De Zwitser Simon Senn met Be Arielle F, straks op Noorderzon in Groningen.

Noorderzon wordt kleiner maar wel een stuk langer: het zomerprogramma beslaat zes weken

De Zwitser Simon Senn met Be Arielle F, straks op Noorderzon in Groningen. Foto: Mathilda Oldi

Zoals de hele wereld ziet ook Noorderzon er straks anders uit. Het Groningse festival speelt zich niet achter computerschermen af, maar op echte locaties. Het programma is vanzelfsprekend kleiner, voor telkens een klein publiek, maar duurt bijna zes weken.

Een ‘festival’ staat boven de foto’s in de inleiding van dit artikel. Daarvan is dit jaar geen sprake. Noorderzon noemt het zelf een ‘zomerprogramma’. Een festival brengt mensen immers samen. En dat is nu uit den boze.

Dat ‘nu’ zal ook nog wel even aanhouden. Hoewel festivaldirecteur Femke Eerland vooral bezig is met de komende editie, waarvan het programma vandaag online gaat, kan ze niet anders dan ook al over de toekomst denken. ,,En dat wordt heel ingewikkeld. Mensen samenbrengen, dat is waarvoor wij zijn.”

Noorderzon komende maanden heruitvinden

Vandaar ook dat aan de ondertitel ‘performing arts festival’ nog ‘& society’ is toegevoegd. ,,Na de zomer moeten we zien hoe we Noorderzon opnieuw gaan uitvinden. Maar voor dat denkproces aan is het belangrijk voor de makers en het publiek dat er iets te zien valt.”

En zo heeft Noorderzon voor deze zomer alvast een aangepaste formule uitgedokterd. Eerland: ,,Na Ruttes persconferentie van 21 april wisten we: alles wordt gecancelled. Vervolgens zit dat een week vast in je hoofd. Ben je even nergens. Maar daarna begonnen op diverse sporen tegelijk de raderen te draaien. We kwamen op het idee om een programma te ontwikkelen. Niet voor elf dagen, zoals normaal, maar voor zes weken. Met vrijwel elke dag iets.”

Twee Zwitserse makers

Vanzelfsprekend is er per activiteit slechts een beperkt aantal beschikbaar, tenminste, als dat ‘gewoon’ een voorstelling voor publiek is. De productie Be Arielle F van de Zwitser Simon Senn stond sowieo al te boek als ‘een ontroerende online ervaring’, die voor het eerst in Nederland te beleven is. En ook-al-Zwitser Mats Staub is gewend om installatievoorstellingen voor een bescheiden publiek te maken.

Hij deed dat vier jaar geleden met 21. Memories op Growing Up , waarin hij mensen interviewde over hun herinneringen aan het jaar dat ze 21 werden, Nu komt hij terug met Death and Birth in My Life , voor telkens acht bezoekers per tijdslot. ,,Klein, intiem en ontroerend”, zegt Eerland.

Een festivalterrein is er vanzelfsprekend niet. Eerland: ,,Elke locatie is nu zijn eigen kleine festival.” Want dat is dus wél aan de orde: Noorderzon strijkt toch weer neer op diverse plekken. Naast de vaste, als Grand Theatre, Vrijdag Theater en Forum Groningen is dat nu ook de Hortus Haren, waar Sijas de Groot een omgeving-gerelateerde wandelvoorstelling maakt. Op speeldagen drie keer per dag, voor zeventien mensen. Ook Platform Gras presenteert twee wandelvoorstellingen.

Grand Theatre wordt even weer deels bioscoop

Johannes Bellinkx keert terug, die ons bij een vorige editie in Reverse achterwaarts door de stad liet lopen. Nu is hij met Continuum in het Groninger Forum, een projectievoorstelling. Mats Wittermans komt met een nieuwe productie naar het Grand Theatre.

En er is een filmprogramma.

Eerland: ,,Mario Pensotti, de Argentijn die met schitterende voorstellingen bij ons heeft gestaan, belde zelf: ‘Hallo, hoe is het met jou, ik heb twee films’. Ons programma bevat verder eerder op het festival vertoonde films van onder meer Sarah Vanhee (België), The Chekhov Project (VS), dat het vorig jaar op de boot in de Lage der Aa ontzettend goed deed, en Yasuko Yokoshi (Japan).” Het filmprogramma geeft het Grand Theatre zijn oude bioscoopfunctie terug. ,,We draaien ze in de bovenzaal.”

Van Groningse makelij

Verder komt Karin Noeken met haar uitgewerkte versie van (D)e (N)oeken (A)rchieven, staat Mohamed Yusuf Boss met AFAR opnieuw in de Nieuwe Kerk, presenteren WERC en Very Theatre uit Taiwan hun gezamenlijke project, herneemt Veerle van Overloop haar ontroerende ‘lopende’ voorstelling One Million People And Me en speelt Hendrik Aerts nog eens Blackbird-Rebirth, gemaakt naar aanleiding van de moord op zijn goede vriendin Linda Olthof.

Verder is in het Grand Theatre een wekelijkse show van Arno van der Heyden, die in normale jaren zijn dagelijkse Arno’s Apéritief in de Spiegeltent presenteert. Hij werkt nu samen met Dagblad van het Noorden .

Eerland: ,,En we zijn blij dat Literaturia van Stefan Nieuwenhuis ook weer van de partij is. Naast voorleestuinen in het Groninger Forum. Plus in de Loods aan de Neutronstraat De Verhalen van Groningen, onder meer over 75 jaar bevrijding en de Molukse geschiedenis.”

Noorderzon is kortom wel uit het Noorderplantsoen verjaagd, maar geenszins uit de stad.

menu