Her Majesty in Schouwburg Ogterop in Meppel. Foto DvhN

Recensie (*****): Bij Her Majesty ontstijgen de popklassiekers het origineel

Twee seizoenen lang trok Her Majesty volle zalen met het vertelconcert Déjà vu – A tribute to Crosby, Stills, Nash & Young . Het was, zoals deze krant schreef, ‘een sublieme ode’ aan de muziek van de vier popiconen. Logisch dus dat er nu een vervolg is: Marrakesh Express A tribute to Crosby, Stills, Nash & Young . En opnieuw levert het een prachtavond op.

Stond in het vorige programma het legendarische album Déjà vu uit 1970 centraal, dit keer is gekozen voor een uitgekiende keuze uit het andere vroege werk van David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash en Neil Young. Dat levert een muzikaal misschien nog wel verrassender concert op met songs van de gezamenlijke albums Crosby, Stills & Nash , het live-dubbelalbum 4 Way Street en nummers van soloalbums van de vier helden.

Nieuw leven voor popklassiers

Die songs worden afwisselend semi-akoestisch rond één microfoon en in bandopstelling gespeeld. Dat levert een mooie variatie op met liedjes waarin de gepolijste (samen-)zang voorop wordt gesteld (zoals in de verrassende uitvoering van Neil Youngs Tell me why ) en nummers waarop het volle bandgeluid (soms vuig rockend) wordt benadrukt. Zo krijgt Wooden ships een uiterst soulvolle, bijna psychedelische lading in de uitvoering van Her Majesty .

De band die tien jaar geleden werd opgezet door gitarist Bertolf Lentink (opnieuw fenomenaal op dreef) en bassist Dirk Schreuders (het solide fundament) beperkt zich niet tot braaf kopiëren, maar interpreteert de popklassiekers vanuit een duidelijke eigen visie op het muzikale materiaal, zoals dat in de klassieke muziek gebruikelijk is. En dan kan het gebeuren dat sommige liedjes zoveel nieuw leven in wordt geblazen, dat ze het origineel ontstijgen en er een dimensie aan wordt toegevoegd.

Jelle Paulusma is de ideale Neil Young-interpreet

Zoals de protestsong Chicago van Graham Nash, die door de geweldige, zingende drummer Bauke Bakker zo stampend, dwingend en woedend de zaal in werd gesmeten dat je er vanzelf in ging geloven: ja, ‘ we can change the world ’. Of Like a hurricane van Neil Young, waarin Jelle Paulusma - die zelf als frontman van Daryll-Ann ook muziekgeschiedenis schreef - opnieuw bewees dat hij de ideale Neil Young-interpreet is.

De chemie die deze vijf excellente popmusici in Meppel tentoonspreidden, maakt nu al nieuwsgierig naar het volgende project.

Wat precies en waar nog meer?

Gebeurtenis : Her Majesty met ‘Marrakesh Express - A Tribute to Crosby, Stills, Nash & Young’ Met : Bertolf Lentink, Diederik Nomden, Bauke Bakker, Dirk Schreuders en Jelle Paulusma Gezien : 2/12 Meppel, Ogterop Publiek : 450 (vol) Nog te zien : 9/12 Emmen, 15/12 Assen, 21/4 Hardenberg, 25/4 Stadskanaal, 26/4 Winschoten, 24/5 Groningen, 31/5 Leeuwarden, 8/6 Zwolle

Vijf sterren