Muzikant Eefje de Visser: 'In mijn hoofd is het een wirwar'

Singer-songwriter Eefje de Visser praat zoals ze zingt en schrijft. Haar derde cd Nachtlicht is energieker en frisser dan voorganger Het is, maar de tien liedjes zitten weer boordevol poëtische mijmeringen. Flarden tekst die associatief en fragmentarisch zijn, maar op een bepaalde manier wel coherent.

,,Het is een vrije manier van schrijven,” zegt ze daarover. ,,Waar wel samenhang in zit, waar ik zeker wel over nadenk, maar waarvan niet van tevoren is bedacht waar het heen moet. Of wat al een vorm heeft voor ik überhaupt ben begonnen met schrijven. Ik kijk gaandeweg welke kant het opgaat.” Met een lachje: ,,In mijn hoofd is het een wirwar en om mij heen is het ook vaak een chaos. Zo komt het ook in mijn liedjes terecht. Daarbij komt dat ik het ook gewoon fijner vind als liedjes iets mysterieus hebben, als er nog ruimte voor interpretatie is.”

Waar begon het mee?

,,Met liedjes schrijven. Ik maak schetsjes op mijn telefoon, daarop staan heel veel ideetjes en ideeën. Stukjes op gitaar van hooguit een minuut. Akkoordjes met een melodietje en een brabbeltaaltje. De ideeën die ik het beste vind, ga ik verder uitwerken. Dan komen er ook echte woorden bij.”

Hoe vol zat je telefoon?

“Heel vol. Het is een verzameling van jaren. Eens in de zoveel tijd ga ik teksten bij de muziek maken. Dat vind ik vaak lastig, een tekst. Melodieën komen vanzelf bij me op, teksten niet. Ik ben teksten gaan schrijven omdat ik toch iets te zingen moest hebben. De tekst moet zich voegen naar die muziek.”

Je liedjes klinken soms alsof het andersom is.

,,Dat zeggen veel mensen, maar ik heb de melodie nodig om de teksten uit me te trekken. Mensen zeggen ook vaak dat mijn liedjes zo onlogisch in elkaar lijken te steken. Dat komt, denk ik, doordat de melodie altijd voorrang krijgt. Maar begrijp me niet verkeerd: teksten zijn superbelangrijk en ik sleutel er dus ook lang aan. Bij sommige melodieën heb ik wel drie verschillende teksten gehad. Het moet wel goed zijn.”

Weet je waar je liedjes over gaan als je begint te schrijven?

,,Nee. Vroeger had ik dat wel meer. Ik schrijf al liedjes vanaf mijn elfde. Eerst in het Engels, heel crappy en stom en puberaal. Op een gegeven moment ben ik overgestapt op het Nederlands en toen heb ik periodes gehad dat ik wel wist waar ik over ging schrijven. In songwriting-land wordt vaak gezegd dat een tekst pas goed is als je in één zin kunt uitleggen waar ie over gaat. En dat het een verhaal met een kop en een staart moet zijn. Sommige artiesten kunnen dat ook heel goed, zo'n Randy Newman. Ik kan dat dus niet. Ik ging het wel proberen, werd helemaal niet blij van wat ik maakte, en toen heb ik alle zogenaamde regels overboord gegooid. Dat begon een beetje met De koek , toen ben ik gaan schrijven wat er in me opkomt. Niet alles belandt in mijn liedjes, hoor, maar ik probeer mezelf niet meer in zo'n keurslijf te stoppen.”

De liedjes mogen dan geen afgerond verhaal hebben, op een cd moeten ze wel op een bepaalde manier bij elkaar passen.

,,Zeker. Ze vertellen geen afgerond verhaal, het is een verhaal zonder slot. Ik schrijf vaak over dingen die onafgerond zijn. Over een gegeven, een gevoel. Sommige liedjes gaan ongeveer over hetzelfde. Er speelt vaak een aantal onderwerpen, die dan automatisch in mijn teksten terechtkomen. Over liefde, over relaties, afsluiten. Nieuwe relaties beginnen, maar ook over banden met andere mensen. En hoe mensen zijn, hoe ze van elkaar verschillen en wat de overeenkomsten zijn. Dat vind ik heel interessant.”

Gaan je liedjes over jou?

,,Niet echt. Ik schrijf soms heel erg naar iemand toe. Bijna adviserend. Sommige mensen leiden een heel kleurloos leven. Ze zijn angstig, leven teruggetrokken en een beetje geïsoleerd. Die kant heeft iedereen wel, maar te veel is niet goed, denk ik. Daarom probeer ik er tegenin te gaan. Op mijn vorige plaat was dat ook al een onderwerp: eropuit gaan. Nieuwsgierig zijn.”

Je geeft dus eigenlijk een soort levensadvies.

,,Ik probeer dat altijd heel erg te vermijden, maar ik denk dat dat er wel in zit. Terwijl ik daar helemaal niet van houd, ik wil helemaal niet moralistisch zijn, maar ik schrijf wel over het leven. In Jong , bijvoorbeeld. Het zijn in elk geval levenslessen voor mezelf. Ik zit ook vaak in die teruggetrokken rol, maar er zijn genoeg momenten waarop ik heel erg levenslustig ben. Vanuit beide posities schrijf ik, zonder het tegen elkaar af te zetten. Dat zit ook in de titel Nachtlicht : het gaat over de donkere en de lichte kant van mensen.”

Heb je de titel bedacht toen de cd klaar was?

,,Nee, ik heb heel lang geleden voordat Het is uit was al een liedje geschreven waar die term in zat. Ik vond het een mooi woord. Daarna heb ik nog twee of drie liedjes gemaakt waar ‘nachtlicht' in voorkwam. Uiteindelijk zit het maar in één liedje op de cd, in Wakker . Ik vind de tweeledigheid van het woord mooi. Het roept een mooi plaatje bij mij op. Van stadsleven. Nachtleven.”

Hoe maak je een geheel van zo'n plaat?

,,Omdat het op een gegeven moment best wel elektronisch en minimalistisch was, heb ik tot slot nog wat energieke nummers geschreven. Ik wilde dat deze plaat een stuk wakkerder en frisser zou worden dan Het is , die wel heel intiem en introvert is, en donker qua klank. Het was een zoektocht, maar nu knettert het lekker.”

Je bent zelf minder op gitaar te horen.

,,De bas en de drum hebben veel van mijn gitaarpartijen overgenomen. Ik ben best beperkt op gitaar, ik heb elke keer dezelfde tokkeltjes. Ik ben het van plan hoor, om heel goed gitaar te leren spelen. Zodat ik niet meer aan de toetsenist hoef te vragen in welke toonsoort iets staat.”

menu