Veel live-performers hebben in bijna een jaar corona in de smiezen gekregen hoe ze een productie, door het virus in de koelkast gezet, alsnog online mooi kunnen presenteren. Safe Sex - The Movie van Teddy’s Last Ride is daarvan een uitgelezen voorbeeld.

Dit Groningse dans- en performancegezelschap heeft de goede gewoonte zichzelf niet al te serieus te nemen. ‘Een bende multi- disfunctionele cultuurnerds’ zegt hun affiche. Dat ‘multi-disfunctionele’ komt in Safe Sex - The Movie volledig tot zijn recht (maar dan zonder ‘dis’): het is een associatieve opeenstapeling van dans, performance, muziek, film, met als resultaat een even verwarrend als krachtig bouwwerk.

Dat dankt de groep mede aan de omverblazende inbreng van de Groningse dj Posij (Frank Post) in samenhang met de soundscapes van Jonathan Bonny. En natuurlijk aan de flitsende regie van Lex Vesseur (van Oostblok Media).

Twee afgelastingen én toch ook mooi nieuws

Safe Sex had als voorstelling in maart in première moeten gaan in het Grand Theatre, waar de groep via het Station Noord-project wordt gesteund. De narigheid van de afgelasting werd verzacht door het bericht dat het Fonds Podiumkunsten Teddy’s Last Ride voor een ton had opgenomen in de nieuwemakers-regeling. Maar om corona er toch nog wat dieper in te wrijven ging het Jonge Harten Festival in november uiteindelijk ook niet door, waar deze film met twee live-performers voor het eerst zou opduiken.

Het wachten is dus nu op de theaterheropening. Maar ook de film mag gezien worden, dus hou vooral in de gaten wanneer dat nog eens kan. Die begint in een aftandse auto met een heen en weer dansend gesprek vol prompte invallen over de ups en downs van het leven, tussen een dj en een millennial. Dat wordt bruut afgebroken door een botsing met dodelijke afloop. Vervolgens moet de kijker vooral zelf interpreteren waarover het allemaal gaat. Waar dat een zwakte zou kunnen zijn, is dat hier juist de kracht.

Satan is a DJ

Het ‘verhaal’ schakelt over naar een duivels soort hiernamaals. Faithless stelde ons God is a DJ in het vooruitzicht, hier is performer Andy Smart deze ‘God’ maar dan wel in de vorm van een duivel - die duikt wel vaker op bij Teddy’s.. Hij creëert dan ook een diabolische schepping. Het hier verbeelde leven is een projectie, als apocalyptische droom, van wat er in ons eigen onderbewustzijn gebeurt. Met ons handelen beïnvloeden we massaal de algoritmen op de social media en andere uitingsvormen van het internet. Die algoritme scheppen er een satanisch genoegen in ons leven te sturen in plaats van dat we dit zelf bepalen.

Zo manipuleert Safe Sex de kijker ook alle kanten op. Feit is dat je in alle gecreëerde verwarring een pompende, aanstekelijke en alle kanten uitschietende performance beleeft, van internationale kwaliteit. De plek in die nieuwemakers-regeling wordt volledig waargemaakt.