Het Haydn Jeugd Strijkorkest trapte het slotconcert van Soundsofmusic af.

Durfals wisten het te vinden: muziekfestival Soundsofmusic was vernieuwender en actueler dan ooit

Het Haydn Jeugd Strijkorkest trapte het slotconcert van Soundsofmusic af. Foto: Corné Sparidaens

Met een spetterend optreden van I Solisti en Jan Decleir sloot Soundsofmusic zondagmiddag af in stijl: een voorstelling over een volksmenner die even vernieuwend, verrassend, provocatief en actueel was als het festival zelf.

,,Het leek me een mooie uitsmijter”, zei Frits Selie. Glimlachend nam de programmeur van het festival ‘voor nieuwsgierige oren’ en ‘avontuurlijke muziek’ in het Groningse Grand Theatre de complimenten van het publiek in ontvangst. Enkelen kwamen hem persoonlijk bedanken voor een ‘prachtige week vol verrassingen’.

Selie had redenen om tevreden te zijn, want met 900 bezoekers was deze editie van Soundsofmusic de best bezochte van de laatste jaren. Selie: ,,En dan zijn de bezoekers die op Rockit de optredens van Anna Meredith bezochten niet meegeteld. Net zomin als de mensen bij Genesis in de Der Aa-kerk, zaterdag; onze samenwerking met Het Grote Gebeuren.”

Dwarsverbanden

Die dwarsverbanden geven aan hoe breed en divers Soundsofmusic is geworden. Naast hardcore avant-gardemuziek kon je op het kleinschalige festival kennisnemen van heel uiteenlopende vormen van actuele muziek. Al dan niet in een multidisciplinaire setting, zoals die spectaculaire toneelbewerking (op een nieuwe tekst van Dimitri Verhulst) van Der Tribun van Mauricio Kagel, waarmee het festival besloot.

,,Er zijn nog steeds genoeg nieuwsgierige mensen die op zoek zijn naar nieuwe ervaringen”, concludeerde Selie. ,,We hebben aangetoond dat in een stad als Groningen plaats is voor een festival als dit.” En dat is iets om te koesteren, want in Nederland kennen alleen Den Bosch (November Music) en Utrecht (Gaudeamus Muziekweek) nog soortgelijke festivals.

Wegbezuinigd

Selie hoopt dat het succes van Soundsofmusic de somberheid die in de muziekwereld heerst over nieuwe, actuele muziek wat kan verzachten. ,,Nieuwe-muziekpodia verdwijnen en ensembles worden wegbezuinigd”, constateert Selie. ,,Denk maar aan het Nieuw Ensemble dat hier dinsdag optrad.” Maar er is hoop. ,,Donderdag zaten er 120 man bij La lontananza van Nono. Dat is toch fantastisch!”

Een dag later, op vrijdagavond, zat het Grand Theatre helemaal vol bij een avond waarop slagwerkers van het Prins Claus Conservatorium in de bovenzaal enkele nieuwe stukken presenteerden.

Vervolgens speelde het Noordpool Orkest in de benedenzaal een nieuwe compositie van artistiek leider Reinout Douma en geluidskunstenaar Stekkerdoos, waarna het orkest met de hoofdgast van het festival, Anna Meredith, een spectaculaire, orkestrale versie van haar album Varmints presenteerde.

Risicovol

,,Het blijft een risicovolle onderneming”, keek Selie gistermiddag terug op zes dagen nieuwe muziek in Groningen. ,,We doen toch iets afwijkend. We proberen wat toe te voegen aan deze stad.” En het is altijd afwachten hoe het publiek daarop reageert, zegt hij. ,,Twee weken geleden waren er nog maar weinig kaarten verkocht. Maar het is toch op gang gekomen. Daar ben ik heel blij mee.”

Soundsofmusic is een festival om te koesteren, hield ook Jan-Ype Nota het publiek voor. De NNO-cellist en dirigent mocht zondagmiddag met zijn Haydn Jeugd Strijkorkest het slotconcert aftrappen met muziek van Louis Andriessen en Maxim Shalygin. ,,Voor ons orkest is het heel belangrijk om muziek van deze tijd te spelen”, vertelde hij het publiek. ,,Ik ben Frits heel dankbaar dat we daar elk jaar weer de kans voor krijgen.”

Als de populistische volksmenners het voor het zeggen krijgen, is het evenwel snel afgelopen met ‘de verslaafde slikkers van subsidie’, maakte Jan Decleir even later in de benedenzaal de ‘vrienden van de vooruitgang en de vrijheid’ in het publiek duidelijk. Der Tribun van Kagel is een compositie uit 1979, maar met de nieuwe, hevig allitererende en assonerende tekst van Verhulst actueler dan ooit. Net als Soundsofmusic zelf.

menu