Noorderzon heeft vooraf al een toprecensie gekregen

Ondanks de almaar groeiende populariteit van kunstenfestivals, blijft het houtje bijten. Red je maar. Noorderzon redt zich en heeft een grote reputatie.

Die komt niet uit de lucht vallen, daar is in 25 jaar gestaag aan gebouwd. De uitgelezen, internationale programmering, met vernieuwende voorstellingen uit alle hoeken van de wereld, heeft Noorderzon een eigen plek bezorgd in het festivallandschap. Waar Oerol op Terschelling strand, duin, bos en schuur biedt aan veel Nederlands talent, zoekt Noorderzon het over de grens – zo bijten de twee elkaar nooit, vullen ze elkaar juist aan en komen programmeurs uit heel de wereld in Groningen buurten.

Hoogste score

Geen enkel festival scoorde beter bij het Fonds Podiumkunsten. De subsidieaanvraag voor de komende vier jaar werd in combinatie met de bewezen diensten beoordeeld als zeer goed (artistieke kwaliteit), zeer goed (ondernemerschap), zeer goed (pluriforme programmering), goed (bijdrage aan de ontwikkeling van de podiumkunsten), ruim voldoende (geografische spreiding, met de kanttekening dat er meer festivals zijn in Groningen), en nog eens zeer goed (de bijdrage van of cofinanciering door lokale overheden).

Was dit een schoolrapport dan kwamen opa en oma niet weg met een paar euro beloning. Het kan niet kapot, prettig gevoel in een land waar de meeste festivals met lege handen naar hun tenten, theaters of concertzalen zijn teruggestuurd. In Groningen en Friesland overkwam dat het Jonge Harten Festival, Welcome To The Village, Into The Great White Open, Peter de Grote Festival, Eurosonic Noorderslag. Vaak vindt het Fonds ’t prachtig, maar is, wat jammer nou, het geld op. Aan Noorderzon, unieke combinatie van grote namen, experiment en volksvertier, van theater, muziek, literatuur, wetenschap, beeldende kunst en puur feest, valt niet te tornen.

Festival Noorderzon, 18 tot en met 28 augustus, Groningen.