Kasper van der Laans eerste voorstelling is 'acuut raak'.

Recensie Kasper van der Laan: Een nieuw, groot talent ★★★★☆

Kasper van der Laans eerste voorstelling is 'acuut raak'. Foto: Aisha Zeijpveld

Cabaretdebutant Kasper van der Laan weet in zijn eerste voorstelling meteen de juiste snaar te raken, stelt recensent Jacques J. d’Ancona. Of het nu over klimaatverandering, Grease , angst of het spleetje tussen zijn tanden gaat.

De toegift. Voor hij de deur in het slot gooit, komt de cabaretier met een samenvatting. Hij inventariseert zijn voorstelling en komt het publiek tegemoet met een lijst ervaringen en bindende adviezen, in tien punten. Kasper van der Laan heeft het begrepen: we hadden nog niet alles op een rij, maar hij weet waartoe mensen in staat zijn.

Wat dat laatste betreft; hij sluit zijn publiek niet uit. Terecht. In het Vestzaktheater te Steenwijk heerst anderhalf uur stomende bijval. Het contact is hevig en optimaal.

Zonder artistiek ongemak

De nieuwkomer van 38 is een bijzonder talent. Van der Laan heeft een aanzienlijke portie knerpend artistiek ongemak overgeslagen, voordat hij via de wetenschap, de Comedytrain en slechts één festival debuteert. Zijn eerste voorstelling is acuut raak.

Hoewel, hij opent met de conclusie dat het niet goed gaat met de wereld... We krijgen toch niet wéér een lading clichés over klimaat en opwarming over ons heen? Hij heeft een oplossing. Als ons land door een overstroming wordt geteisterd, transformeert hij Duitsland in een gat van toereikend formaat om het water te bergen.

Alsof we het zelf kunnen verzinnen

Er is meer in het programma 1 kilo, dat bizar overkomt met een ontembare reeks waanzinnige invallen. Daarin spelen de discomusical Grease , panty’s, salmiak, ‘wij mannen’, de pinpas, de appelflap (zonder lege hoeken) en heteroseksuele relaties een absurdistische rol.

Hilarische wendingen lichten volslagen onverwacht op. Over het spleetje tussen zijn tanden, bijvoorbeeld. We vernemen dat zijn voortanden strijd leveren tegen de gevestigde orde. Het klinkt aannemelijk. Droog, en in adembenemende vaart geserveerd. Dermate doordacht van structuur bovendien, dat hij de indruk verschaft dat we het zelf konden verzinnen.

Toch schemeren momenten van extreme kwetsbaarheid achter sluitende betogen en explosieve tirades. Kasper van der Laan laat de toestand niet ontaarden. Hij houdt de touwtjes in handen en wil ook graag kwijt dat het vaak besproken item ‘angst’ iets is dat ‘tussen jou en jezelf in staat’. Ten slotte. Die ene kilo uit de titel staat voor 2 pond en 10 ons. Zo is het.

menu