Het net rond de criminelen achter de Van Gogh-roof uit het Museum Singer Laren sluit zich. Politie en justitie hebben een man op de korrel die verdachte is in een grote drugszaak. In zijn opdracht zou tevergeefs zijn onderhandeld over teruggave in ruil voor strafkorting.

Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf en de redactie van het misdaadprogramma Crime desk . Kunstdetective Arthur Brand onderhandelde maandenlang met iemand uit de omgeving van de man, tevens eigenaar van een transportbedrijf.

De gestolen Van Gogh, Lentetuin, de pastorietuin te Nuenen in het voorjaar (1884) is al sinds 1962 eigendom van het Groninger Museum. Dat leende het kunstwerk begin vorig jaar uit aan Singer. Brand bevestigt dat de transportbaas het werk in zijn bezit heeft en dat gesprekken nog niets hebben opgeleverd. „Maar ik denk niet dat dit hem te verwijten valt. Mensen in zijn omgeving hebben die teruggave getraineerd, denk ik.”

Eigenaar transportbedrijf

Het gaat om eigenaar Peter Roy K. (38) van een groot transportbedrijf in Amersfoort. Hij zat niet zelf achter de roof. Een ander stal het miljoenenwerk en moet dat hem hebben aangeboden. Op 2 juli vorig jaar deden politie-eenheden een inval. De politie nam bij het koel- en vriestransportbedrijf dure auto’s en motoren in beslag, naast vrachtwagens en een met kogels doorzeefde bestelbus.

Peter Roy K. is hoofdverdachte in een onderzoek naar grootschalige cocaïnetransporten, bevestigt het Landelijk Parket van het OM. Er zijn zeven andere verdachten. Zijn zaak moet nog inhoudelijk worden behandeld.

Hij wordt een dezer dagen gehoord over de kunstdiefstal, melden opsporingsbronnen. Op twee locaties zijn al invallen gedaan. Het schilderij is daarbij niet gevonden. Politie en Openbaar Ministerie Midden-Nederland willen ‘uit onderzoeksbelang bevestigen noch ontkennen’ dat ze K op de korrel hebben.

loading

Dief sloeg met moker glazen deur in

De Van Gogh werd in de nacht van 29 op 30 maart op brutale wijze uit Singer Laren geroofd. Bewakingsbeelden toonden hoe een man op een scooter ’s nachts bij het museum stopte en met een moker glazen deuren insloeg. Hij vertrok met het kunstwerk onder de arm.

In juni speelde kunstdetective Brand De Telegraaf foto’s van de Van Gogh toe. Als bewijs werd naast het werk de voorpagina van een recent exemplaar van de New York Times getoond, net als de cover van het boek Meesterdief van Wilson Boldewijn over het leven van Van Gogh-rover Okkie Durham, die in 2002 toesloeg.

Experts gingen er direct van uit dat het om het authentieke schilderij ging. Ook de achterkant van het doek was gefotografeerd en die bevat unieke, niet te vervalsen kenmerken. Volgens Brand circuleerden de foto’s in het criminele milieu om kopers in de onderwereld te zoeken. Kunst moet dan dienen als ruilhandel. Een crimineel koopt een of meer doeken in de hoop er ooit mee te kunnen dealen met justitie of verzekeringsmaatschappijen.

Contact

Brand kwam Peter K. op het spoor en legde via zijn omgeving contact met hem. Uit ervaring ging hij er al van uit dat de cokeverdachte het kunstwerk wilde gebruiken voor een deal met justitie. Maar volgens Brand heeft hij de optie strafvermindering afgewezen. „Ik heb er alles aan gedaan om het werk in handen te krijgen. Mijn gevoel zegt dat mensen uit K’s omgeving dit hebben verhinderd.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur