Sopraan Annemarie Kremer uit Emmer-Compascuum krijgt Gouden Viooltje: 'Ik ben een gezegend mens'

Sopraan Annemarie Kremer (Emmer-Compascuum, 1974) treedt op in de grote theaters, over de hele wereld. In Nederland is ze maar zelden te zien. De concerten die de internationale operaster met het NNO geeft, zijn een buitenkansje. En vanavond krijgt ze in Groningen het Gouden Viooltje.

Annemarie Kremer reist volgende week met gemengde gevoelens af naar Noord-Nederland. Natuurlijk verheugt ze zich op het weerzien met de regio waar ze is geboren en opgegroeid. „Ik heb vooral ja gezegd tegen het NNO omdat veel familie van mij in het Noorden woont”, zegt de wereldster door de telefoon, vanuit Zuid-Frankrijk.

„Mijn zus en broer, neven en nichten, ooms en tantes. En oude vrienden natuurlijk. Zij komen luisteren. Ik zie ze niet zo vaak.”

‘Echt een marathon’

Maar ze ziet er ook een beetje tegenop. „Negen concerten in tien dagen is echt een marathon”, zegt Kremer, die een aantal andere mooie klussen liet schieten om als soliste bij de Nieuwjaarsconcerten van het NNO te kunnen optreden. „Normaal gesproken zou ik zo’n reeks nooit aannemen, vooral omdat het een zware belasting is voor mijn stem.” Ze doet het voor haar familie.

En er is nog iets: bij het eerste Nieuwjaarsconcert, op 3 januari in Groningen, krijgt ze het Gouden Viooltje uitgereikt. Ze stond al een tijdlang op de kandidatenlijst van de klassieke-muziekprijs voor musici uit Groningen, Friesland en Drenthe die internationaal aan de weg timmeren.

„Heel leuk, zo’n eerbetoon”, zegt Kremer, die in haar loopbaan al verschillende internationale prijzen won. „Erkenning krijgen uit eigen gelederen is natuurlijk hartstikke fijn.”

Een van de oudste wijnstreken van Frankrijk

Kremer woont al ruim vijftien jaar in Zuid-Frankrijk. „Als ik uit het raam kijk zie ik het paradijs. Mijn man en ik wonen op een heuvel naast de rivier de Lot, in een van de oudste wijnstreken van Frankrijk, op anderhalf uur rijden van Toulouse.

Logistiek gezien geen handige plek als je zoveel reist als wij, maar we hebben ons hart verloren aan deze streek. En dat reizen doen we gelukkig bijna altijd samen, want mijn man is ook mijn manager.”

In Nederland is Kremer minder bekend dan in het buitenland, omdat ze haar grote rollen vooral over de grens zong en zingt. „Ik heb als jonge zanger wel met Opera Zuid door het land getrokken en heb in 2011 voor de Koningin mogen zingen tijdens het Grachtenconcert, op 5 mei”, vertelt ze. „En ik heb al tientallen keren in het Concertgebouw opgetreden.”

In 2015 drong in Nederland haar uitzonderlijke talent echt goed door, toen ze met de Reisopera als Madama Butterfly door het land trok.

Internationale doorbraak met Salomé

Haar internationale doorbraak had ze enkele jaren daarvoor al beleefd. Bij de Volksoper Wien vertolkte ze in 2011, als eerste Nederlandse sopraan ooit, de titelrol in Richard Strauss’ Salomé, een rol die ze inmiddels wereldwijd al meer dan zestig keer heeft gezongen.

Vele andere grote, zware operarollen volgden. Zo was ze in 2012 de eerste Norma sinds Christina Deutekom en onlangs maakte ze in Brazilië haar debuut als Turandot. Momenteel zingt ze in het Oostenrijkse Linz haar eerste grote Wagner-rol: Isolde in Tristan und Isolde.

„Ik heb vaak gedacht dat Wagner een stap te ver was”, vertelt Kremer. „Je hebt als zanger een onuitputtelijke energie nodig voor zijn urenlange opera’s. Plus een enorm volume om jezelf hoorbaar te maken boven de zware orkestratie uit.”

Natuurtalent

Maar al haar voorbehouden zijn weggevallen. „Ik ben nu vol bewondering en dankbaarheid dat ik dit mag zingen. Het is ongelofelijk fantastisch. Episch. Je komt met Wagner echt in andere dimensies terecht.”

Kremer is een natuurtalent. „In het begin ging het allemaal erg gemakkelijk”, vertelt ze. „Dat vormde ook een gevaar, want je kunt ook te veel op je talent vertrouwen.”

Toen ze zwaardere rollen ging zingen, moest ze voor het eerst echt werken aan haar stem. „Mijn stem ontwikkelt zich nog steeds. Maar ik heb in al die jaren nooit grote stem- of hoogteproblemen gehad. Ik realiseer me dat ik zeer gezegend ben als ik een collega zie struggelen.”

Opgegroeid in Ter Apel

Haar loopbaan in de klassieke muziek begon in Stadskanaal. „Ik ben geboren in Emmer-Compascuum en opgegroeid in Ter Apel. Ik zong als kind altijd heel erg graag. Ik zat bij het kinderkoor van het klooster in Ter Apel, zong in een gospelgroep en op de middelbare school verzon ik toneelstukjes waar ik bij kon zingen. Ik had ook mijn eigen band, waarmee we top 40-liedjes zongen. Op mijn tiende begon ik piano te spelen. Ik had les bij meneer De Bruin in Emmen.”

