Muziek! Locatie! Theater! Spektakel! Openluchtvoorstellingen zijn een hit

Een scène uit de voorstelling Jumping Jack. Foto: Marcel Jurian de Jong

Van Mammoet in Nieuw-Buinen tot Onderweg naar de toekomst in Scheemda. Van Rise of the blue city in Blauwestad tot De toorn van Thunaer . Komende maanden is een hausse aan muziektheatervoorstellingen te zien.

Twee extra speeldagen voor Jumping Jack op het TT Circuit bij Assen. De aankondiging dat het nieuwe college van de provincie Drenthe jaarlijks een grote muziektheatervoorstelling mogelijk wil maken.

En donderdagavond 23 mei de première van Zoo Mooi! , een drie dagen durende ode aan Aleid Rensen in het naar haar vernoemde park in Emmen.

Wie van muziek, theater en/of spektakel in de openlucht houdt, komt komende maanden ogen en oren tekort. Niet eerder stonden in Drenthe en Groningen zoveel groot opgezette voorstellingen gepland. Niet eerder leek de publieke belangstelling massaal. Hebben we te maken met iets nieuws?

loading

Niet helemaal, zegt theaterrecensent Jacques d’Ancona wijzend op de traditie van de openluchttheaters. ,,De basis wordt gevormd door louter amateurs in kluchtige voorstellingen in dorpshuizen die in de zomer naar buiten werden verplaatst.''

,,Het Shakespearetheater in Diever laat zien welk een vlucht dit heeft genomen. Steeds professioneler. Artistiek bevlogen. Daar komt publiek uit de Westen voor naar Drenthe.”

Avant-garde

,,Dit is al een tijdje aan de gang”, duidt ook Sjoerd Wagenaar, die als theatermaker betrokken was bij legendarische locatievoorstellingen als Watergang even boven Groningen in 1994 en De Drentse Bluesopera bij Gieten in 2011.

 Op dit moment adviseert hij de makers van De toorn van Thunaer, die in september bij Oosterhesselen wordt opgevoerd.

,,Het is begonnen omdat theatermakers ook in de zomer wilden spelen, als de theaters gesloten waren”, vertelt Wagenaar. ,,Toen ging het om avant-garde, daar zijn ook festivals als Oerol uit voortgekomen.

Wat je nu ziet, is wel even iets anders. Voorstellingen als Het Pauperparadijs en Mammoet zijn gericht op een groot publiek dat doorgaans geen theaters bezoekt.”

D’Ancona beaamt dit. ,,Ik heb sterk de indruk dat we met een nieuw publiek te maken hebben. Mensen die zuinig zijn, maar wel geld over hebben voor de musicals in Utrecht en Den Haag, voor Soldaat van Oranje . Voor grootschalige voorstellingen.”

loading

Dat deze voorstellingen zich afspelen op bijzondere plekken in Drenthe, Friesland of Groningen speelt daarbij een belangrijke rol, zegt Albert Secuur die volgende week als acteur een rol speelt in de muziektheatervoorstelling Titus in de Bonifatiuskapel in Dokkum, als adviseur betrokken is bij Patijn's Paardenrevue in Eext en daarnaast regisseur is van het openluchtspel Snorro bij de Fraeylemaborg in Slochteren.

Secuur: ,,De beleving voor het publiek is buiten anders. Het doet denken aan een festival. Je drinkt er een biertje bij. Je hapt wat in een worst. Een schouwburg is dan toch chiquer.''

,,Als maker kun je op locatie veel meer dan in de zwarte doos van het theater. Je kunt een auto voorbij laten komen of een boot. Of er komen ineens crossmotoren langs, terwijl je daar niet op zit te wachten.”

Massaliteit

Het woord spektakel is nooit ver weg. ,,Daar komen de mensen op af. Op massaliteit. Paarden en wagens. Het gevoel iets groots mee te maken. Het Ben Hur-gevoel”, zegt D’Ancona.

,,Ik zou het liever vermijden. Een voorstelling moet inhoudelijk mooi zijn en kwalitatief mooi gemaakt zijn. Dat kan – als je daar professionals voor inzet. En die zijn er. Het is vaak hetzelfde clubje.” Secuur: ,,Er is inmiddels heel veel knowhow.”

En: er gaat veel geld om bij de voorstellingen. ,,De budgetten waar de makers van Het Pauperparadijs en Mammoet mee werken, zijn enorm”, weet Secuur.

,,Ze doen veel aan marketing, ook omdat ze weten dat ze het kunnen terugverdienen. Toch is dat soort grote producenten een uitzondering. De meeste producties kunnen net uit. Daar worden makers niet rijk van.”

loading

Opvallend veel voorstellingen spelen in Drenthe. Volgens Secuur heeft dat te maken met het landschap en het bestuur.

,,De provincie ziet in dat Drenthe zich hiermee kan profileren. Het brengt het landschap en de natuur onder de aandacht. En het zorgt voor verbinding: Het Pauperparadijs met Veenhuizen, Mammoet met het oergevoel, Iemandsland met de Veenkoloniën.”

Iedereen werkt mee

Wagenaar: ,,Bij De toorn van Thunaer komt alles samen. Het Drentse landschap. De locatie: landgoed De Klencke. Een paar professionals. Heel veel amateurs. Lokale muziekgezelschappen. De dorpsbewoners.''

,,Iedereen werkt mee. Ook de fondsen en de overheid. Dan krijg je een unieke gebeurtenis. Dat organiseer je niet zomaar.”

De provincie Drenthe wil jaarlijks een grote muziektheatervoorstelling op locatie ondersteunen. ,,Omdat ze bijdragen aan leefbaarheid en dynamiek, door de binding van de vele vrijwilligers die erbij betrokken zijn”, zegt cultuurgedeputeerde Cees Bijl.

,,Ze dragen ook bij aan de economie, door hun aantrekkingskracht op bezoekers van buitenaf. En als onderdeel van een florerend cultuuraanbod ook aan het vestigingsklimaat. Zonder steun van de provincie zouden deze producties niet van de grond komen.”

'Vergeet het kleinschalige niet'

Sjoerd Wagenaar en Albert Secuur juichen het toe. ,,Maar vergeet het kleinschalige niet”, waarschuwen ze. ,,Het moet niet alleen maar groot, groter, grootst.''

,,De commercie moet de boel niet volledig overnemen. Er moet ook ruimte blijven om te kunnen freewheelen en te pielen en op locatie iets moois te maken.”

menu