Ger Wolthuis: ,,Voor het trainen van het gehoor is de computer een eindeloos geduldig apparaat." FOTO PETER WASSING

Muziekles als een computergame

Ger Wolthuis: ,,Voor het trainen van het gehoor is de computer een eindeloos geduldig apparaat." FOTO PETER WASSING

Noten leren lezen, akkoorden of instrumenten herkennen. Muziektheorie snappen. Saai? Op papier misschien. Groninger Ger Wolthuis ontwikkelde de game Earz, een app voor docenten, scholieren, studenten en liefhebbers.

Zijn ijkpunt was indertijd het nieuwe millennium. ,,Ik dacht: in 2000 word ik veertig, heb ik dan nog geen vaste baan, dan ga ik ook niet verder als schnabbelaar. Die vaste baan kwam er niet. Dus ik stopte.’’

Drummertjesgevoel

Zo bood Ger Wolthuis (55) zichzelf de ruimte om letterlijk werk te maken van iets dat al sinds zijn studietijd op het conservatorium in hem broeide. Hij creëerde toen zijn eigen bedrijfje, Soundsupply , waarmee de Groninger audiotours maakte en muziek bij voorlichtingfilms en voor bedrijven (,,C&A bijvoorbeeld’’). Op de drempel van de 21ste eeuw, voelde hij welke rol internet in het muziekonderwijs zou kunnen spelen. ,,Ik was er vroeg bij, met internet. Al toen ik erover las, dacht ik: wauw, dit wordt het, daar moet ik bij horen. Hetzelfde drummertjesgevoel dat ik vroeger had.’’

Drummertje klinkt wat eenvoudig voor een klassiek afgestudeerd slagwerker. Wolthuis speelde ondermeer bij het NNO, en bij voorloper NFO. ,,Pauk, marimba, alles. Ik heb nog wel ergens stokken liggen, maar ik raak ze niet meer aan. Als je op niveau wilt blijven, moet je veel studeren en spelen. Doe je dat een beetje, dan is het al snel niks meer, voor je gevoel. Het gaat hard achteruit. Dus ik kijk wel uit om nog voor publiek te spelen. Sowieso vond ik voordat ik stopte theaterachtige dingen het leukste. Voor de zoveelste keer het Requiem van Mozart... Geweldig stuk hoor, maar ik had het wel gehad. Ik was nogal gauw verveeld.’’

Muziekonderwijs

Lesgeven zette hij nog een poos door, tot tweeënhalf jaar geleden. ,,Maar met de muziek waarmee tieners komen aanzetten heb ik niet zo veel. En ze verdienen juist een jonge enthousiaste docent.’’ Wolthuis kon ook met enig gemak het lesgeven uitzwaaien. De app die hij heeft ontwikkeld ten behoeve van het muziekonderwijs, Earz , is immers gaandeweg uitgegroeid tot een succes.

,,Er was al een tijd best wat computermateriaal. Maar zeker voor kinderen was het niet zo geschikt. Zodra je was opgestart, moest je eigenlijk al meteen veel weten. En alles stond nog op cd-rom. Waarom niet via internet, dacht ik. Streamen gaf nog veel problemen, maar ik wist dat het beter kon. Toen in 2001/2002 het programma Flash verscheen, kon iedere halvezool z’n ding doen. Zelf geluidjes toevoegen en zo, helemaal niet ingewikkeld.’’

Wolthuis merkte van collegadocenten dat ze behoefte hadden om leerlingen aan zich te binden door iets met computers te doen. ,,Vioolspelen, dat is al eeuwen hetzelfde. Dat verandert nooit. Maar voor het trainen van het gehoor, in alles wat er komt kijken naast instrumentbeheersing, is de computer een eindeloos geduldig apparaat.’’

Docenten de baas

Zijn eerste versie van Earz lanceerde hij in 2004. ,,Er was lang niet overal wifi, en scholen hadden vaak één computer met internetverbinding.’’ Toch Wolthuis voelde al waar het heen zou gaan. ,,Dat gaf me een voorsprong.’’ Sinds vorig jaar is Earz beschikbaar als app. Het bijzondere van deze game is dat docenten, als ze dat willen, de baas zijn over de inhoud. ,,Er zijn verschillende levels. Ik regel een bak materiaal, leraren kunnen daaruit zelf een spel vullen. Zo kunnen ze rekening houden met individuele vaardigheden. Docenten kunnen ermee hun eigen toets samenstellen. Een melodisch dictee of zo.’’

Het werkt als volgt: een school koopt een jaarabonnement à 195 euro, waarna de leerlingen Earz verder kosteloos kunnen gebruiken (Earz Solo, voor individuele gebruikers, kost 1,99 euro per jaar). Vervolgens kun je van beginners tot vergevorderdenniveau leren noten lezen, akkoorden herkennen, intervallen, ritmes, toonladders en muziektheorie. Telkens in meerkeuzevorm: hoe meer vragen je goed hebt, des te sneller kun je een level promoveren. Bij de toonladder zie je bijvoorbeeld een afbeelding, van simpel tot bijzonder ingewikkeld, desgewenst in laag of juist hoog tempo van links naar rechts over het scherm gaan. Voor ze verdwijnt moet het antwoord gegeven zijn. Zo kun je bijvoorbeeld ook de muziekinstrumenten leren onderscheiden.

22.000 unieke gebruikers

Inmiddels heeft Earz alleen al dit schoolseizoen rond 22.000 unieke gebruikers. Ze kunnen het zichzelf zo moeilijk maken als ze willen. ,,Ruud Jolie, gitarist van Within Temptation, mailde mij dat zijn studenten op de Metal Factory gebruik maken van Earz. Toch leuk.’’

Wolthuis noemt Earz nadrukkelijk géén methode. ,,Die kiezen docenten zelf. Maar dit blijkt erg aan te slaan om kinderen spelenderwijs op weg te helpen. En er zijn nog eindeloos veel ontwikkelingsmogelijkheden.’’

menu