan Garage TDI gaf. Ook daar rolde geen subsidie uit voort, maar de Raad was juist lovend over de artistieke visie van het Assense gezelschap. Rara. Zoiets overkwam ook het Noordpool Orkest van de Groningse componist/arrangeur Reinout Douma.

Waar de Raad voor Cultuur de artistieke kwaliteit van het orkest roemde, noemt het Fonds die juist ‘zwak’, waarbij een ‘focus ontbreekt’ omdat er geen duidelijke repertoirekeuzes zouden worden gemaakt. ,,Die uiteenlopende projecten vormen juist onze kracht”, zegt Douma. ,,Daar walsen ze dwars overheen. Best kwetsend eigenlijk.”

‘Zwak’ is ook het oordeel dat over het werk en de aanvraag van sHELFISH wordt geveld, het theaterinitiatief van de Groningse actrice/theatermaker Veerle van Overloop. De producties zouden weinig origineel zijn, er is kritiek op de uitvoerenden en het spel, de muziek en de projecties versterken elkaar te weinig.

Muziek wordt in Groningen het zorgenkindje

Net als de Groningse Kunstraad wil het Fonds Podiumkunsten geen geld steken in het Peter de Grote Festival en het Luthers Bach Ensemble (LBE). Het eerste zou zich richten op consolideren in plaats van op ambitie, en dus te weinig prikkelen. De artistieke visie is onduidelijk. Op die laatste grond is ook het LBE afgeserveerd. Het nieuwe muziekfestival SoundsofMusic krijgt vooralsnog - hoewel het zijn keuzes duidelijker zou moeten uitleggen - wél een positief advies, maar geen geld. Terwijl de ZomerFietsJazzTour met 25 mille voor het eerst wél in de prijzen valt.

Terug naar het Begin krijgt landelijk wél waardering

Opmerkelijk is de toekenning aan en daarmee de erkenning van Terug naar het Begin, het festival dat in mei langs de oude Groninger Kerken in Noord-Groningen voert. Opmerkelijk, omdat eerder volgens de Kunstraad Groningen de impuls voor een landelijk publiek niet sterk genoeg zou zijn.

Daarbij keek de Kunstraad kennelijk heen over de grote namen die jaarlijks optreden. De Fonds-commissie die het festival en zijn vierjarenplan bekeek zag daarentegen ‘een helder beschreven visie, waarmee het festival de functie van kerken verbindt aan de wijze waarop de podiumkunsten het publiek een nieuwe manier van bezinning bieden.” Waard: 25.000 euro.

Friese festivals scoren goed

De Friese festivals liggen goed bij het Fonds. Zowel Into The Great Wide Open, Explore The North, Welcome To the Village als het Oranjewoud Festival krijgen geld. Simmerdeis in Drachten niet, maar het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog weer wel. Wat dat laatste betreft heeft ook Jonge Harten in Groningen zijn inmiddels vaste plek behouden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
menu