Het openingskoor ‘Herr, unser Herrscher’ scheen als een krachtige muzikale zonnestraal de kerk in. Foto DvhN

Recensie Nederlandse Bach Academie & Roden Girl Choristers: Meisjesstemmen zorgen voor muzikaal licht

Het openingskoor ‘Herr, unser Herrscher’ scheen als een krachtige muzikale zonnestraal de kerk in. Foto DvhN

De Nederlandse Bach Academie en de Roden Girl Choristers voeren in de aanloop naar Pasen drie keer Bachs Johannes Passion uit. Zondagvond stonden de noordelijke musici in de Grote Kerk in Veenhuizen.

Wat is waarheid? De Nederlandse Bach Academie grijpt zijn uitvoeringen van Bachs Johannes Passion aan om daar bij stil te staan. In tijden van nepnieuws en opgeblazen zelfbeelden op sociale media, staat het begrip immers danig ter discussie.

In de Johannes Passion stelt Pilatus de vraag expliciet: ‘Wat is waarheid?’ Het antwoord had Jezus al eerder in het Johannes-evangelie gegeven: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven.’

‘Vertrouwen hebben in iemand’

Maar ja, wat is die waarheid dan? In het filmpje dat de NBA als teaser op YouTube heeft gezet, geeft een jong meisje een antwoord dat Bach goed zou zijn bevallen: ‘Vertrouwen hebben in iemand.’ Uit zijn Johannes Passion spreekt immers een rotsvast geloof dat het goed komt als je op Christus vertrouwt.

Hoe je dat vertrouwen vormgeeft - door jouw geloofswaarheid op te leggen aan anderen, of door Christus waar te maken in een leven uit liefde - is weer een andere kwestie.

De waarheid - Christus dus - presenteert zich in het Johannes-evangelie als het licht in de duisternis. Wat dat betreft is de bijzondere belichting die de NBA gekozen heeft voor zijn enigszins gedramatiseerde uitvoering van de Johannes Passion heel passend.

Roden Girl Choristers als muzikaal licht

Nog geslaagder is de keuze voor de Roden Girl Choristers als versterking van de sopranen in het koor. Het meisjeskoor van Sonja de Vries, dat alle koorpartijen meezong, zorgde in Veenhuizen voor een muzikaal licht dat de uitvoering als een stralenkrans omlijstte.

Getalsmatig lijkt het koor in deze Johannes Passion volledig uit balans (met zo’n 25 sopranen en 15 zangers voor de drie andere stemgroepen), maar het werkte wonderwel.

Het openingskoor Herr, unser Herrscher scheen als een krachtige zonnestraal de kerk in, de vele volkskoren wonnen sterk aan dramatische kracht door de strakheid en kwaliteit van de meisjesstemmen, en de koralen kregen er een ontroerende helderheid door, terwijl de bassen, tenoren en alten van de NBA nergens verblind werden door al het sopranenlicht.

Van de solisten maakte altus Jochem Baas met zijn indringende uitvoering van de aria Es ist vollbracht de meeste indruk. Zijn stem brak bijna, wat de kwetsbaarheid van de stervende Christus prachtig illustreerde. Van de andere solisten overtuigden Jelle Draijer (prachtige, arrogante Pilatus) en Ben Brunt als Christus volledig. Maar het waren de Roden Girl Choristers die deze uitvoering deden oplichten.

menu