Foto: Geert Job Sevink

Noar Huus in Niekerk: een rondrazende western in het Westerkwartier

Foto: Geert Job Sevink

Nooit wat te doen in het Westerkwartier? Vergeet dat gerust. Ze schreeuwen 't alleen niet van de daken. In september wel van het weiland. Bij Niekerk, in het westernspektakel Noar Huus . Regisseur Saskia Broertjes en zakelijk leider Emil Klok pakken uit.

Een ode aan het Westerkwartier, dat moet het worden, de grote locatievoorstelling Noar Huus . Een western. ,,Je snapt de link met Westerkwartier", zegt regisseur Saskia Broertjes. ,,Het verhaal is gebaseerd is op de film O Brother, Where Art Thou van de Coen Brothers , zegt zakelijk leider Emil Klok. ,,Onze favoriete film", zegt Broertjes.

Het gezamenlijke van die kwalificatie is niet heel gek. De twee zijn samen. In Niekerk. Dat is de plaats waar het ook allemaal gaat gebeuren. Zaterdag was de eerste grote repetitie op de speelplek, het weiland van boer Gert Datema aan de Maarsdijk, met Broertjes regisserend door een megafoon. ,,Ik heb een stevige stem, maar dat mocht niet meer van de logopediste."

Drie mannen op de vlucht na een zwendelklusje

Het door Jan Houwing geschreven verhaal is, zoals die film, losjes gebaseerd op de Odyssee. Broertjes: ,,We wilden graag een roadmovie maken." Net als in de film zijn ook hier drie boeven, onder wie nu een Groninger, op de vlucht na een laatste zwendelklusje, gepleegd in Rotterdam. Onderweg stuit het trio op tal van hindernissen en wordt het achtervolgd door boevenvanger Stiletto. Ze reizen naar het Westerkwartier, waar een van de drie vandaan komt.

Broertjes: ,,Een van hoofdrolspelers, Kees Jan Luursema, komt oorspronkelijk uit Saaksum. De andere twee, Nathan Valstar en Arno Mulder, nu Groningers, zijn oorspronkelijk van de Randstad. Dat kwam dus goed uit. Drie keer raden wie wat speelt." Op zeker moment komen de drie in een café dat ze willen openen, waar Berend (Luursema) een oude geliefde meent te herkennen. Alleen zij hem van geen kanten. Broertjes: ,,Zoals Penelope eerst Odysseus na zijn lange omzwervingen niet herkent."

Het decor trekt op de platte kar rond

't Is niet gering wat er straks in dat weiland geschiedt. Er doen pakweg tachtig spelers, zangers en muzikanten mee, spelend in een gelegenheidsorkest, met country, blue grass, gospel en swamp - dat is Louisiana-country waar de rhythm and blues van New Orleans overheen ligt.

Het publiek kijkt naar een rondtrekkend en dus wisselend decor, bedacht en gemaakt door Janco van Barneveld, waarmee telkens een andere locatie wordt gecreëerd. Al weer zo'n ode. Klok: ,,Aan de platte kar." Broertjes: ,,Die rijden hier in het dorp eens in de vier jaar feestelijk als versierde wagens rond."

Dat klinkt al met al naar veel. ,,Productioneel is het een nachtmerrie", zegt Broertjes niet gespeend van zelfspot. En dan bevat de cast ook nog 22 kinderen. Hou die maar eens bij elkaar. Voor de regisseur echter geen enkel probleem. ,,Ik ben cultuurdocent." Grinnikend: ,,En die kinderen hebben meer discipline dan de volwassenen."

Het stikt er van de cultuurparticipatie

Het is voor het eerst in jaren er in het Westerkwartier zó'n grote productie te zien is. Eerder had je hier het meerdelige SWET-project van muzikant/kunstenaar Gert Sennema uit Grijpskerk. Klok: ,,Maar er gebeurt hier echt heel veel op cultureel gebied hoor. Ook al merk je daar als je elders woont misschien niet zoveel van. Toneelverenigingen, muziekgezelschappen, het stik er echt van."

Klok en Broertjes werden er zelf ook door verrast toen ze zeven jaar geleden met een tweeling op komst van een Groningse bovenwoning verhuisden naar hun mooie woning in Niekerk. Broertjes regisseerde ook het tweejarige theaterspektakel Spek Om Spinnen in Nuis, in de Coendersborch. ,,Daar staat een tribune met negenhonderd plaatsen. Drie avonden, drie keer vol. Niet normaal hoeveel mensen er op afkomen. De mensen willen hier graag hoor."

Dat moet ook, want Noar Huus speelt in september acht keer. Tandem Klok/Broertjes heeft er alle vertrouwen in. Ook al doordat zo'n productie merkbaar wat met de omgeving doet. Klok: ,,Iedereen staat klaar om te helpen." Broertjes: ,,Die platte karren krijgen we voor niks in gebruik." Klok: ,,En we mogen gratis repeteren in de muziekschool en in de sporthal. Echt te gek." Broertjes: ,,Cultuur werkt verbindend."

Met de slappe lach de auto uit, en weer in

Ook in de makersploeg zelf is de stemming opperbest. Broertjes: ,,Het is zo'n fijn productieteam. Die drie hoofdrolspelers wonen alle drie in Groningen. Ze rollen steevast slap van het lachen de auto uit als ze hier zijn aangekomen. Dan hebben ze onderweg al wel hun tekst gedaan. En na de repetitie stappen ze weer slap van het lachen in."

Doen er ook nog wat bekende figuren uit de omgeving mee? Een wethouder bijvoorbeeld? Broertjes: ,,Nou ja! Precies die! Hielke Westra, wethouder cultuur speelt een keer mee. Als gastacteur. Net als Geert Pruiksma, directeur van Nienoord en Jan Oomkes van de Voedselbank."

De spelers mogen dan allemaal - deels ervaren - amateurs zijn, wat er boven hangt is prof. Naast Van Barneveld zijn dat bijvoorbeeld kostuummakers Gerda Schepers en Gerda Schepers en Fokko Jelsma. ,,Moet je zien!", zegt Klok enthousiast, en toont inderdaad rake westernjurken voor de Sirenen en een Lara Croft-achtige Stiletto-outfit. Naast natuurlijk de geheide cowboy-looks van de drie mannen.

Subsidiegevers zien het belang van de productie in

Maar de gretigheid zit dus lang niet alleen in de productie, ook in alles eromheen, inclusief de gemeente Westerkwartier, de provincie en diverse fondsen, zoals het VSB Cultuurfonds. Klok: ,,Omdat Oost- en Noord-Groningen zo hun eigen problematiek hebben, met de aardbevingen en de krimp, worden daar veel voorstellingen rond die thema's gemaakt. Daar gaat ook veel geld naartoe. Logisch. Hier in het Westerkwartier kennen we dat soort problematiek niet, gelukkig, maar onder subsidiegevers leeft wel het besef dat het ook voor dit gebied van belang is wanneer er ook mooie dingen te beleven zijn."

menu