Recensie (****): Te gekke ‘Footloose’ in de bonbonnière van Kampen

Twaalf jaar geleden te zien in ons land in een geduchte, professionele voorstelling. Footloose - de musical met grote namen. De opkomende ster William Spaaij, bij voorbeeld. Nu terug bij de amateurs, van wie een aantal nog midden in een opleiding zit, verschrikkelijk benieuwd of ze ‘het vak’ zullen halen. Ze willen slagen, aangepakt worden ... Dat geldt ook voor de anderen onder de dertig m/v op het toneel die een andere bestemming kiezen. Ze hebben twee dingen gemeen: gretigheid en enthousiasme, geschoold door professionals. Plaats van handeling: de Stadsgehoorzaal van Kampen, een schattige bonbonnière aan een grachtje.

Je moet het zo zien: op diverse plekken in Nederland draait zo’n amateurproductie, want sinds enkele jaren is er een grote prijs te verdienen: een AMA. De musical awards voor amateurs zijn enorm populair. Eind vorig jaar zat het Koninklijk Theater Carré stampvol bij de uitreiking van de trofeeën. Vuur & Vlam in Kampen is een van die gezelschappen die in het verleden een prijs pakten. Ze kunnen putten uit een leger van jonge en iets oudere mensen die hun hart hebben gegeven aan het fenomeen musical. Soms maken ze zo’n voorstelling helemaal zelf – idee, script, liedteksten en muziek. In andere gevallen kiezen ze uit het ontzagwekkend rijke repertoire van enkele honderden musicals die uit de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Duitsland of Nederland stammen en een bewezen succes zijn.

Registreer gratis en lees dit artikel

Heeft u al een account? Inloggen

Door op verzenden te klikken ga ik akkoord met de algemene voorwaarden en privacy statement