Ze had zich al voorgenomen om piano te studeren aan het conservatorium. „Ik leefde eigenlijk de droom van mijn moeder, die altijd de artistieke kant op had gewild en ook het talent had”, vertelt Kremer. „Die droom is op mij overgeslagen.”

Operettekoor Stadskanaal

Alles veranderde toen ze, na lang aandringen van haar moeder, samen met haar zus een keer meeging naar het operettekoor in Stadskanaal, waar haar moeder in zong. „Ik zong mee op de ‘opera-manier’ en opeens kwam die natuurstem eruit. Dat moment zal ik nooit vergeten. Ik kreeg diezelfde avond nog een rol aangeboden.”

Kremer had direct een heel pure, goede stem. „Zo’n klassieke stem is echt heel anders dan een popstem: een ander geluid en een ander gevoel. Het is een all body experience: je zingt met je hele lijf. Ik was zeventien jaar en ik wist die avond: ‘Dit is het dus.’”

Ze ging zang studeren in Zwolle en verhuisde na een jaar naar Maastricht, waar ze les kreeg van zangpedagoge Mya Besselink. „Zij wilde mij heel graag erbij hebben. Daar is mijn basis gelegd, waar ik nog steeds weleens op terugval.”

Toneelacademie Maastricht

In Maastricht kreeg ze ook les van docenten van de vermaarde toneelacademie. „Ik heb altijd een enorme drang gehad om op het podium te staan. Acteren is voor mij even belangrijk als zingen. In opera moet je je inleven in je personage. Je geeft jezelf helemaal. De toneeldocenten probeerden me over te halen om naast zang ook toneel te studeren. Maar twee studies tegelijk durfde ik niet aan en ik had ook nog een vriendje.”

Na haar studie volgden al snel de eerste grote operaklussen in Duitsland. „Ik heb altijd een ontzettend goed gevoel gehad voor wat ik aankan en welke rollen goed zijn voor mijn stem”, zegt Kremer.

Daarbij koos ze altijd haar eigen weg, waarbij ze soms adviezen van docenten en mensen uit de operawereld naast zich neerlegde. „Ik ben daar heel eigenwijs in geweest. Dat was op die momenten niet altijd goed voor mijn carrière.”

Opera is topsport

Al haar keuzes waren echter weldoordacht en hebben goed uitgepakt voor haar ontwikkeling als zangeres. „Mijn stem heeft zich heel natuurlijk steeds verder ontwikkeld. Uiteindelijk heeft het me geen windeieren gelegd.”

Zingen van opera is topsport, zeker als je gespecialiseerd bent in de zware, lyrische rollen zoals Kremer. Dat brengt offers met zich mee. „Ik ben gelukkig vrij gezond. Ik ben ook heel bewust met mijn gezondheid bezig. Ik let goed op wat ik eet, sport veel, slaap goed en drink bijna geen alcohol.”

„Dat is soms best lastig als je in een wijnland als Frankrijk woont! Ik moet ook vaak verstek laten gaan bij familieaangelegenheden of sociale gebeurtenissen. Dat hoort erbij als je op dit niveau wilt meedoen.”

Brazilië

Onlangs was ze zes weken in Brazilië om Puccini’s Turandot te zingen met het Theatro Municipal de São Paolo. „Bij Brazilië denk je aan feesten, maar voor mij was het zes dagen per week werken.”

Maar de beloning was groot. „Het was een succes. Turandot zingen is met niets te vergelijken en zangtechnisch heel specialistisch. Ik had nooit gedacht dat ik die rol nog eens zou mogen zingen. Als je me dat twintig jaar geleden had voorspeld, had ik je niet geloofd.”

Uiteindelijk heeft het zich allemaal uitbetaald. „Er zit nog steeds progressie in mijn stem. Ik hoef nooit meer voor te zingen om een rol te krijgen. Ik kan kiezen wat ik wil doen en moet vaak nee zeggen tegen aanbiedingen. Ik krijg grote, mooie aanbiedingen van over de hele wereld en daar ben ik erg dankbaar voor en gelukkig mee. Als ik terugkijk naar mijn operaklas van vroeger in Maastricht, dan ben ik misschien wel de enige die over is. Ik ben een gezegend mens.”

Waar te horen?

Annemarie Kremer is soliste bij de Nieuwjaarsconcerten van het NNO: 3/1 Groningen, 4/1 Assen, 5/1 Drachten, 6/1 Meppel, 8/1 Stadskanaal, 9/1 Leeuwarden, 10/1 Emmen, 11/1 Winschoten en 12/1 Sneek. Dirigent is Per-Otto Johansson. Op het programma staan werken van onder anderen Verdi, Puccini, Wagner en Strauss.

Op 24 maart is Kremer te gast in Concertboerderij Onder de Linden in Valthermond. Dan zingt ze Richard Strauss’ Vier letzte Lieder ter voorbereiding op een uitvoering in het Concertgebouw in Amsterdam, in juli 2019.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.