Lucie Horsch kreeg eerder dit jaar de Nederlandse Muziekprijs.

Recensie Orkest van de Achttiende Eeuw: Lucie Horsch verblijdt publiek in Groningen met Bach (★★★★☆)

Lucie Horsch kreeg eerder dit jaar de Nederlandse Muziekprijs. Foto: ANP

Het Orkest van de Achttiende Eeuw speelde maandag twee keer in De Oosterpoort. Blokfluitiste Lucie Horsch stal de show.

Het begon allemaal nogal gedempt en gedragen bij het zomerconcert van het Orkest van de Achttiende Eeuw, met een Pavane van Samuel Scheidt. Pavanes zijn langzaam en waardig. Net als het zesstemmige Ricercare uit Bachs Musikalisches Opfer en de Sarabande uit Miserere van Louis Andriessen.

Andriessens moderne dissonanten klinken overigens prachtig bij een vibratoloos barokorkest. Net zo mooi als de Pavane en het Ricercare , dat nog fraaier zou zijn geweest als alle lijnen helemaal compleet braamloos waren getrokken.

Aanstelijke schwung

De eerste blije klanken kwamen van de hobo’s, fagotten en hoorns uit het orkest in een Divertimento van Mozart, maar de waardige toon keerde terug bij de eerste voordracht van dichteres Anna Enquist. Blokfluitiste Lucie Horsch nam haar plaats op het podium in met een solostuk.

De Agenda van De Oosterpoort vermeldde Telemann, het programmapapiertje de Gigue uit de Tweede Vioolpartita van Bach in een arrangement van Frans Brüggen. Het moet Telemann geweest zijn en Horsch speelde met aanstekelijke schwung.

Frans Brüggen stille aanwezige

‘Hij is de trooster, hij heet Bach’, zo besloot Enquist haar tweede gedicht, en Horsch vervolgde met een Fluitconcert in D van Johann Sebastian, die zijn hele leven nooit zoiets heeft gecomponeerd. Brüggen, de oprichter van het Orkest van de Achttiende Eeuw, heeft het samengesteld uit delen van cantates.

De in 2014 overleden dirigent was de stille aanwezige in dit concertprogramma, de fysiek aanwezige blokfluit-ster was opnieuw Lucie Horsch. Wat een verblijdend plezier.

menu