Recensie Club Guy & Roni: 'Love' is in alle opzichten af (★★★★★)

Dansvoorstelling Love van Club Guy & Roni . Foto: Lennart Sjöberg

In de voorstelling Love draagt Cupido heel onverschillig een honkbalpetje en heeft een Venus op leeftijd het wel zo’n beetje gehad.

Want ach, de liefde… Nee, verwacht geen romantiek bij Club Guy & Roni. Tegelijk wordt de voorstelling nergens zwartgallig of cynisch. Liefde is hier vooral een blijk van menselijk onvermogen en onhandigheid. Best ook wel grappig, eigenlijk.

Alles klopt

Zoals wel vaker staat ook deze voorstelling van Guy Weizman en Roni Haver weer bol van de symboliek en – niet altijd even duidelijke – verwijzingen (wat doet die kerstmuts daar?) en hebben de makers zich laten inspireren door diverse schrijvers en theater- en filmmakers. Het zal allemaal wel en het is vooral een steuntje voor de bedenkers zelf, maar voor het publiek zit er maar één ding op: onvoorwaardelijke overgave. En dat wordt rijkelijk beloond.

Love is in alles het handelsmerk van Club Guy & Roni: overweldigend totaaltheater waarbij alles klopt. Het oogt soms als ongecontroleerde chaos, maar dat is het zeker niet. Dans, muziek, spel, licht en decor: het is een organisch geheel, tot in alle details uitgedacht en met uiterste precisie gepresenteerd. Klinkt dat gelikt? Welnee, het blijft je vijf kwartier verbazen en verwonderen.

Dansclichés

In het programma heet het dat de choreografie tot stand is gekomen ‘in samenwerking met alle dansers’, maar tegelijk herken je ook de strakke hand van Haver en Weizman. Opvallend dansant deze keer, met krachtig ensemblewerk en meeslepende solo’s en duetten. Met veel aantrekken en afstoten natuurlijk, want het gaat tenslotte over de liefde, maar hier worden alle dansclichés knap vermeden. Of juist met spot gebruikt, maar ook dan is het weer heel eigen.

Een belevenis

Iedereen die aan deze voorstelling heeft meegewerkt zou uitbundig moeten worden geprezen. Maar tegelijk is ook elke onderdeel in deze voorstelling ondergeschikt aan het totaal. Iedere voorstelling van Club Guy & Roni is (op z’n minst) een belevenis, maar Love is in alle opzichten af. Ook nu weer een belevenis, zeker, maar tegelijk een toonbeeld van wat totaaltheater zou moeten zijn. En zo verlaten we opgewekt de schouwburg. Een beetje teleurgesteld in de liefde misschien, maar toch vooral vervuld van trots. Dat ‘we’ hier in het Noorden toch maar mooi beschikken over een gezelschap van absolute wereldklasse.