Passiemuziek als troost aanreiken

Tevreden nam Renilde Duif na de Maria Magdalena Passie de complimenten in ontvangst. ,,Drie keer een volle kerk’’, constateerde de componiste en dirigente met een biertje in de hand.

Na eerdere uitvoeringen in Vierakker en Drachten was haar eigentijdse passie maandagmiddag voor het eerst in Groningen te horen, in de Pelstergasthuiskerk. ,,Het is toch een risico, zo’n project’’, vertelde de componiste uit Enumatil. ,,Als er niemand komt luisteren, kost het veel geld.’’

Dertien jaar wachttijd

Duif (1949) schreef haar Maria Magdalena Passie in 2003, maar dit jaar was hij pas voor het eerst te horen. ,,Ik heb het stuk wel aan andere dirigenten aangeboden, maar het kwam er nooit van. De reacties nu zijn enthousiast, dus ik hoop dat het ooit nog eens door een professionele dirigent wordt opgepikt. Want eigenlijk vind ik mezelf als dirigente niet goed genoeg hiervoor.’’

De inspiratiebron voor Duifs passie was de roman Volgens Maria Magdalena van Marianne Frederiksson. Daarin portretteert de Zweedse schrijfster Maria Magdalena als de meest geliefde leerling van Jezus, in navolging van het apocriefe Evangelie van Maria, een gnostisch geschrift uit de tweede eeuw na Christus. Duif heeft teksten uit de roman als basis voor het libretto gekozen, dat ze samen met Emerentia Jak schreef.

‘Vind op de tast waarnaar u zoekt’

,,Zij heeft het heilige en goddelijke ‘naar de aarde getrokken’, naar het mens zijn, naar de taal van nu’’, vertelde Duif voorafgaand aan de uitvoering. Muzikaal was Bach een voorbeeld voor de Duif, die zichzelf afficheert als ‘componiste van tonale muziek’. ,,Ik hou niet van atonale muziek; men is daarin veel te ver gegaan. Mijn eigen muziek noem ik ‘neobarok’. Het is eigentijds, maar in een toegankelijk idioom.’’

Dat bleek gistermiddag in de vijfkwartier durende uitvoering, waarin soms zeer dramatische koorpartijen werden afgewisseld met lyrische aria’s en koralen, terwijl Nynke Boekema als evangeliste het concert droeg. Bij Duifs passie stopt het verhaal overigens niet bij de kruisiging, maar loopt het door tot de opstanding van Jezus. ‘Vind op de tast waarnaar u zoekt’, luidt de laatste regel van het slotkoraal.

'Klanken helen'

,,Ik wil met mijn muziek troost aanreiken, met de vrouw op de voorgrond’’, vertelde Duif na de uitvoering. ,,Wat me als componiste beweegt, is mensen verbinden door liefde en schoonheid. Ik zou willen dat mensen wat meer begrip opbrengen voor elkaars zwakheden en fouten. Ik schrijf vaak over lief en leed. Het grijpt me aan. Ik zou willen dat ik er iets aan kan veranderen en af en toe mensen kan troosten. ’’

Dat sluit ook aan bij het werk dat ze eerder deed als muziektherapeute. ,,Ik denk dat je mensen beter kunt maken door muziek. Klanken kunnen helend werken.’’ Het is een van de redenen dat ze onlangs een symfonie schreef over de vliegramp met de MH17, een stuk dat nog niet is uitgevoerd. Duif: ,,Ik zou er het liefst een project van maken voor nabestaanden van de slachtoffers. Daar zitten vast musici bij. Zo’n project is goed voor het verwerkingsproces.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.