Podiumbranche: Einde aan concerten en festivals als 1,5 metersamenleving blijft

Dropkick Murphy’s in Ziggo Dome. Foto: Paul Bergen

Het bezoeken van concerten en festivals is in een samenleving waarin we 1,5 meter afstand moeten houden vrijwel onmogelijk. De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) doet om die reden een oproep aan het kabinet om alle shows tot nader orde te verbieden. ,,Geef popzalen en festivalorganisaties duidelijkheid zodat ze weer verder kunnen, anders betekent dit voor hen het einde”, meldt directeur Berend Schans aan deze nieuwssite.

,,Je kunt het geld net zo goed in de fik steken als dat je onder deze omstandigheden een clubshow of festival gaat organiseren”, zegt Schans. Zijn organisatie behartigt de belangen van poppodia en festivals in Nederland. ,,We hebben laatst met een klein groepje een brainstormsessie gehad over hoe we in deze nieuwe maatschappij concerten kunnen gaan organiseren. De conclusie was dat dat eigenlijk onmogelijk is.”

Dat begint volgens Schans al met het terugbrengen van het aantal bezoekers. ,,Veel bands zien het niet zitten om voor honderd man op te treden. Die komen daarvoor echt niet helemaal uit Noord-Amerika of elders in de wereld. Veel poppodia gaan bovendien uit van een bepaald aantal mensen per vierkante meter. Daar is hun hele verdienmodel op gebaseerd. Je kan dat aantal niet zomaar terugbrengen, een poppodium als 013 is daar helemaal niet op gebouwd. En hoe ga je zoiets handhaven? Moeten er bewakers in de zaal bezoekers soms uit elkaar gaan houden? Dat is gewoon niet te doen.”

Beleving

Misschien nog wel belangrijker, zegt Schans, is dat het verplicht afstand houden indruist tegen alles waar een concert voor staat, te weten beleving en samenhorigheid. ,,Een band of artiest beleef je samen, niet in een lege zaal. Ik denk niet dat we dit moeten willen met z’n allen, maar dat we beter kunnen wachten tot de maatregel wordt opgeheven. Tot die tijd zie ik echt niet in hoe we nog naar concerten kunnen gaan.”

Joris Holter van poppodium Doornroosje in Nijmegen bevestigt dat. Hij noemt het voorbeeld van een moshpit, waarbij je tijdens een concert in een groep tegen elkaar beukt, om te illustreren dat popcultuur niet alleen draait om het geluid. ,,De bas moet je niet horen, maar voelen.”

Oproep MOJO

Donderdag deed MOJO, de grootste concertorganisator van Nederland, een oproep aan het kabinet om een streep te zetten door alle festivals. Daar sluit de brancheorganisatie zich bij aan. ,,En dat geldt natuurlijk ook voor de concerten”, vult Schans aan. ,,Geef duidelijkheid en laat de gedupeerden aan de slag gaan met de artiestenbureaus en de verzekeringen. Als deze generieke maatregelen van kracht blijven, betekent dat het einde van de grote popzalen in Nederland.”

Etjen van der Vliet, hoofd stage manager bij Melkweg, ziet om zich heen al talloze ‘gerennomeerde bedrijven omvallen’. ,,Die mensen krijgen geen inkomsten binnen en kunnen door gebrek aan duidelijkheid niet anticiperen op de toekomst.” Voor zijn eigen inkomsten vreest hij ook. ,,Ik heb nu tours staan in juni en juli waarvan ik nu al weet dat die nooit kunnen plaatsvinden. Toch staan ze nog officieel op de lijst, omdat ik er niet zomaar de stekker uit kan trekken. Dat voelt gek, maar is voor héél veel mensen nu wel de realiteit. Duizenden zzp’ers verkeren nu in grote spanning.”

Verloren concertjaar

Van der Vliet beschouwt het huidige concertjaar als verloren. Veel bands uit de middenklasse, die dus in zalen als Tivoli, 013 en Paradiso staan, komen voorlopig niet meer naar Europa, verwacht hij. ,,Die bands zijn gebaat bij festivals en die vallen in Europa nu bij bosjes. En als er geen festivals zijn, dan staan ook de clubshows onder druk. Het is allemaal met elkaar verbonden. Zo werkt het in het wereldje. Niet voor niets schuiven veel bands hun concerten door naar volgend jaar.”

Brancheorganisatie VNPF verwacht dat de pijn die nu geleden wordt, nog wel even zal nadreunen. ,,Ik denk dat poppodia en festivals dit in 2022 nog wel zullen voelen. Mijn verwachting is dat we in de nabije toekomst veel minder naar concerten zullen gaan. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de branche, maar ook aan de bezoeker. Die voelt deze crisis ook in de portemonnee en zal straks ongetwijfeld een keuze tussen zijn lievelingsbands moeten maken.”

menu